JAR | Joint Aviation Requirements | |
JAA | Joint Aviation Authorities | |
Precipitation | Opad | |
Radio Aids | pomoce radionawigacyjne | |
Aerodrome Control Service | Służba Kontroli Lotniska | |
Aerodrome Traffic | Ruch Lotniskowy | |
manoeuvring area | obszar manewrowy | |
in the vicinity of the aerodrome | w pobliżu lotniska | |
aerodrome traffic circuit | ruch na kręgu nadlotniskowym | |
air ground communication | komunikacja powietrze - ziemia | |
two-way communication | dwustronna komunikacja | |
clearance | zgoda | |
Air Traffic Service | służba ruchu lotniczego | |
Airway | droga powietrzna | |
altitude | wysokość bezwzględna QNH | |
AMSL | above mean sea level | |
mean sea level | przeciętny poziom morza | |
Approach Control Service | służba kontroli zbliżania | |
apron | stojanka | |
ATIS | Automatic Terminal Information Service | |
blind transmission | nadawanie na ślepo | |
clearance limit | obszar pozwolenia | |
controlled airspace | przestrzeń powietrzna kontrolowana | |
expected approach time | przewidywany czas zbliżania | |
heading | kurs | |
longitudinal axis | oś południkowa | |
holding point | punkt oczekiwania | |
holding procedure | procedura oczekiwania | |
further clearance | dalsza zgoda | |
IFR | instrument flight rules | |
the flight conducted in accordance with... | lot wykonywany w zgodzie z... | |
IMC | Instrument Meteorological Conditions | |
Meteorological Conditions | warunki meteorologiczne | |
clouds ceiling | podstawa chmur | |
height | wysokość QNF | |
flight level | poziom lotu wysokość QNE | |
Manoeuvring Area | Obszar menwerowy | |
missed approach procedure | procedura odejścia na drugi krąg | |
vectoring | wektorowanie | |
reporting point | punkt meldowania | |
runway visual range | zasięg widoczności na pasie startowym | |
touchdown | punkt przyziemienia | |
glide path | ścieżka zniżania | |
to intercept | przechwycić | |
glide path intercepts the runway | ścieżka zniżania przecina się z pasem startowym | |
VFR | visual flight rules | |
visual approach | podejście z widocznością ziemi | |
ACC | area control centre | |
ADF | automatic direction finder | |
AFIS | aerodrome flight information service | |
AGL | above ground level | |
AIP | aeronautical information publication | |
AIS | aeronautical information service | |
ATC | air traffic control | |
ATD | actual time of departure | |
ATS | air traffic service | |
ATZ | air traffic zone | |
DME | distance measuring equipment | |
EET | estimated elapsed time | |
ETA | estimated time of arrival | |
ETD | estimated time of departure | |
FIR | flight information region | |
FIC | flight information centre | |
FIS | flight information service | |
GCA | ground controlled approach | |
HJ | sunrise to sunset | |
HN | sunset to sunrise | |
HX | no specific hours | |
ILS | instrument landing system | |
LORAN | long range navigation system | |
MLS | microwave landing system | |
NDB | non-directional beacon | |
PAPI | precision approach path indicator | |
runway treshold | próg drogi startowej | |
atmospheric preassure at aerodrome elevation | ciśnienie atmosferyczne na wysokości lotniska | |
altimeter | wysokościomierz | |
RCC | rescue coordination centre | |
SID | standard instrument departure | |
en-route weather phenomena | zjawiska pogodowe na trasie | |
SSR | secondary surveillance radar | |
TMA | terminal control area | |
HF | high frequency | |
UHF | ultra high frequency | |
UTC | coordinated universal time | |
VDF | VHF direction finding system | |
VHF | very high frequency | |
VOR | VHF omnidirectional beacon | |
VLF | very low frequency | |
LF | low frequency | |
MF | medium frequency | |
consecutive frequencies | następujące po sobie częstotliwości | |
frequencies allocated to aviation | częstotliwości przydzielone lotnictwu | |
transmitter and receiver | nadajnik i odbiornik | |
aerials | anteny | |
ELT | emergency locator transmitter | |
international distress band | zakres częstotliwości ratunkowej | |
civilian | cywilny | |
military | wojskowy | |
vertical fin | ster kierunku | |
vertical stabiilizer | statecznik pionowy | |
international distress bands | międzynarodowe częstotliwości ratunkowe | |
aft | ku tyłowi samolotu | |
electrical charges | ładunki elektryczne | |
radio receiver | odbiornik radiowy | |
airframe | płatowiec | |
wing tips | końcówki skrzydła | |
radio aerial | antena radiowa | |
distress | ciężka sytuacja, opresja | |
distress call | wezwanie w niebezpieczeństwie | |
bearing | azymut | |
magnetic bearing | azymut magnetyczny | |
heading | kurs | |
QDM | aircraft magnetic heading in zero wind to reach the station | |
QDR | aircraft magnetic bearing from the station | |
QTE | aircraft true bearing from the station | |
QUJ | aicraft true track to the station | |
magnetic heading | kurs magnetyczny | |
true bearing | rzeczywisty azymut | |
true heading | rzeczywisty kurs | |
position report | meldunek o pozycji | |
unavoidable deviations | odchylenia nie do uniknięcia | |
before transmitting | przed nadawaniem | |
transmission | nadawanie | |
transmit switch | guzik nadawania | |
aircraft callsign | znaki samolotu | |
FL50 | flight level five zero | |
FL100 | flight level one hundred | |
FL180 | flight level one eight zero | |
FL200 | flight level two zero zero | |
100' | heading one zero zero degrees | |
080' | heading zero eight zero degrees | |
wind direction | kierunek wiatru | |
wind speed | prędkość wiatru | |
200/70KT | wind two zero zero degreees seven zero knots | |
160/18G30KT | wind one six zero degrees one eight knots gusting three zero | |
transponder codes | kody transpondera | |
2400 | squawk two four zero zero | |
4203 | squawk four two zero three | |
runway 27 | runway two seven | |
altimeter setting | nastawa wysokościomierzy | |
QNH 1010 | QNH one zero one zero millibars | |
10 | one zero | |
75 | seven five | |
100 | one hundred | |
583 | five eight three | |
2500 | two thousand five hundred | |
5000 | five thousand | |
11000 | one one thousand | |
25000 | two five thousand | |
38143 | three eight one four three | |
800 | eight hundred | |
3400 | three thousand four hundred | |
12000 | one two thousand | |
2200 | two thousand two hundred | |
4300 | four thousand three hundred | |
118.1 | one one eight decimal one zero zero | |
120.375 | one two zero decimal three seven five | |
118.0 | one one eight decimal zero | |
08:03 | time zero three | |
13:00 | time one three zero zero | |
20:57 | time five seven | |
radio navigation aids | pomoce radionawigacyjne | |
correct station is tuned | nastawiona jest właściwa stacja | |
acknowledge | let me know that you have received and understand this message | |
affirm | YES | |
approved | permission for proposed action granted | |
break | i hereby indicate the separation between portions of the message | |
break break | i hereby indicate the separation between messages transmitted to different aircraft in very busy | |
cancel | annul the previously transmitted message | |
check | examine the system or procedure | |
cleared | authorised to proceed under the conditions specified | |
confirm | have I correctly received the following ? | |
contact | establish radio contact with... | |
correct | that is correct | |
correction | an error has been made in this tranmission | |
disregard | consider this transmission as not sent | |
go ahead | proceed with your message | |
surface movement communication | komunikacja w ruchu naziemnym | |
how do you read | what is readability of my transmission | |
i say again | i repeat for clarity or emphasis | |
monitor | listen out on ( frequency ) | |
listen out on this frequency | nasłuchiwać na tej częstotliwości | |
negative | no / permission not granted | |
out | this exchange of transmission is ended and no response is expected | |
over | my transmission is ended and i expect response from you | |
readback | repeat all of this message back to me exactly as received | |
recleared | a change has been made to your last clearance | |
this new clearance supersedes your previous clearance | ta nowa zgoda zastępuje poprzednią zgodę | |
report | pass me the following information | |
roger | i have received all your last transmission | |
say again | repeat all your last transmission | |
speak slower | reduce your rate of speech | |
standby | wait and I will call you | |
verify | check and confirm with originator | |
wilco | will comply / i understood your message and will comply with it | |
words twice | communication is difficult please send every word twice | |
registration marking of the aircraft | oznaczenie rejestracyjne samolotu | |
once communication is established | kiedy komunikacja jest nawiązana | |
provided that no confusion is likely | pod warunkiem że nie ma prawdopodobieństwa pomyłki | |
to abbreviate the callsign | skracać znaki rejestracyjne | |
CONTROL | area control centre | |
RADAR | radar in general | |
APPROACH | approach control | |
ARRIVAL | approach control radar arrivals | |
DEPARTURE | approach control radar departures | |
TOWER | aerodrome control | |
GROUND | surface movement control | |
DELIVERY | clearance delivery | |
PRECISION | precision approach radar | |
HOMER | direction finding station | |
INFORMATION | flight information service | |
APRON | apron control service | |
DISPATCH | company dispatch | |
RADIO | aeronautical station | |
weather report | raport pogodowy | |
surface wind | wiatr przy powierzchni | |
towering cumulus | wypiętrzone cumulusy | |
in the vicinity of the aerodrome | w pobliżu lotniska | |
FEW | few 1-2 | |
SCT | scattered 3-4 | |
BKN | broken 5-7 | |
OVC | overcast 8 | |
CAVOK | visibiility 10 km or more, no cloud below 5000 ft | |
MSA | minimum sector altitude | |
no significant weather phenomenon | bez żadnych znaczących zjawisk pogodowych | |
dew point temperature | temperatura punktu rosy | |
QNH when applicable | QNH kiedy się stosuje | |
supplementary information | dodatkowa informacja | |
pre-flight meteorological information | przedlotowa informacja pogodowa | |
information to aircraft in-flight | informacja do samolotu w locie | |
weather broadcasts | komunikaty meteorologiczne | |
ATIS | automatic terminal information service | |
VOLMET | voice weather broadcast | |
D-VOLMET | Data Link Volmet | |
routine arrival information | rutynowe informacje przylotowe | |
routine departure information | rutynowe informacje odlotowe | |
appropriate VOR frequency | właściwa częstotliwość VOR | |
inbound pilot | piloci przylatujący | |
outbound pilots | piloci odlatujący | |
pilot acknowledges receipt of current information | pilot potwierdza odebranie bieżącej informacji | |
consecutive | kolejny, następujący po sobie | |
consecutively | w kolejności, następując po sobie | |
the highest cloud base reported is 10.000 ft | najwyższa meldowana podstawa chmur to 10.000 ft | |
runway in use | pas w użyciu | |
information useful to pilots | informacja użyteczna dla pilotów | |
significant weather hazards | znaczące ryzyka pogodowe | |
in the area of concern | w obszarze znaczenia informacji | |
specified enroute weather | określona pogoda na trasie przelotu | |
weather phenomena | zjawiska pogodowe | |
routine meteorological observations | rutynowe obserwacje meteorologiczne | |
reporting points | punkty meldowania | |
aircraft on flights of duration 2 hours or less | samolot w locie o czasie 2 godzin lub krótszym | |
aircraft within an hour of landing | samolot, godzinę przed lądowaniem | |
exempted from making routine observations | zwolniony z wykonywania rutynowych obserwacji | |
severe turbulence | bardzo silna turbulencja | |
severe icing | bardzo silne lodzenie | |
to encounter severe icing | napotkać bardzo silne lodzenie | |
moderate turbulence | średnia turbulencja | |
hail | grad | |
volcanic ash | pył wulkaniczny | |
pilot-in-command | pilot dowódca | |
request descent | prośba o zniżanie | |
descend FL140 | zniżaj do poziomu lotu one four zero | |
the message should be prefaced by the call | wiadomość powinna zostać poprzedzona wezwaniem | |
ILC now serviceable | ILC obecnie sprawny, nadający się do użytku | |
10 miles west of Coventry | 10 mil na zachód od Coventry | |
heading southbound | kurs południowy | |
message has been corrrectly received | wiadomość została odebrana pomyślnie | |
repetition of the message | ponowienie wiadomości | |
engine losing power | silnik traci moc | |
transmitter of the message | nadawca wiadomości | |
ambiguous | niejasny, niejednoznaczny | |
unambiguous | jasny, jednoznaczny | |
concise phraseology | zwięzła frazeologia | |
vital to the safe operations | ważna dla bezpiecznych operacji | |
engine starting procedures | procedury uruchamiania silnika | |
request start up | prośba o uruchomienie | |
SP-FRU request departure information | SP-FRU prosi o informacje przedlotowe | |
start-up approved | zgoda na uruchomienie | |
start up at 35 | uruchomienie o pełnej 35 minut | |
expect departure at 49 | start o pełnej 49 minut | |
start up at your own discretion | uruchomienie wedlug własnego uznania | |
taxi instructions | instrukcje kołowania | |
permission to proceed | zgodna na kontynuowanie | |
holding point of runway 25 | punkt oczekiwania pasa 25 | |
taxi via taxiway Charlie | kołuj drogą kołowania Charlie | |
at the south side of runway 25 | po południowej stronie pasa 25 | |
another runway is requested | prosi się o inny pas | |
request taxi | proszę o zgodę na kołowanie | |
taxi via taxiway alpha | kołuj drogą kołowania alpha | |
request backtrack | proszę o zgodę na zawrócenie na pasie | |
approved taxi via bravo | masz zgodę na kołowanie drogą kołowania bravo | |
line up runway 05 | ustaw się na pasie 05 | |
to expedite taxi | przyspieszyć kołowanie | |
traffic on final runway 23 | ruch na prostej pasa 23 | |
ready departure | gotowy do odlotu | |
at the fuel station | na stacji paliw | |
approaching holding point runway 23 | zbliżam się do punktu oczekiwania pasa 23 | |
request crosss runway 23 | proszę o przecięcie pasa 23 | |
hold short runway 23 | proszę o oczekiwanie w punkcie oczekiwania pasa 23 | |
report runway 23 vacated | zgłoś zwolnienie pasa 23 | |
runway 23 vacated | pas 23 zwolniony | |
an aircraft acknowledges the receipt of an ATIS broadcast | samolot potwierdza odebranie komunikatu ATIS | |
taxi instructions | instrukcje kołowania | |
give way to DC6 passing left to right | ustąp pierwszeństwa DC6 przecinającego z lewa na prawo | |
traffic in sight | ruch obserwuję | |
take-off procedures | procedury odlotu | |
take-off instructions | instrukcje odlotu | |
take-off clearance | zgoda na start | |
collision on the runway | kolizja na pasie startowym | |
misinterpretation | błędna interpretacja | |
to carry out pre-take-off checks | wykonywać przed odlotową kontrolę | |
prior to departure | przed odlotem | |
report when ready for departure | zgłoś gotowość do odlotu | |
ready for departure | gotowy do odlotu | |
line up runway 23 | ustaw się na pasie 23 | |
lining up runway 23 | ustawiam się na pasie 23 | |
you are cleared for take-off | masz zgodę na start | |
except in an emergency | z wyjątkiem sytuacji wyjątkowych | |
early stage of climb | wczesna faza wznoszenia | |
to transmit to an aircraft | nadawać do samolotu | |
for traffic reasons... | z uwagi na ruch... | |
are you ready for immediate departure ? | czy jesteś gotowy na natychmiastowy start ? | |
in conditions of poor visibility | w warunkach złej widoczności | |
report when airborne | zgłoś kiedy będziesz w powietrzu | |
wilco | tak będzie, will comply with... | |
contact departure 121.750 | skontaktuj się z służbą kontroli odlotów na 121.750 | |
conditional clearance | zgoda warunkowa | |
active runway | pas w użyciu | |
departing aircraft | samolot odlatujący | |
arriving aircraft | samolot przylatujący | |
to identify the aircraft | zidentyfikować samolot | |
report the Piper on final in sight | zgłoś że widzisz Pipera na prostej | |
line up and hold | ustaw się w kolejce i czekaj | |
aicraft operating in the vicinity of the airport | samolot operujący w pobliżu lotniska | |
climb straight ahead untill 2500 ft before turning right | wznoś się na wprost aż do 2500 ft przed skrętem w prawo | |
request right turn when airborne | poproś o zgodę na zakręt w prawo kiedy już będziesz w powietrzu | |
right turn approved | zgoda na zakręt w prawo | |
to commence the take off roll | rozpocząć rozbieg do startu | |
take off roll | rozbieg do startu | |
to abandon take off | przerwać start | |
to avert a dangerous situation | uniknąć niebezpiecznej sytuacji | |
vehicle crossing runway | pojazd przecina pas startowy | |
take-off manoeuvre | manewr startu | |
request return to apron | prosze o zgodę na powrót na stojankę | |
take next right return to apron | skręć w następny prawy powrót do stojanki | |
contact GROUND 118.350 | skontaktuj się z służbą kontroli naziemnej na 118.350 | |
aerodrome traffic circuit | krąg nadlotniskowy | |
to make a request to join the circuit | złożyć prośbę o wejście do kręgu | |
planned entry to the circuit | planowane wejście do kręgu | |
to take other aircrafts into account | wziąść pod uwagę inne samoloty | |
right hand pattern traffic circuit | krąg prawozakrętowy | |
left hand pattern traffic circuit | krąg lewozakrętowy | |
reporting points | punkty meldowania | |
downwind leg | odcinek "z wiatrem" | |
base leg | odcinek po trzecim zakręcie | |
final leg | odcinek "prosta" | |
join downwind runway 23 | wejdź w lewy krąg do pasa 23 na odcinku "z wiatrem" | |
join downwind right hand runway 23 | wejdź w prawy krąg do pasa 23 na odcinku "z wiatrem" | |
straight-in approach | podejście z prostej | |
make straight-in approach runway 23 | wykonaj podejście z prostej do pasa 23 | |
Traffic, DC3 taking-off and Citation downwind | uwaga na ruch ! DC3 startuje a Citation na pozycji z wiatrem | |
number 2, follow the Citation on base | masz numer 2 do podejścia, leć za Citation na pozycji "base" | |
report final | zgłoś prostą | |
continue approaach | kontynuuj podejście | |
delaying instructions | instrukcje opóźniające | |
expediting instructions | instrukcje przyspieszające | |
extend downwind | wydłuż odcinek "z wiatrem" | |
orbiting right | wykonuję holdingi w prawo | |
make one orbit right due to traffic on the runway | wykonaj jeden holding w prawo z uwagi na ruch na pasie | |
report again on final | zgłoś ponownie na prostej | |
short approach | krótka prosta | |
final approach | podejście końcowe | |
within 4 Nm from touchdown | w odległości 4 Nm od progu pasa | |
final call | meldunek na prostej | |
the long final call | meldunek na długiej prostej | |
if no landing clearance is given | jeśli nie została dana zgoda na lądowanie | |
cleared to land | masz zgodę na lądowanie | |
visual inspection | ocena wzrokowa | |
request low pass | prośba o niski przelot nad lotniskiem | |
cleared low pass runway 23 | masz zgodę na niski przelot nad pasem 23 | |
not below 500 ft | ni niżej niż 500 ft | |
landing gear | podwozie | |
landing gear appears down | wygląda na to że podwozie jest wysunięte | |
right / left / nose wheel | prawe / lewe / przednie kółko | |
nose wheel does not appear up | przednie kółko nie jest schowane | |
nose wheel does not appear down | przednie kółko jest schowane | |
to request a permission to make an approach | poprosić o zgodę na podejście | |
request low approach runway 23 | poprosić o zgodę na niskie podejście do pasa 23 | |
to carry out a TOUCH and GO | wykonać konwojera | |
request touch and go | prosze o zgodę na konwojera | |
cleared touch and go | masz zgodę na konwojera | |
to carry out missed approach | wykonać nieudane podejście | |
missed approach | nieudane podejście | |
for safety purposes | dla celów bezpieczeństwa | |
brief transmissions | krótkie komunikaty | |
go around | ponów procedurę podejścia | |
to carry out the published missed approach procedure | wykonać publikowaną procedurę nieudanego ppodejścia | |
to complete a landing roll | ukończyć dobieg po lądowaniu | |
Tower frequency | częstotliwość wieży | |
Ground frequency | częstotliwość służb naziemnych | |
vacate left | zwolnij pas w lewo | |
to remain on the frequency untill advised | pozostać na częstotliwości aż do komunikatu | |
prior to the final approach | przed końcowym podejściem | |
adjacent to the airport | przyległy do lotniska | |
snow bank | wał / nasyp śnieżny | |
snow drift | zaspa śnieżna | |
temporary hazards | chwilowe ryzyka | |
lighting system | system oświetlenia | |
pertinent information | stosowne informacje | |
approach control | kontrola zbliżania | |
relevant traffic | istotny, mający znaczenie ruch | |
to maintain a safe separation | utrzymywać bezpieczną separację | |
passing the zone boundary | przecinam granicę strefy | |
southbound Piper | Piper lecący na południe | |
report aerodrome in sight | zgłoś widoczność lotniska | |
frequency change | zmiana częstotliwości | |
to terminate the transmission | zakończyć nadawanie | |
to comply with ATC clearance | wykonać zgodnie ze zgodą ATC | |
unable to comply | nie mogę wykonać | |
under radar control | pod kontrolą radarową | |
radar control service | usługa kontroli radarowej | |
radar identification | identyfikacja radarowa | |
vectoring | wektorowanie | |
to request the aircraft to make turns | poprosić samolot aby wykonywał zakręty | |
report your heading and level | zgłoś twój kurs i poziom lotu | |
for identification turn left heading 080 degrees | dla identyfikacji skręć w lewo na kurs 80' stopni | |
20 miles northwest of Coventry | 20 mil na północny zachód od Coventry | |
continue present heading | kontynuuj z bieżącym kursem | |
not yet within radar cover | jeszcze nie w zasięgu pokrycia raadarowego | |
resume own navigation | wznów własną nawigację | |
radar identification lost | utrata identyfikacji radarowej | |
due to radar failure | z powodu usterki radaru | |
fade area | obszar o słabym zasięgu ( np. radaru ) | |
remain this frequency | pozostań na tej częstotliwości | |
radar vectoring | wektorowanie radarowe | |
to establish lateral separation | ustanowić boczną separację | |
turn left heading 050 for separation | skręć w lewo z kursem 050 w celu ustanowienia separacji | |
conflicting traffic | ruch kolizyjny | |
to be separated laterally | być odseparowanym bocznie | |
report your heading | zgłoś swój kurs | |
continue heading 050 degrees | kontynuuj z kursem 050 stopni | |
position 15 miles south of Coventry | pozycja 15 mil na południe od Coventry | |
orbit | kompletny zakręt 360' ( holding ) | |
required spacing behind preceding traffic | konieczna przestrzeń za poprzedzającym ruchem | |
make a three sixty turn left for delaying action | wykonaj zakręt w lewo o 360' w celu opóźnienia | |
make one orbit left for sequencing | wykonaj jeden holding w lewo dla zachowania kolejności | |
conflicting path | ścieżka kolizyjna | |
distance from the conflicting traffic | odległość od ruchu kolizyjnego | |
converging | zbieżny | |
opposite direction | przeciwny kierunek | |
diverging | rozbieżny, rozchodzący się | |
crossing left to right | przecinający z lewa na prawo | |
depending on the circumstances | w zależności od okoliczności | |
clear of traffic | bez ruchu | |
secondary surveillance radar | radar wtórnego dozorowania | |
to set the transponder squawk | ustawić kod transpondera | |
confirm the transponder squawk | potwierdzić kod transpondera | |
reselect assigned squawk | wybrać ponownie przydzielony kod | |
squawk ident | operate the ident feature | |
squawk mayday | select emergency code | |
squawk standby | select standby feature | |
squawk charlie | select preassure altitude transmission feature | |
check altimeter settings and confirm the level | sprawdź ustawienia wysokościomierza i potwierdź poziom lotu | |
faulty indication | błędne wskazanie | |
verify level | check and confirm your level | |
aircraft equipped with mode C | samolot wyposażony w mod C | |
codes in use | kody w użyciu | |
Mode A 7700 | Emergency | |
Mode A 7600 | Communications failure | |
Mode A 7500 | Unlawful interference | |
recycle squawk | reselect assigned mode A | |
transponder unserviceability | niesprawność transpondera | |
communications failure | niesprawna komunikacja | |
the radio is switched on | radio jest włączone | |
volume is set | głośność jest ustawiona | |
the headset is plugged in | zestaw słuchawkowy jest podłączony | |
the correct frequency is set | ustawiona jest właściwa częstotliwość | |
the station is out of range | stacja jest poza zasięgiem | |
the aircraft fails to establish contact | samolot nie może nawiązać łączności | |
assigned frequency | wyznaczona częstotliwość | |
to attempt to establish contact on another frequency | spróbować nawiązać kontakt na innej częstotliwości | |
frequency appropriate to the route | częstotliwość właściwa dla danej trasy | |
transmitting blind | nadaję na ślepo | |
designated frequency | przydzielona częstotliwość | |
preceded by the phrase | poprzedzona frazą | |
receiver failure | usterka odbiornika | |
to precede each message with the phrase | poprzedzić każdą wiadomość frazą | |
airborne equipment failure | usterka wyposażenia w powietrzu | |
if you read turn left heading 040 degrees | jeśli odczytałeś skręć w lewo na kurs 040 stopni | |
position 5 miles south of Coventry | pozycja 5 mil na południe od Coventry | |
if you read squawk ident | jeśli odczytałeś wciśnij IDENT | |
in the event of communications failure | w razie niesprawnej komunikacji | |
actions to be taken in the event of... | czyności które trzeba podjąć w razie... | |
maintain the last assigned speed and level | utrzymać ostatnio przydzieloną prędkość i poziom | |
minimum flight altitude | minimalna wysokość lotu | |
aircraft's failure to report its position | niezdolność samolotu do zgłoszenia swojej pozycji | |
over compulsory reporting points | nad punktami obowiązkowego meldowania | |
in accordance with the filed flight plan | w zgodzie ze złożonym planem lotu | |
unless the other procedures are required | jeśli tylko inne procedury nie są wymagane | |
continue current flight plan route | kontynuować trasę według planu lotu | |
to begin descent | rozpocząć zniżanie | |
to commence descent | rozpocząć zniżanie | |
complete an instrument approach | ukończyć podejście według wskazań przyrządów | |
if a communication failure occcurs... | jeśli zdarzy się problem z komunikacją... | |
holding pattern | krąg holdingowy | |
delay not determined | opóźnienie nie określone | |
divert according to alternate flight plan | zmienić kierunek według alternatywnego planu lotu | |
Standard Instrument Departing Chart | Standardowa Karta Odlotu według wskazań przyrządów | |
departing conntrolled IFR flight | odlatujący kontrolowany lot IFR | |
flight operating in IMC | lot wykonywany w warunkach IMC | |
initial intermediate clearance to climb | wstępna przejściowa zgoda na zwyżanie | |
speed specified in flight plan | prędkość uwzględniona w planie lotu | |
for the enroute phase of the flight | dla fazy przelotu lotu | |
maintain the flight level | utrzymuj poziom lotu | |
distress procedures | procedury w ciężkich sytuacjach | |
urgency procedures | procedury w nagłych sytuacjach | |
imminent danger | zagrażające ryzyko | |
to require immediate assistance | wymagać natychmiastowej pomocy | |
condition concerning the aircraft safety | sytuacja dotycząca bezpieczeństwa samolotu | |
initiall distress call | wstępne wezwanie w ciężkiej sytuacji | |
priority over all other transmissions | pierwszeństwo nad innym nadawaniem | |
unnecessary repetition | niepotrzebne powtarzanie | |
to seek assistance | poszukiwać pomocy | |
frequency in use | częstotliwość w użyciu | |
further communications | dalsza komunikacja | |
International Aeronautical Emergency Frequency | Międzynarodowa Lotnicza Częstotliwość w Niebezpieczeństwie | |
to be continuously monitored | być nieustannie monitorowana | |
to render assistance | zapewniać pomoc | |
to refrain from using the frequency | wstrzymać się od używania częstotliwości | |
untill the emergency is terminated | aż do momentu kiedy skończy się sytuacja niebezpieczna | |
to intercept the signal | przechwycić sygnał | |
to acknowledge the message | potwierdzić wiadomość | |
nature of the distress condition | charakter ciężkiej sytuacji | |
person / pilot in command | dowódca | |
provisions | warunki | |
using all means | używając wszystkich środków | |
all means at disposal | wszystkie środkie będące do dyspozycji | |
engine on fire | pożar silnika | |
to make a force landing | wykonać przymusowe lądowanie | |
engine failure | awaria silnika | |
to attempt to land | spróbować wylądować | |
5 miles south of Pozanń | 5 mil na południe od Poznania | |
not to interfere with a transmission | nie przeszkadzać podczas nadawania | |
above clouds unsure aboute the position | ponad chumrami niepewny swojej własnej pozycji | |
request heading to Coventry | proszę o podanie kursu na Coventry | |
fly heading 160 degrees | leć z kursem 160 stopni | |
passanger with suspected heart attack | pasażer z podejrzeniem zawału | |
request priority landing | proszę o priorytet przy lądowaniu | |
medical assistance requested | poproszoną o pomoc medyczną | |
imposition of silence | nałożenie ciszy | |
to maintain radio silence | utrzymywać ciszę radiową | |
to be no longer in distress | nie być już więcej w ciężkiej sytuacji | |
to cancel the ditress | skasować stan ciężkiej sytuacji | |
fire exinguished | pożar ugaszony | |
to all stations, distress traffic is ended | do wszystkich stacji, ruch w ciężkiej sytuacji, zakończony | |
emergency descent | awaryjne zniżanie | |
to safeguard other aircrafts | zabezpieczać inne samoloty | |
decompression | dekompresja | |
descend FL 100 | zejdź do poziomu FL 100 | |
the message conveys information | wiadomość przekazuje informacje | |
intended route | zamierzona trasa | |
estimated time en-route | oczekiwany czas prrzelotu | |
unlawful interference | bezprawna ingerencja | |
station addressed by the aircraft | stacja do której nadaje samolot | |
aicraft subject to unlawful interference | samolot wobec którego zachodzi bezprawna ingerencja | |
assumptions | założenia | |
to overlap | zazębiać się, zachodzić na siebie | |
manual | podręcznik | |
holding phase | faza holdingu | |
air report | meldunek powietrzny | |
in conformity with | zgodnie z... | |
to prevent collisions | chronić przed kolizjami | |
obstructions | przeszkody | |
to expedite | przyspieszać | |
orderly flow of airtraffic | uporządkowany przepływ ruchu powietrznego | |
base turn | trzeci zakręt | |
upwind | pierwszy odcinek przed pierwszym zakrętem | |
straight-out departure | odlot z prostej bez zakrętów | |
crosswind | odcinek po pierwszym zakręcie | |
downwind | odcinek po drugim zakręcie | |
base | odcinek po trzecim zakręcie | |
final | odcinek po czwartym zakręcie | |
turn executed by the aircraft | zakręt wykonywany przez samolot | |
initial approach | wstępne podejście | |
outbound | wyjściowy | |
outbound track | trasa wylotowa | |
final approach track | trasa ostatecznego podejścia | |
reciprocal | dwustronny, obustronny | |
extending upwards | rozciągające się do góry | |
to provide airtraffic control service | zapewniać kontrolę ruchu powietrznego | |
air traffic control clearance | zgoda kontroli ruchu lotniczego | |
brought about subsequent changes | wywoływany przez kolejne zmiany | |
decision altitude | wysokość decyzji | |
decision height | wysokość decyzji | |
specified altitude / height | określona wysokość | |
precision approach | precyzyjne podejście | |
missed approach must be initiated | odejście na drugi krąg musi być rozpoczęte | |
to continue approach | kontynuować podejście | |
to be referenced to mean sea level | odnosić się do średniego poziomu morza | |
decision altitude | is referenced to mean sea level | |
decision height | is referenced to threshold elevation | |
threshold elevation | wysokość progu pasa | |
in view for sufficent time | z widoczności przez wystarczający czas | |
in relation to the desired flight plan | w odniesieniu do żądanego planu lotu | |
parallel aproaches | podejścia równoległe | |
simultanous approaches | podejścia równoczesne | |
adjacent extended runway | przylegle rozciągający się pas startowy | |
estimated elapsed time | oczekiwany czas wykonania | |
estimated off-block time | oczekiwany czas kołowania | |
estimated time of arrival | oczekiwany czas przylotu | |
to arrive over designated point | przybyć nad wyznaczony punkt | |
to commence instrument approach procedure | rozpocząć procedurę podejścia według przyrządów | |
to be associated witth an aerodrome | być powiązany z lotniskiem | |
expected approach time | oczekiwany czas podejścia | |
to complete an approach for landing | ukończyć podejście do lądowania | |
approach clearance | zgoda na podejście | |
filed flight plan | złożony plan lotu | |
without any subsequent changes | bez żadnych kolejnych zmian | |
final approach | ostateczne podejście | |
instrument approach | podejście według przyrządów | |
to commence instrument approach | rozpoczynać podejście według przyrządów | |
procedure turn | zakręt proceduralny | |
inbound turn | czwarty zakręt | |
to intercept the track | przechwycić ścieżkę | |
bound for specific aerodrome | zdążający do określonego lotniska | |
utilisation of the airpsace | użytkowanie przestrzeni powietrznej | |
holding point | punkt holdingowy | |
while awaiting further clearance | podczas oczekiwania na dalszą zgodę | |
protection from obstacles | ochrona przed preszkodami | |
defined arrival route | określona trasa przybycia | |
to complete a landing | ukończyć lądowanie | |
IMC | Instrument Meteorological Conditions | |
visibility | widoczność | |
distance from clouds | odległość od chmur | |
clouds ceiling | podstawa chmur | |
less than specified minima | mniejsze niż określone minima | |
VMC | visual meteorological conditions | |
Instrument Runway | lotnisko przystosowane do podejścia wg. przyrządów | |
directional guidance | nakierowanie kierunkowe | |
straight-in approach | podejście z prostej | |
Precision Approach Runway | pas podejścia precyzyjnego | |
RVR = runway visual range | widzialność na pasie startowym | |
minimum sector altitude | minimalna wysokość sektorowa | |
circle of 46 km radius | koło o promieniu 46 km | |
missed approach point | punkt odejścia na drugi krąg | |
to infringe the prohibited area | naruszyć obszar zakazany | |
missed approach procedure | procedura odejścia na drugi krąg | |
transgression | występek, przewinienie | |
defined dimensions | określone rozmiary | |
corridor of airspace | korytarz przestrzeni powietrznej | |
runway central line | centralna linia pasa | |
controller intervention | interwencja kontrolera | |
glide path | ścieżka szybowania | |
while decsending | podczas zniżania | |
radar contact | kontakt radarowy | |
RVR = runway visual range | widzialność na pasie startowym | |
departure information | informacja do odlotu | |
engine starting procedures | procedury uruchomienia silnika | |
to request start-up | poprosić o uruchomienie | |
excessive fuel wastage | nadmierne zużycie paliwa | |
request departure information | prośba o informację przed lotem | |
to call for start up | zgłosić gotowość do uruchomienia | |
pushback | wypchnięcie z hangaru | |
request for tug pushback | prośba o wypchnięcie przez holownik | |
pushback approved | masz zgodę na wypchnięcie | |
standby | proszę czekaj | |
to release the brakes | zwolnić hamulce | |
to commence pushback | wykonać wypchnięcie | |
to set the brakes | zaciągnąć hamulce | |
pushback completed | wypchnięcie wykonano | |
standby for visual signal at your left | czekaj na sygnał wzrokowy z Twojej lewej strony | |
IFR departure | odlot według wskazań przyrządów | |
departure instruction to facilitate separation | informacje odlotowe aby ułatwić separację | |
SID = standard instrument departure | karta odlotu wg. wskazań przyrządów | |
turn right heading 040 untill passing FL 70 | skręć w prawo na kierunek 040 aż do przecięcia FL 70 | |
report passing FL 70 | zgłoś przecięcie FL 70 | |
wilco | tak będzie | |
passing FL 70 | zgłaszam przecięcie FL 70 | |
IFR arrivals | przyloty wg. wskazań przyrządów | |
to advise the crew of the type of approach | poinformować załogę o typie podejścia | |
estimating Coventry 46 | oczekiwany czas przelotu nad Coventry to 46 | |
descend altitude 4000 ft | zejdź do wysokości 4000 ft | |
expect ILS approach runway 23 | spodziewaj się podejścia ILS do pasa 23 | |
descending altitide 4000 ft | schodzę do wysokości 4000 ft | |
request straight in approach on ILS runway 23 | prośba o podejście z prostej według ILS do pasa 23 | |
cleared straight in appproach | masz zgodę na podejście z prostej | |
report localiser established | zgłoś ustabilizowanie na ścieżce | |
runway in sight | pas z widocznością | |
report outer marker | zgłoś outer marker | |
cleared to land | masz zgodę na lądowanie | |
cleared direct Charlie Tango FL 70 | masz zgodę na lot po prostej do punktu CT na FL 70 | |
enter controlled space FL 80 or below | wleć do strefy kontrolowanej nie wyżej niż FL 80 | |
hold Charlie Tango FL 70 right hand pattern | wykonuj prawo zakrętowe holdingi na FL 70 na punktem CT | |
expect approach time 59 | spodziewany czas podejścia 59 | |
revised expected approach time 55 | poprawiony spodziewany czas podejścia 55 | |
descend altitude 3500 QNH 1012 | schodź do wysokości 3500 ft według ciśnienia 1012 | |
leaving FL 70 descending altitude 3500 ft | opuszczam poziom lotu 70 schodzę do wysokości 3500 ft | |
report passing Charlie Tango | zgłoś przecięcie punktu CT | |
report crossing Charlie Tango outbound | zgłoś przecięcie punktu CT na wylocie | |
report established on the localizer | zgłoś ustabilizowanie na ścieżce | |
to carry out an instrument approach | wykonywać podejście według wskazań przyrządów | |
to request permission to make a visual approach | poprosić o zgodę na podejście z widocznością | |
the request does not imply.... | prośba nie oznacza... | |
specified requirements for visual approach | określone warunki do podejścia z widocznością | |
to maintain a visual reference to the terrain | utrzymywać kontakt wzrokowy z terenem | |
cleared NDB approach runway 23 | masz zgodę na podejście wg. NDB do pasa 23 | |
no delay expected | nie oczekuje się opóźnień | |
cleared visual approach runway 23 | masz zgodę na podejście z widocznością do pasa 23 | |
runway in sight, request visual approach | pas z widocznością, proszę o zgodę na podejście z widocznością | |
holding procedures | procedury holdingowe | |
inbound track | kurs w dolocie | |
time of leg | czas odcinka | |
hold at Charlie Tango FL 100 | oczekuj nad punktem CT na poziomie 100 | |
request holding instructions | prośba o instrukcje holdingowe | |
hold at Charlie Tango NDB FL 100 inbound track | oczekuj nad punktem CT NDB FL 100 na kursie wlotowym | |
outbound time | czas jednej prostej holdingu | |
area control unit | stacja kontroli powietrznej | |
maintain FL 350, expect descent after Coventry | utrzymuj FL 350, oczekuj zniżania po Coventry | |
maintain FL 350 untill further advised | utrzymuj FL 350 aż do kolejnej informacji | |
descend FL 130 cross Indig FL 170 or above | zniżaj do FL 130 przetnij punkt Indig nie niżej niż FL 170 | |
are you able to cross Indig at 52 | czy jesteś w stanie przeciąć punkt Indig o czasie 52 | |
position reporting | meldunki o pozycji | |
to establish separation | ustanowić separację | |
report Indig | zgłoś punkt Indig | |
report 25 miles EPLL DME | zgłoś 25 mil przed EPLL wg DME | |
report 25 miles DME radial 270 LDZ VOR | zgłoś 25 mil przed VOR LDZ na radialu 270 | |
climb clearance | zgoda na wznoszenie się | |
descent clearance | zgoda na zniżanie | |
report of leaving FL 100 | meldunek o opuszczeniu FL 100 | |
report of reaching FL 100 | meldunek o osiągnięciu FL 100 | |
report of passing FL 100 | meldunek o przecięciu FL 100 | |
height above ground level | wysokość nad poziomem ziemi | |
to vacate the level | zwolnić poziom lotu | |
descend when ready to FL 180 | zniżaj kiedy będziesz gotowy do FL 180 | |
descending FL 180, will report leaving FL 350 | zniżam do FL 180, zgłoszę opuszczenie FL 350 | |
descend immediatelly FL 200 due to traffic | zniżaj natychmiast do FL 200 z uwagi na duży ruch | |
climb FL 220 report passing FL 100 | wznoś się do FL 220, zgłoś przecięcie FL 100 | |
climbing FL 220, will report FL 100 | wznoszę się do FL 220, FL 100 zgłoszę | |
to request permission to leave controlled airspace | poprosić o zgodę na opuszczenie przestrzeni kontrolowanej | |
leaving 7000 ft will report passing 5500 ft | opuszczam wysokość 7000 ft, 5500 ft zgłoszę | |
maintain own separation | utrzymuj własną separację | |
DC6 westbound FL 120 | DC6 na FL 120 lecący na zachód | |
estimating Inding at 06 | spodziewam się punktu Indig o czasie 06 | |
to join an airway | wlecieć na drogę powietrzną | |
to make a request to ATS unit | zgłosić prośbę do stacji ATS | |
if no flighht plan was filed | jeśli nie złożono żadnego planu lotu | |
to file an airborne flight plan | złożyć plan lotu z powietrza | |
flight plan filed before departure | plan lotu złożony przed odlotem | |
request clearance to join A2 at Indig | proszę o zgodę na wlot na drogę powietrzną A2 w punkcie Indig | |
cleared to Poznan flight planned route FL 240 | masz zgodę na lot do Poznania według złożonego planu lotu na FL 240 | |
cleared to Poznan via Indig | mam zgodę na lot do Poznania przez punkt Indig | |
to delay the clearance | opóźnić wydanie zgody | |
prevailing traffic conditions | panujące warunki ruchu powietrznego | |
remain outside controlled airspace | pozostań poza strefą kontrolowaną | |
expect clearance at 55 | oczekuj na zgodę o czasie 55 | |
remaining outside controlled zone | oczekuję poza strefą kontrolowaną | |
if the flight level requested is occupied | jeśli żądany poziom lotu jest zajęty | |
alternative flight level | alternatywny poziom lotu | |
FL 240 not available due traffic | FL 240 nie jest dostępny z powodu ruchu | |
accept FL 220 | akceptuję FL 220 | |
flights leaving airways | loty opuszczające drogi lotnicze | |
to give specific point at which to leave | dać określony punkt w którym opuścić | |
cleared to leave controlled airspace | mam zgodę na opuszczenie przestrzeni kontrolowanej | |
maintain FL 230 while in controlled airspace | utrzymuj FL 230 kiedy jesteś w strefie kontrolowanej | |
flights crossing airways | loty przecinające drogi lotnicze | |
30 miles north of Indig FL 90, Indig at 35 | 30 mil na północ od Indig na FL 90, punkt Indig o czasie 35 | |
request clearance to cross airway B1 at Indig | proszę o zgodę na przecięcie drogi lotniczej B1 w punkcie Indig | |
report Indig | zgłoś punkt Indig | |
cleared to cross B1 airway at Indig FL 90 | masz zgodę na przecięcie drogi B1 w punkcie Indig na FL 90 | |