| JAR | Joint Aviation Requirements |
| JAA | Joint Aviation Authorities |
| Precipitation | Opad |
| Radio Aids | pomoce radionawigacyjne |
| Aerodrome Control Service | Służba Kontroli Lotniska |
| Aerodrome Traffic | Ruch Lotniskowy |
| manoeuvring area | obszar manewrowy |
| in the vicinity of the aerodrome | w pobliżu lotniska |
| aerodrome traffic circuit | ruch na kręgu nadlotniskowym |
| air ground communication | komunikacja powietrze - ziemia |
| two-way communication | dwustronna komunikacja |
| clearance | zgoda |
| Air Traffic Service | służba ruchu lotniczego |
| Airway | droga powietrzna |
| altitude | wysokość bezwzględna QNH |
| AMSL | above mean sea level |
| mean sea level | przeciętny poziom morza |
| Approach Control Service | służba kontroli zbliżania |
| apron | stojanka |
| ATIS | Automatic Terminal Information Service |
| blind transmission | nadawanie na ślepo |
| clearance limit | obszar pozwolenia |
| controlled airspace | przestrzeń powietrzna kontrolowana |
| expected approach time | przewidywany czas zbliżania |
| heading | kurs |
| longitudinal axis | oś południkowa |
| holding point | punkt oczekiwania |
| holding procedure | procedura oczekiwania |
| further clearance | dalsza zgoda |
| IFR | instrument flight rules |
| the flight conducted in accordance with... | lot wykonywany w zgodzie z... |
| IMC | Instrument Meteorological Conditions |
| Meteorological Conditions | warunki meteorologiczne |
| clouds ceiling | podstawa chmur |
| height | wysokość QNF |
| flight level | poziom lotu wysokość QNE |
| Manoeuvring Area | Obszar menwerowy |
| missed approach procedure | procedura odejścia na drugi krąg |
| vectoring | wektorowanie |
| reporting point | punkt meldowania |
| runway visual range | zasięg widoczności na pasie startowym |
| touchdown | punkt przyziemienia |
| glide path | ścieżka zniżania |
| to intercept | przechwycić |
| glide path intercepts the runway | ścieżka zniżania przecina się z pasem startowym |
| VFR | visual flight rules |
| visual approach | podejście z widocznością ziemi |
| ACC | area control centre |
| ADF | automatic direction finder |
| AFIS | aerodrome flight information service |
| AGL | above ground level |
| AIP | aeronautical information publication |
| AIS | aeronautical information service |
| ATC | air traffic control |
| ATD | actual time of departure |
| ATS | air traffic service |
| ATZ | air traffic zone |
| DME | distance measuring equipment |
| EET | estimated elapsed time |
| ETA | estimated time of arrival |
| ETD | estimated time of departure |
| FIR | flight information region |
| FIC | flight information centre |
| FIS | flight information service |
| GCA | ground controlled approach |
| HJ | sunrise to sunset |
| HN | sunset to sunrise |
| HX | no specific hours |
| ILS | instrument landing system |
| LORAN | long range navigation system |
| MLS | microwave landing system |
| NDB | non-directional beacon |
| PAPI | precision approach path indicator |
| runway treshold | próg drogi startowej |
| atmospheric preassure at aerodrome elevation | ciśnienie atmosferyczne na wysokości lotniska |
| altimeter | wysokościomierz |
| RCC | rescue coordination centre |
| SID | standard instrument departure |
| en-route weather phenomena | zjawiska pogodowe na trasie |
| SSR | secondary surveillance radar |
| TMA | terminal control area |
| HF | high frequency |
| UHF | ultra high frequency |
| UTC | coordinated universal time |
| VDF | VHF direction finding system |
| VHF | very high frequency |
| VOR | VHF omnidirectional beacon |
| VLF | very low frequency |
| LF | low frequency |
| MF | medium frequency |
| consecutive frequencies | następujące po sobie częstotliwości |
| frequencies allocated to aviation | częstotliwości przydzielone lotnictwu |
| transmitter and receiver | nadajnik i odbiornik |
| aerials | anteny |
| ELT | emergency locator transmitter |
| international distress band | zakres częstotliwości ratunkowej |
| civilian | cywilny |
| military | wojskowy |
| vertical fin | ster kierunku |
| vertical stabiilizer | statecznik pionowy |
| international distress bands | międzynarodowe częstotliwości ratunkowe |
| aft | ku tyłowi samolotu |
| electrical charges | ładunki elektryczne |
| radio receiver | odbiornik radiowy |
| airframe | płatowiec |
| wing tips | końcówki skrzydła |
| radio aerial | antena radiowa |
| distress | ciężka sytuacja, opresja |
| distress call | wezwanie w niebezpieczeństwie |
| bearing | azymut |
| magnetic bearing | azymut magnetyczny |
| heading | kurs |
| QDM | aircraft magnetic heading in zero wind to reach the station |
| QDR | aircraft magnetic bearing from the station |
| QTE | aircraft true bearing from the station |
| QUJ | aicraft true track to the station |
| magnetic heading | kurs magnetyczny |
| true bearing | rzeczywisty azymut |
| true heading | rzeczywisty kurs |
| position report | meldunek o pozycji |
| unavoidable deviations | odchylenia nie do uniknięcia |
| before transmitting | przed nadawaniem |
| transmission | nadawanie |
| transmit switch | guzik nadawania |
| aircraft callsign | znaki samolotu |
| FL50 | flight level five zero |
| FL100 | flight level one hundred |
| FL180 | flight level one eight zero |
| FL200 | flight level two zero zero |
| 100' | heading one zero zero degrees |
| 080' | heading zero eight zero degrees |
| wind direction | kierunek wiatru |
| wind speed | prędkość wiatru |
| 200/70KT | wind two zero zero degreees seven zero knots |
| 160/18G30KT | wind one six zero degrees one eight knots gusting three zero |
| transponder codes | kody transpondera |
| 2400 | squawk two four zero zero |
| 4203 | squawk four two zero three |
| runway 27 | runway two seven |
| altimeter setting | nastawa wysokościomierzy |
| QNH 1010 | QNH one zero one zero millibars |
| 10 | one zero |
| 75 | seven five |
| 100 | one hundred |
| 583 | five eight three |
| 2500 | two thousand five hundred |
| 5000 | five thousand |
| 11000 | one one thousand |
| 25000 | two five thousand |
| 38143 | three eight one four three |
| 800 | eight hundred |
| 3400 | three thousand four hundred |
| 12000 | one two thousand |
| 2200 | two thousand two hundred |
| 4300 | four thousand three hundred |
| 118.1 | one one eight decimal one zero zero |
| 120.375 | one two zero decimal three seven five |
| 118.0 | one one eight decimal zero |
| 08:03 | time zero three |
| 13:00 | time one three zero zero |
| 20:57 | time five seven |
| radio navigation aids | pomoce radionawigacyjne |
| correct station is tuned | nastawiona jest właściwa stacja |
| acknowledge | let me know that you have received and understand this message |
| affirm | YES |
| approved | permission for proposed action granted |
| break | i hereby indicate the separation between portions of the message |
| break break | i hereby indicate the separation between messages transmitted to different aircraft in very busy |
| cancel | annul the previously transmitted message |
| check | examine the system or procedure |
| cleared | authorised to proceed under the conditions specified |
| confirm | have I correctly received the following ? |
| contact | establish radio contact with... |
| correct | that is correct |
| correction | an error has been made in this tranmission |
| disregard | consider this transmission as not sent |
| go ahead | proceed with your message |
| surface movement communication | komunikacja w ruchu naziemnym |
| how do you read | what is readability of my transmission |
| i say again | i repeat for clarity or emphasis |
| monitor | listen out on ( frequency ) |
| listen out on this frequency | nasłuchiwać na tej częstotliwości |
| negative | no / permission not granted |
| out | this exchange of transmission is ended and no response is expected |
| over | my transmission is ended and i expect response from you |
| readback | repeat all of this message back to me exactly as received |
| recleared | a change has been made to your last clearance |
| this new clearance supersedes your previous clearance | ta nowa zgoda zastępuje poprzednią zgodę |
| report | pass me the following information |
| roger | i have received all your last transmission |
| say again | repeat all your last transmission |
| speak slower | reduce your rate of speech |
| standby | wait and I will call you |
| verify | check and confirm with originator |
| wilco | will comply / i understood your message and will comply with it |
| words twice | communication is difficult please send every word twice |
| registration marking of the aircraft | oznaczenie rejestracyjne samolotu |
| once communication is established | kiedy komunikacja jest nawiązana |
| provided that no confusion is likely | pod warunkiem że nie ma prawdopodobieństwa pomyłki |
| to abbreviate the callsign | skracać znaki rejestracyjne |
| CONTROL | area control centre |
| RADAR | radar in general |
| APPROACH | approach control |
| ARRIVAL | approach control radar arrivals |
| DEPARTURE | approach control radar departures |
| TOWER | aerodrome control |
| GROUND | surface movement control |
| DELIVERY | clearance delivery |
| PRECISION | precision approach radar |
| HOMER | direction finding station |
| INFORMATION | flight information service |
| APRON | apron control service |
| DISPATCH | company dispatch |
| RADIO | aeronautical station |
| weather report | raport pogodowy |
| surface wind | wiatr przy powierzchni |
| towering cumulus | wypiętrzone cumulusy |
| in the vicinity of the aerodrome | w pobliżu lotniska |
| FEW | few 1-2 |
| SCT | scattered 3-4 |
| BKN | broken 5-7 |
| OVC | overcast 8 |
| CAVOK | visibiility 10 km or more, no cloud below 5000 ft |
| MSA | minimum sector altitude |
| no significant weather phenomenon | bez żadnych znaczących zjawisk pogodowych |
| dew point temperature | temperatura punktu rosy |
| QNH when applicable | QNH kiedy się stosuje |
| supplementary information | dodatkowa informacja |
| pre-flight meteorological information | przedlotowa informacja pogodowa |
| information to aircraft in-flight | informacja do samolotu w locie |
| weather broadcasts | komunikaty meteorologiczne |
| ATIS | automatic terminal information service |
| VOLMET | voice weather broadcast |
| D-VOLMET | Data Link Volmet |
| routine arrival information | rutynowe informacje przylotowe |
| routine departure information | rutynowe informacje odlotowe |
| appropriate VOR frequency | właściwa częstotliwość VOR |
| inbound pilot | piloci przylatujący |
| outbound pilots | piloci odlatujący |
| pilot acknowledges receipt of current information | pilot potwierdza odebranie bieżącej informacji |
| consecutive | kolejny, następujący po sobie |
| consecutively | w kolejności, następując po sobie |
| the highest cloud base reported is 10.000 ft | najwyższa meldowana podstawa chmur to 10.000 ft |
| runway in use | pas w użyciu |
| information useful to pilots | informacja użyteczna dla pilotów |
| significant weather hazards | znaczące ryzyka pogodowe |
| in the area of concern | w obszarze znaczenia informacji |
| specified enroute weather | określona pogoda na trasie przelotu |
| weather phenomena | zjawiska pogodowe |
| routine meteorological observations | rutynowe obserwacje meteorologiczne |
| reporting points | punkty meldowania |
| aircraft on flights of duration 2 hours or less | samolot w locie o czasie 2 godzin lub krótszym |
| aircraft within an hour of landing | samolot, godzinę przed lądowaniem |
| exempted from making routine observations | zwolniony z wykonywania rutynowych obserwacji |
| severe turbulence | bardzo silna turbulencja |
| severe icing | bardzo silne lodzenie |
| to encounter severe icing | napotkać bardzo silne lodzenie |
| moderate turbulence | średnia turbulencja |
| hail | grad |
| volcanic ash | pył wulkaniczny |
| pilot-in-command | pilot dowódca |
| request descent | prośba o zniżanie |
| descend FL140 | zniżaj do poziomu lotu one four zero |
| the message should be prefaced by the call | wiadomość powinna zostać poprzedzona wezwaniem |
| ILC now serviceable | ILC obecnie sprawny, nadający się do użytku |
| 10 miles west of Coventry | 10 mil na zachód od Coventry |
| heading southbound | kurs południowy |
| message has been corrrectly received | wiadomość została odebrana pomyślnie |
| repetition of the message | ponowienie wiadomości |
| engine losing power | silnik traci moc |
| transmitter of the message | nadawca wiadomości |
| ambiguous | niejasny, niejednoznaczny |
| unambiguous | jasny, jednoznaczny |
| concise phraseology | zwięzła frazeologia |
| vital to the safe operations | ważna dla bezpiecznych operacji |
| engine starting procedures | procedury uruchamiania silnika |
| request start up | prośba o uruchomienie |
| SP-FRU request departure information | SP-FRU prosi o informacje przedlotowe |
| start-up approved | zgoda na uruchomienie |
| start up at 35 | uruchomienie o pełnej 35 minut |
| expect departure at 49 | start o pełnej 49 minut |
| start up at your own discretion | uruchomienie wedlug własnego uznania |
| taxi instructions | instrukcje kołowania |
| permission to proceed | zgodna na kontynuowanie |
| holding point of runway 25 | punkt oczekiwania pasa 25 |
| taxi via taxiway Charlie | kołuj drogą kołowania Charlie |
| at the south side of runway 25 | po południowej stronie pasa 25 |
| another runway is requested | prosi się o inny pas |
| request taxi | proszę o zgodę na kołowanie |
| taxi via taxiway alpha | kołuj drogą kołowania alpha |
| request backtrack | proszę o zgodę na zawrócenie na pasie |
| approved taxi via bravo | masz zgodę na kołowanie drogą kołowania bravo |
| line up runway 05 | ustaw się na pasie 05 |
| to expedite taxi | przyspieszyć kołowanie |
| traffic on final runway 23 | ruch na prostej pasa 23 |
| ready departure | gotowy do odlotu |
| at the fuel station | na stacji paliw |
| approaching holding point runway 23 | zbliżam się do punktu oczekiwania pasa 23 |
| request crosss runway 23 | proszę o przecięcie pasa 23 |
| hold short runway 23 | proszę o oczekiwanie w punkcie oczekiwania pasa 23 |
| report runway 23 vacated | zgłoś zwolnienie pasa 23 |
| runway 23 vacated | pas 23 zwolniony |
| an aircraft acknowledges the receipt of an ATIS broadcast | samolot potwierdza odebranie komunikatu ATIS |
| taxi instructions | instrukcje kołowania |
| give way to DC6 passing left to right | ustąp pierwszeństwa DC6 przecinającego z lewa na prawo |
| traffic in sight | ruch obserwuję |
| take-off procedures | procedury odlotu |
| take-off instructions | instrukcje odlotu |
| take-off clearance | zgoda na start |
| collision on the runway | kolizja na pasie startowym |
| misinterpretation | błędna interpretacja |
| to carry out pre-take-off checks | wykonywać przed odlotową kontrolę |
| prior to departure | przed odlotem |
| report when ready for departure | zgłoś gotowość do odlotu |
| ready for departure | gotowy do odlotu |
| line up runway 23 | ustaw się na pasie 23 |
| lining up runway 23 | ustawiam się na pasie 23 |
| you are cleared for take-off | masz zgodę na start |
| except in an emergency | z wyjątkiem sytuacji wyjątkowych |
| early stage of climb | wczesna faza wznoszenia |
| to transmit to an aircraft | nadawać do samolotu |
| for traffic reasons... | z uwagi na ruch... |
| are you ready for immediate departure ? | czy jesteś gotowy na natychmiastowy start ? |
| in conditions of poor visibility | w warunkach złej widoczności |
| report when airborne | zgłoś kiedy będziesz w powietrzu |
| wilco | tak będzie, will comply with... |
| contact departure 121.750 | skontaktuj się z służbą kontroli odlotów na 121.750 |
| conditional clearance | zgoda warunkowa |
| active runway | pas w użyciu |
| departing aircraft | samolot odlatujący |
| arriving aircraft | samolot przylatujący |
| to identify the aircraft | zidentyfikować samolot |
| report the Piper on final in sight | zgłoś że widzisz Pipera na prostej |
| line up and hold | ustaw się w kolejce i czekaj |
| aicraft operating in the vicinity of the airport | samolot operujący w pobliżu lotniska |
| climb straight ahead untill 2500 ft before turning right | wznoś się na wprost aż do 2500 ft przed skrętem w prawo |
| request right turn when airborne | poproś o zgodę na zakręt w prawo kiedy już będziesz w powietrzu |
| right turn approved | zgoda na zakręt w prawo |
| to commence the take off roll | rozpocząć rozbieg do startu |
| take off roll | rozbieg do startu |
| to abandon take off | przerwać start |
| to avert a dangerous situation | uniknąć niebezpiecznej sytuacji |
| vehicle crossing runway | pojazd przecina pas startowy |
| take-off manoeuvre | manewr startu |
| request return to apron | prosze o zgodę na powrót na stojankę |
| take next right return to apron | skręć w następny prawy powrót do stojanki |
| contact GROUND 118.350 | skontaktuj się z służbą kontroli naziemnej na 118.350 |
| aerodrome traffic circuit | krąg nadlotniskowy |
| to make a request to join the circuit | złożyć prośbę o wejście do kręgu |
| planned entry to the circuit | planowane wejście do kręgu |
| to take other aircrafts into account | wziąść pod uwagę inne samoloty |
| right hand pattern traffic circuit | krąg prawozakrętowy |
| left hand pattern traffic circuit | krąg lewozakrętowy |
| reporting points | punkty meldowania |
| downwind leg | odcinek "z wiatrem" |
| base leg | odcinek po trzecim zakręcie |
| final leg | odcinek "prosta" |
| join downwind runway 23 | wejdź w lewy krąg do pasa 23 na odcinku "z wiatrem" |
| join downwind right hand runway 23 | wejdź w prawy krąg do pasa 23 na odcinku "z wiatrem" |
| straight-in approach | podejście z prostej |
| make straight-in approach runway 23 | wykonaj podejście z prostej do pasa 23 |
| Traffic, DC3 taking-off and Citation downwind | uwaga na ruch ! DC3 startuje a Citation na pozycji z wiatrem |
| number 2, follow the Citation on base | masz numer 2 do podejścia, leć za Citation na pozycji "base" |
| report final | zgłoś prostą |
| continue approaach | kontynuuj podejście |
| delaying instructions | instrukcje opóźniające |
| expediting instructions | instrukcje przyspieszające |
| extend downwind | wydłuż odcinek "z wiatrem" |
| orbiting right | wykonuję holdingi w prawo |
| make one orbit right due to traffic on the runway | wykonaj jeden holding w prawo z uwagi na ruch na pasie |
| report again on final | zgłoś ponownie na prostej |
| short approach | krótka prosta |
| final approach | podejście końcowe |
| within 4 Nm from touchdown | w odległości 4 Nm od progu pasa |
| final call | meldunek na prostej |
| the long final call | meldunek na długiej prostej |
| if no landing clearance is given | jeśli nie została dana zgoda na lądowanie |
| cleared to land | masz zgodę na lądowanie |
| visual inspection | ocena wzrokowa |
| request low pass | prośba o niski przelot nad lotniskiem |
| cleared low pass runway 23 | masz zgodę na niski przelot nad pasem 23 |
| not below 500 ft | ni niżej niż 500 ft |
| landing gear | podwozie |
| landing gear appears down | wygląda na to że podwozie jest wysunięte |
| right / left / nose wheel | prawe / lewe / przednie kółko |
| nose wheel does not appear up | przednie kółko nie jest schowane |
| nose wheel does not appear down | przednie kółko jest schowane |
| to request a permission to make an approach | poprosić o zgodę na podejście |
| request low approach runway 23 | poprosić o zgodę na niskie podejście do pasa 23 |
| to carry out a TOUCH and GO | wykonać konwojera |
| request touch and go | prosze o zgodę na konwojera |
| cleared touch and go | masz zgodę na konwojera |
| to carry out missed approach | wykonać nieudane podejście |
| missed approach | nieudane podejście |
| for safety purposes | dla celów bezpieczeństwa |
| brief transmissions | krótkie komunikaty |
| go around | ponów procedurę podejścia |
| to carry out the published missed approach procedure | wykonać publikowaną procedurę nieudanego ppodejścia |
| to complete a landing roll | ukończyć dobieg po lądowaniu |
| Tower frequency | częstotliwość wieży |
| Ground frequency | częstotliwość służb naziemnych |
| vacate left | zwolnij pas w lewo |
| to remain on the frequency untill advised | pozostać na częstotliwości aż do komunikatu |
| prior to the final approach | przed końcowym podejściem |
| adjacent to the airport | przyległy do lotniska |
| snow bank | wał / nasyp śnieżny |
| snow drift | zaspa śnieżna |
| temporary hazards | chwilowe ryzyka |
| lighting system | system oświetlenia |
| pertinent information | stosowne informacje |
| approach control | kontrola zbliżania |
| relevant traffic | istotny, mający znaczenie ruch |
| to maintain a safe separation | utrzymywać bezpieczną separację |
| passing the zone boundary | przecinam granicę strefy |
| southbound Piper | Piper lecący na południe |
| report aerodrome in sight | zgłoś widoczność lotniska |
| frequency change | zmiana częstotliwości |
| to terminate the transmission | zakończyć nadawanie |
| to comply with ATC clearance | wykonać zgodnie ze zgodą ATC |
| unable to comply | nie mogę wykonać |
| under radar control | pod kontrolą radarową |
| radar control service | usługa kontroli radarowej |
| radar identification | identyfikacja radarowa |
| vectoring | wektorowanie |
| to request the aircraft to make turns | poprosić samolot aby wykonywał zakręty |
| report your heading and level | zgłoś twój kurs i poziom lotu |
| for identification turn left heading 080 degrees | dla identyfikacji skręć w lewo na kurs 80' stopni |
| 20 miles northwest of Coventry | 20 mil na północny zachód od Coventry |
| continue present heading | kontynuuj z bieżącym kursem |
| not yet within radar cover | jeszcze nie w zasięgu pokrycia raadarowego |
| resume own navigation | wznów własną nawigację |
| radar identification lost | utrata identyfikacji radarowej |
| due to radar failure | z powodu usterki radaru |
| fade area | obszar o słabym zasięgu ( np. radaru ) |
| remain this frequency | pozostań na tej częstotliwości |
| radar vectoring | wektorowanie radarowe |
| to establish lateral separation | ustanowić boczną separację |
| turn left heading 050 for separation | skręć w lewo z kursem 050 w celu ustanowienia separacji |
| conflicting traffic | ruch kolizyjny |
| to be separated laterally | być odseparowanym bocznie |
| report your heading | zgłoś swój kurs |
| continue heading 050 degrees | kontynuuj z kursem 050 stopni |
| position 15 miles south of Coventry | pozycja 15 mil na południe od Coventry |
| orbit | kompletny zakręt 360' ( holding ) |
| required spacing behind preceding traffic | konieczna przestrzeń za poprzedzającym ruchem |
| make a three sixty turn left for delaying action | wykonaj zakręt w lewo o 360' w celu opóźnienia |
| make one orbit left for sequencing | wykonaj jeden holding w lewo dla zachowania kolejności |
| conflicting path | ścieżka kolizyjna |
| distance from the conflicting traffic | odległość od ruchu kolizyjnego |
| converging | zbieżny |
| opposite direction | przeciwny kierunek |
| diverging | rozbieżny, rozchodzący się |
| crossing left to right | przecinający z lewa na prawo |
| depending on the circumstances | w zależności od okoliczności |
| clear of traffic | bez ruchu |
| secondary surveillance radar | radar wtórnego dozorowania |
| to set the transponder squawk | ustawić kod transpondera |
| confirm the transponder squawk | potwierdzić kod transpondera |
| reselect assigned squawk | wybrać ponownie przydzielony kod |
| squawk ident | operate the ident feature |
| squawk mayday | select emergency code |
| squawk standby | select standby feature |
| squawk charlie | select preassure altitude transmission feature |
| check altimeter settings and confirm the level | sprawdź ustawienia wysokościomierza i potwierdź poziom lotu |
| faulty indication | błędne wskazanie |
| verify level | check and confirm your level |
| aircraft equipped with mode C | samolot wyposażony w mod C |
| codes in use | kody w użyciu |
| Mode A 7700 | Emergency |
| Mode A 7600 | Communications failure |
| Mode A 7500 | Unlawful interference |
| recycle squawk | reselect assigned mode A |
| transponder unserviceability | niesprawność transpondera |
| communications failure | niesprawna komunikacja |
| the radio is switched on | radio jest włączone |
| volume is set | głośność jest ustawiona |
| the headset is plugged in | zestaw słuchawkowy jest podłączony |
| the correct frequency is set | ustawiona jest właściwa częstotliwość |
| the station is out of range | stacja jest poza zasięgiem |
| the aircraft fails to establish contact | samolot nie może nawiązać łączności |
| assigned frequency | wyznaczona częstotliwość |
| to attempt to establish contact on another frequency | spróbować nawiązać kontakt na innej częstotliwości |
| frequency appropriate to the route | częstotliwość właściwa dla danej trasy |
| transmitting blind | nadaję na ślepo |
| designated frequency | przydzielona częstotliwość |
| preceded by the phrase | poprzedzona frazą |
| receiver failure | usterka odbiornika |
| to precede each message with the phrase | poprzedzić każdą wiadomość frazą |
| airborne equipment failure | usterka wyposażenia w powietrzu |
| if you read turn left heading 040 degrees | jeśli odczytałeś skręć w lewo na kurs 040 stopni |
| position 5 miles south of Coventry | pozycja 5 mil na południe od Coventry |
| if you read squawk ident | jeśli odczytałeś wciśnij IDENT |
| in the event of communications failure | w razie niesprawnej komunikacji |
| actions to be taken in the event of... | czyności które trzeba podjąć w razie... |
| maintain the last assigned speed and level | utrzymać ostatnio przydzieloną prędkość i poziom |
| minimum flight altitude | minimalna wysokość lotu |
| aircraft's failure to report its position | niezdolność samolotu do zgłoszenia swojej pozycji |
| over compulsory reporting points | nad punktami obowiązkowego meldowania |
| in accordance with the filed flight plan | w zgodzie ze złożonym planem lotu |
| unless the other procedures are required | jeśli tylko inne procedury nie są wymagane |
| continue current flight plan route | kontynuować trasę według planu lotu |
| to begin descent | rozpocząć zniżanie |
| to commence descent | rozpocząć zniżanie |
| complete an instrument approach | ukończyć podejście według wskazań przyrządów |
| if a communication failure occcurs... | jeśli zdarzy się problem z komunikacją... |
| holding pattern | krąg holdingowy |
| delay not determined | opóźnienie nie określone |
| divert according to alternate flight plan | zmienić kierunek według alternatywnego planu lotu |
| Standard Instrument Departing Chart | Standardowa Karta Odlotu według wskazań przyrządów |
| departing conntrolled IFR flight | odlatujący kontrolowany lot IFR |
| flight operating in IMC | lot wykonywany w warunkach IMC |
| initial intermediate clearance to climb | wstępna przejściowa zgoda na zwyżanie |
| speed specified in flight plan | prędkość uwzględniona w planie lotu |
| for the enroute phase of the flight | dla fazy przelotu lotu |
| maintain the flight level | utrzymuj poziom lotu |
| distress procedures | procedury w ciężkich sytuacjach |
| urgency procedures | procedury w nagłych sytuacjach |
| imminent danger | zagrażające ryzyko |
| to require immediate assistance | wymagać natychmiastowej pomocy |
| condition concerning the aircraft safety | sytuacja dotycząca bezpieczeństwa samolotu |
| initiall distress call | wstępne wezwanie w ciężkiej sytuacji |
| priority over all other transmissions | pierwszeństwo nad innym nadawaniem |
| unnecessary repetition | niepotrzebne powtarzanie |
| to seek assistance | poszukiwać pomocy |
| frequency in use | częstotliwość w użyciu |
| further communications | dalsza komunikacja |
| International Aeronautical Emergency Frequency | Międzynarodowa Lotnicza Częstotliwość w Niebezpieczeństwie |
| to be continuously monitored | być nieustannie monitorowana |
| to render assistance | zapewniać pomoc |
| to refrain from using the frequency | wstrzymać się od używania częstotliwości |
| untill the emergency is terminated | aż do momentu kiedy skończy się sytuacja niebezpieczna |
| to intercept the signal | przechwycić sygnał |
| to acknowledge the message | potwierdzić wiadomość |
| nature of the distress condition | charakter ciężkiej sytuacji |
| person / pilot in command | dowódca |
| provisions | warunki |
| using all means | używając wszystkich środków |
| all means at disposal | wszystkie środkie będące do dyspozycji |
| engine on fire | pożar silnika |
| to make a force landing | wykonać przymusowe lądowanie |
| engine failure | awaria silnika |
| to attempt to land | spróbować wylądować |
| 5 miles south of Pozanń | 5 mil na południe od Poznania |
| not to interfere with a transmission | nie przeszkadzać podczas nadawania |
| above clouds unsure aboute the position | ponad chumrami niepewny swojej własnej pozycji |
| request heading to Coventry | proszę o podanie kursu na Coventry |
| fly heading 160 degrees | leć z kursem 160 stopni |
| passanger with suspected heart attack | pasażer z podejrzeniem zawału |
| request priority landing | proszę o priorytet przy lądowaniu |
| medical assistance requested | poproszoną o pomoc medyczną |
| imposition of silence | nałożenie ciszy |
| to maintain radio silence | utrzymywać ciszę radiową |
| to be no longer in distress | nie być już więcej w ciężkiej sytuacji |
| to cancel the ditress | skasować stan ciężkiej sytuacji |
| fire exinguished | pożar ugaszony |
| to all stations, distress traffic is ended | do wszystkich stacji, ruch w ciężkiej sytuacji, zakończony |
| emergency descent | awaryjne zniżanie |
| to safeguard other aircrafts | zabezpieczać inne samoloty |
| decompression | dekompresja |
| descend FL 100 | zejdź do poziomu FL 100 |
| the message conveys information | wiadomość przekazuje informacje |
| intended route | zamierzona trasa |
| estimated time en-route | oczekiwany czas prrzelotu |
| unlawful interference | bezprawna ingerencja |
| station addressed by the aircraft | stacja do której nadaje samolot |
| aicraft subject to unlawful interference | samolot wobec którego zachodzi bezprawna ingerencja |
| assumptions | założenia |
| to overlap | zazębiać się, zachodzić na siebie |
| manual | podręcznik |
| holding phase | faza holdingu |
| air report | meldunek powietrzny |
| in conformity with | zgodnie z... |
| to prevent collisions | chronić przed kolizjami |
| obstructions | przeszkody |
| to expedite | przyspieszać |
| orderly flow of airtraffic | uporządkowany przepływ ruchu powietrznego |
| base turn | trzeci zakręt |
| upwind | pierwszy odcinek przed pierwszym zakrętem |
| straight-out departure | odlot z prostej bez zakrętów |
| crosswind | odcinek po pierwszym zakręcie |
| downwind | odcinek po drugim zakręcie |
| base | odcinek po trzecim zakręcie |
| final | odcinek po czwartym zakręcie |
| turn executed by the aircraft | zakręt wykonywany przez samolot |
| initial approach | wstępne podejście |
| outbound | wyjściowy |
| outbound track | trasa wylotowa |
| final approach track | trasa ostatecznego podejścia |
| reciprocal | dwustronny, obustronny |
| extending upwards | rozciągające się do góry |
| to provide airtraffic control service | zapewniać kontrolę ruchu powietrznego |
| air traffic control clearance | zgoda kontroli ruchu lotniczego |
| brought about subsequent changes | wywoływany przez kolejne zmiany |
| decision altitude | wysokość decyzji |
| decision height | wysokość decyzji |
| specified altitude / height | określona wysokość |
| precision approach | precyzyjne podejście |
| missed approach must be initiated | odejście na drugi krąg musi być rozpoczęte |
| to continue approach | kontynuować podejście |
| to be referenced to mean sea level | odnosić się do średniego poziomu morza |
| decision altitude | is referenced to mean sea level |
| decision height | is referenced to threshold elevation |
| threshold elevation | wysokość progu pasa |
| in view for sufficent time | z widoczności przez wystarczający czas |
| in relation to the desired flight plan | w odniesieniu do żądanego planu lotu |
| parallel aproaches | podejścia równoległe |
| simultanous approaches | podejścia równoczesne |
| adjacent extended runway | przylegle rozciągający się pas startowy |
| estimated elapsed time | oczekiwany czas wykonania |
| estimated off-block time | oczekiwany czas kołowania |
| estimated time of arrival | oczekiwany czas przylotu |
| to arrive over designated point | przybyć nad wyznaczony punkt |
| to commence instrument approach procedure | rozpocząć procedurę podejścia według przyrządów |
| to be associated witth an aerodrome | być powiązany z lotniskiem |
| expected approach time | oczekiwany czas podejścia |
| to complete an approach for landing | ukończyć podejście do lądowania |
| approach clearance | zgoda na podejście |
| filed flight plan | złożony plan lotu |
| without any subsequent changes | bez żadnych kolejnych zmian |
| final approach | ostateczne podejście |
| instrument approach | podejście według przyrządów |
| to commence instrument approach | rozpoczynać podejście według przyrządów |
| procedure turn | zakręt proceduralny |
| inbound turn | czwarty zakręt |
| to intercept the track | przechwycić ścieżkę |
| bound for specific aerodrome | zdążający do określonego lotniska |
| utilisation of the airpsace | użytkowanie przestrzeni powietrznej |
| holding point | punkt holdingowy |
| while awaiting further clearance | podczas oczekiwania na dalszą zgodę |
| protection from obstacles | ochrona przed preszkodami |
| defined arrival route | określona trasa przybycia |
| to complete a landing | ukończyć lądowanie |
| IMC | Instrument Meteorological Conditions |
| visibility | widoczność |
| distance from clouds | odległość od chmur |
| clouds ceiling | podstawa chmur |
| less than specified minima | mniejsze niż określone minima |
| VMC | visual meteorological conditions |
| Instrument Runway | lotnisko przystosowane do podejścia wg. przyrządów |
| directional guidance | nakierowanie kierunkowe |
| straight-in approach | podejście z prostej |
| Precision Approach Runway | pas podejścia precyzyjnego |
| RVR = runway visual range | widzialność na pasie startowym |
| minimum sector altitude | minimalna wysokość sektorowa |
| circle of 46 km radius | koło o promieniu 46 km |
| missed approach point | punkt odejścia na drugi krąg |
| to infringe the prohibited area | naruszyć obszar zakazany |
| missed approach procedure | procedura odejścia na drugi krąg |
| transgression | występek, przewinienie |
| defined dimensions | określone rozmiary |
| corridor of airspace | korytarz przestrzeni powietrznej |
| runway central line | centralna linia pasa |
| controller intervention | interwencja kontrolera |
| glide path | ścieżka szybowania |
| while decsending | podczas zniżania |
| radar contact | kontakt radarowy |
| RVR = runway visual range | widzialność na pasie startowym |
| departure information | informacja do odlotu |
| engine starting procedures | procedury uruchomienia silnika |
| to request start-up | poprosić o uruchomienie |
| excessive fuel wastage | nadmierne zużycie paliwa |
| request departure information | prośba o informację przed lotem |
| to call for start up | zgłosić gotowość do uruchomienia |
| pushback | wypchnięcie z hangaru |
| request for tug pushback | prośba o wypchnięcie przez holownik |
| pushback approved | masz zgodę na wypchnięcie |
| standby | proszę czekaj |
| to release the brakes | zwolnić hamulce |
| to commence pushback | wykonać wypchnięcie |
| to set the brakes | zaciągnąć hamulce |
| pushback completed | wypchnięcie wykonano |
| standby for visual signal at your left | czekaj na sygnał wzrokowy z Twojej lewej strony |
| IFR departure | odlot według wskazań przyrządów |
| departure instruction to facilitate separation | informacje odlotowe aby ułatwić separację |
| SID = standard instrument departure | karta odlotu wg. wskazań przyrządów |
| turn right heading 040 untill passing FL 70 | skręć w prawo na kierunek 040 aż do przecięcia FL 70 |
| report passing FL 70 | zgłoś przecięcie FL 70 |
| wilco | tak będzie |
| passing FL 70 | zgłaszam przecięcie FL 70 |
| IFR arrivals | przyloty wg. wskazań przyrządów |
| to advise the crew of the type of approach | poinformować załogę o typie podejścia |
| estimating Coventry 46 | oczekiwany czas przelotu nad Coventry to 46 |
| descend altitude 4000 ft | zejdź do wysokości 4000 ft |
| expect ILS approach runway 23 | spodziewaj się podejścia ILS do pasa 23 |
| descending altitide 4000 ft | schodzę do wysokości 4000 ft |
| request straight in approach on ILS runway 23 | prośba o podejście z prostej według ILS do pasa 23 |
| cleared straight in appproach | masz zgodę na podejście z prostej |
| report localiser established | zgłoś ustabilizowanie na ścieżce |
| runway in sight | pas z widocznością |
| report outer marker | zgłoś outer marker |
| cleared to land | masz zgodę na lądowanie |
| cleared direct Charlie Tango FL 70 | masz zgodę na lot po prostej do punktu CT na FL 70 |
| enter controlled space FL 80 or below | wleć do strefy kontrolowanej nie wyżej niż FL 80 |
| hold Charlie Tango FL 70 right hand pattern | wykonuj prawo zakrętowe holdingi na FL 70 na punktem CT |
| expect approach time 59 | spodziewany czas podejścia 59 |
| revised expected approach time 55 | poprawiony spodziewany czas podejścia 55 |
| descend altitude 3500 QNH 1012 | schodź do wysokości 3500 ft według ciśnienia 1012 |
| leaving FL 70 descending altitude 3500 ft | opuszczam poziom lotu 70 schodzę do wysokości 3500 ft |
| report passing Charlie Tango | zgłoś przecięcie punktu CT |
| report crossing Charlie Tango outbound | zgłoś przecięcie punktu CT na wylocie |
| report established on the localizer | zgłoś ustabilizowanie na ścieżce |
| to carry out an instrument approach | wykonywać podejście według wskazań przyrządów |
| to request permission to make a visual approach | poprosić o zgodę na podejście z widocznością |
| the request does not imply.... | prośba nie oznacza... |
| specified requirements for visual approach | określone warunki do podejścia z widocznością |
| to maintain a visual reference to the terrain | utrzymywać kontakt wzrokowy z terenem |
| cleared NDB approach runway 23 | masz zgodę na podejście wg. NDB do pasa 23 |
| no delay expected | nie oczekuje się opóźnień |
| cleared visual approach runway 23 | masz zgodę na podejście z widocznością do pasa 23 |
| runway in sight, request visual approach | pas z widocznością, proszę o zgodę na podejście z widocznością |
| holding procedures | procedury holdingowe |
| inbound track | kurs w dolocie |
| time of leg | czas odcinka |
| hold at Charlie Tango FL 100 | oczekuj nad punktem CT na poziomie 100 |
| request holding instructions | prośba o instrukcje holdingowe |
| hold at Charlie Tango NDB FL 100 inbound track | oczekuj nad punktem CT NDB FL 100 na kursie wlotowym |
| outbound time | czas jednej prostej holdingu |
| area control unit | stacja kontroli powietrznej |
| maintain FL 350, expect descent after Coventry | utrzymuj FL 350, oczekuj zniżania po Coventry |
| maintain FL 350 untill further advised | utrzymuj FL 350 aż do kolejnej informacji |
| descend FL 130 cross Indig FL 170 or above | zniżaj do FL 130 przetnij punkt Indig nie niżej niż FL 170 |
| are you able to cross Indig at 52 | czy jesteś w stanie przeciąć punkt Indig o czasie 52 |
| position reporting | meldunki o pozycji |
| to establish separation | ustanowić separację |
| report Indig | zgłoś punkt Indig |
| report 25 miles EPLL DME | zgłoś 25 mil przed EPLL wg DME |
| report 25 miles DME radial 270 LDZ VOR | zgłoś 25 mil przed VOR LDZ na radialu 270 |
| climb clearance | zgoda na wznoszenie się |
| descent clearance | zgoda na zniżanie |
| report of leaving FL 100 | meldunek o opuszczeniu FL 100 |
| report of reaching FL 100 | meldunek o osiągnięciu FL 100 |
| report of passing FL 100 | meldunek o przecięciu FL 100 |
| height above ground level | wysokość nad poziomem ziemi |
| to vacate the level | zwolnić poziom lotu |
| descend when ready to FL 180 | zniżaj kiedy będziesz gotowy do FL 180 |
| descending FL 180, will report leaving FL 350 | zniżam do FL 180, zgłoszę opuszczenie FL 350 |
| descend immediatelly FL 200 due to traffic | zniżaj natychmiast do FL 200 z uwagi na duży ruch |
| climb FL 220 report passing FL 100 | wznoś się do FL 220, zgłoś przecięcie FL 100 |
| climbing FL 220, will report FL 100 | wznoszę się do FL 220, FL 100 zgłoszę |
| to request permission to leave controlled airspace | poprosić o zgodę na opuszczenie przestrzeni kontrolowanej |
| leaving 7000 ft will report passing 5500 ft | opuszczam wysokość 7000 ft, 5500 ft zgłoszę |
| maintain own separation | utrzymuj własną separację |
| DC6 westbound FL 120 | DC6 na FL 120 lecący na zachód |
| estimating Inding at 06 | spodziewam się punktu Indig o czasie 06 |
| to join an airway | wlecieć na drogę powietrzną |
| to make a request to ATS unit | zgłosić prośbę do stacji ATS |
| if no flighht plan was filed | jeśli nie złożono żadnego planu lotu |
| to file an airborne flight plan | złożyć plan lotu z powietrza |
| flight plan filed before departure | plan lotu złożony przed odlotem |
| request clearance to join A2 at Indig | proszę o zgodę na wlot na drogę powietrzną A2 w punkcie Indig |
| cleared to Poznan flight planned route FL 240 | masz zgodę na lot do Poznania według złożonego planu lotu na FL 240 |
| cleared to Poznan via Indig | mam zgodę na lot do Poznania przez punkt Indig |
| to delay the clearance | opóźnić wydanie zgody |
| prevailing traffic conditions | panujące warunki ruchu powietrznego |
| remain outside controlled airspace | pozostań poza strefą kontrolowaną |
| expect clearance at 55 | oczekuj na zgodę o czasie 55 |
| remaining outside controlled zone | oczekuję poza strefą kontrolowaną |
| if the flight level requested is occupied | jeśli żądany poziom lotu jest zajęty |
| alternative flight level | alternatywny poziom lotu |
| FL 240 not available due traffic | FL 240 nie jest dostępny z powodu ruchu |
| accept FL 220 | akceptuję FL 220 |
| flights leaving airways | loty opuszczające drogi lotnicze |
| to give specific point at which to leave | dać określony punkt w którym opuścić |
| cleared to leave controlled airspace | mam zgodę na opuszczenie przestrzeni kontrolowanej |
| maintain FL 230 while in controlled airspace | utrzymuj FL 230 kiedy jesteś w strefie kontrolowanej |
| flights crossing airways | loty przecinające drogi lotnicze |
| 30 miles north of Indig FL 90, Indig at 35 | 30 mil na północ od Indig na FL 90, punkt Indig o czasie 35 |
| request clearance to cross airway B1 at Indig | proszę o zgodę na przecięcie drogi lotniczej B1 w punkcie Indig |
| report Indig | zgłoś punkt Indig |
| cleared to cross B1 airway at Indig FL 90 | masz zgodę na przecięcie drogi B1 w punkcie Indig na FL 90 |