JAR | Joint Aviation Requirements |
JAA | Joint Aviation Authorities |
Precipitation | Opad |
Radio Aids | pomoce radionawigacyjne |
Aerodrome Control Service | Służba Kontroli Lotniska |
Aerodrome Traffic | Ruch Lotniskowy |
manoeuvring area | obszar manewrowy |
in the vicinity of the aerodrome | w pobliżu lotniska |
aerodrome traffic circuit | ruch na kręgu nadlotniskowym |
air ground communication | komunikacja powietrze - ziemia |
two-way communication | dwustronna komunikacja |
clearance | zgoda |
Air Traffic Service | służba ruchu lotniczego |
Airway | droga powietrzna |
altitude | wysokość bezwzględna QNH |
AMSL | above mean sea level |
mean sea level | przeciętny poziom morza |
Approach Control Service | służba kontroli zbliżania |
apron | stojanka |
ATIS | Automatic Terminal Information Service |
blind transmission | nadawanie na ślepo |
clearance limit | obszar pozwolenia |
controlled airspace | przestrzeń powietrzna kontrolowana |
expected approach time | przewidywany czas zbliżania |
heading | kurs |
longitudinal axis | oś południkowa |
holding point | punkt oczekiwania |
holding procedure | procedura oczekiwania |
further clearance | dalsza zgoda |
IFR | instrument flight rules |
the flight conducted in accordance with... | lot wykonywany w zgodzie z... |
IMC | Instrument Meteorological Conditions |
Meteorological Conditions | warunki meteorologiczne |
clouds ceiling | podstawa chmur |
height | wysokość QNF |
flight level | poziom lotu wysokość QNE |
Manoeuvring Area | Obszar menwerowy |
missed approach procedure | procedura odejścia na drugi krąg |
vectoring | wektorowanie |
reporting point | punkt meldowania |
runway visual range | zasięg widoczności na pasie startowym |
touchdown | punkt przyziemienia |
glide path | ścieżka zniżania |
to intercept | przechwycić |
glide path intercepts the runway | ścieżka zniżania przecina się z pasem startowym |
VFR | visual flight rules |
visual approach | podejście z widocznością ziemi |
ACC | area control centre |
ADF | automatic direction finder |
AFIS | aerodrome flight information service |
AGL | above ground level |
AIP | aeronautical information publication |
AIS | aeronautical information service |
ATC | air traffic control |
ATD | actual time of departure |
ATS | air traffic service |
ATZ | air traffic zone |
DME | distance measuring equipment |
EET | estimated elapsed time |
ETA | estimated time of arrival |
ETD | estimated time of departure |
FIR | flight information region |
FIC | flight information centre |
FIS | flight information service |
GCA | ground controlled approach |
HJ | sunrise to sunset |
HN | sunset to sunrise |
HX | no specific hours |
ILS | instrument landing system |
LORAN | long range navigation system |
MLS | microwave landing system |
NDB | non-directional beacon |
PAPI | precision approach path indicator |
runway treshold | próg drogi startowej |
atmospheric preassure at aerodrome elevation | ciśnienie atmosferyczne na wysokości lotniska |
altimeter | wysokościomierz |
RCC | rescue coordination centre |
SID | standard instrument departure |
en-route weather phenomena | zjawiska pogodowe na trasie |
SSR | secondary surveillance radar |
TMA | terminal control area |
HF | high frequency |
UHF | ultra high frequency |
UTC | coordinated universal time |
VDF | VHF direction finding system |
VHF | very high frequency |
VOR | VHF omnidirectional beacon |
VLF | very low frequency |
LF | low frequency |
MF | medium frequency |
consecutive frequencies | następujące po sobie częstotliwości |
frequencies allocated to aviation | częstotliwości przydzielone lotnictwu |
transmitter and receiver | nadajnik i odbiornik |
aerials | anteny |
ELT | emergency locator transmitter |
international distress band | zakres częstotliwości ratunkowej |
civilian | cywilny |
military | wojskowy |
vertical fin | ster kierunku |
vertical stabiilizer | statecznik pionowy |
international distress bands | międzynarodowe częstotliwości ratunkowe |
aft | ku tyłowi samolotu |
electrical charges | ładunki elektryczne |
radio receiver | odbiornik radiowy |
airframe | płatowiec |
wing tips | końcówki skrzydła |
radio aerial | antena radiowa |
distress | ciężka sytuacja, opresja |
distress call | wezwanie w niebezpieczeństwie |
bearing | azymut |
magnetic bearing | azymut magnetyczny |
heading | kurs |
QDM | aircraft magnetic heading in zero wind to reach the station |
QDR | aircraft magnetic bearing from the station |
QTE | aircraft true bearing from the station |
QUJ | aicraft true track to the station |
magnetic heading | kurs magnetyczny |
true bearing | rzeczywisty azymut |
true heading | rzeczywisty kurs |
position report | meldunek o pozycji |
unavoidable deviations | odchylenia nie do uniknięcia |
before transmitting | przed nadawaniem |
transmission | nadawanie |
transmit switch | guzik nadawania |
aircraft callsign | znaki samolotu |
FL50 | flight level five zero |
FL100 | flight level one hundred |
FL180 | flight level one eight zero |
FL200 | flight level two zero zero |
100' | heading one zero zero degrees |
080' | heading zero eight zero degrees |
wind direction | kierunek wiatru |
wind speed | prędkość wiatru |
200/70KT | wind two zero zero degreees seven zero knots |
160/18G30KT | wind one six zero degrees one eight knots gusting three zero |
transponder codes | kody transpondera |
2400 | squawk two four zero zero |
4203 | squawk four two zero three |
runway 27 | runway two seven |
altimeter setting | nastawa wysokościomierzy |
QNH 1010 | QNH one zero one zero millibars |
10 | one zero |
75 | seven five |
100 | one hundred |
583 | five eight three |
2500 | two thousand five hundred |
5000 | five thousand |
11000 | one one thousand |
25000 | two five thousand |
38143 | three eight one four three |
800 | eight hundred |
3400 | three thousand four hundred |
12000 | one two thousand |
2200 | two thousand two hundred |
4300 | four thousand three hundred |
118.1 | one one eight decimal one zero zero |
120.375 | one two zero decimal three seven five |
118.0 | one one eight decimal zero |
08:03 | time zero three |
13:00 | time one three zero zero |
20:57 | time five seven |
radio navigation aids | pomoce radionawigacyjne |
correct station is tuned | nastawiona jest właściwa stacja |
acknowledge | let me know that you have received and understand this message |
affirm | YES |
approved | permission for proposed action granted |
break | i hereby indicate the separation between portions of the message |
break break | i hereby indicate the separation between messages transmitted to different aircraft in very busy |
cancel | annul the previously transmitted message |
check | examine the system or procedure |
cleared | authorised to proceed under the conditions specified |
confirm | have I correctly received the following ? |
contact | establish radio contact with... |
correct | that is correct |
correction | an error has been made in this tranmission |
disregard | consider this transmission as not sent |
go ahead | proceed with your message |
surface movement communication | komunikacja w ruchu naziemnym |
how do you read | what is readability of my transmission |
i say again | i repeat for clarity or emphasis |
monitor | listen out on ( frequency ) |
listen out on this frequency | nasłuchiwać na tej częstotliwości |
negative | no / permission not granted |
out | this exchange of transmission is ended and no response is expected |
over | my transmission is ended and i expect response from you |
readback | repeat all of this message back to me exactly as received |
recleared | a change has been made to your last clearance |
this new clearance supersedes your previous clearance | ta nowa zgoda zastępuje poprzednią zgodę |
report | pass me the following information |
roger | i have received all your last transmission |
say again | repeat all your last transmission |
speak slower | reduce your rate of speech |
standby | wait and I will call you |
verify | check and confirm with originator |
wilco | will comply / i understood your message and will comply with it |
words twice | communication is difficult please send every word twice |
registration marking of the aircraft | oznaczenie rejestracyjne samolotu |
once communication is established | kiedy komunikacja jest nawiązana |
provided that no confusion is likely | pod warunkiem że nie ma prawdopodobieństwa pomyłki |
to abbreviate the callsign | skracać znaki rejestracyjne |
CONTROL | area control centre |
RADAR | radar in general |
APPROACH | approach control |
ARRIVAL | approach control radar arrivals |
DEPARTURE | approach control radar departures |
TOWER | aerodrome control |
GROUND | surface movement control |
DELIVERY | clearance delivery |
PRECISION | precision approach radar |
HOMER | direction finding station |
INFORMATION | flight information service |
APRON | apron control service |
DISPATCH | company dispatch |
RADIO | aeronautical station |
weather report | raport pogodowy |
surface wind | wiatr przy powierzchni |
towering cumulus | wypiętrzone cumulusy |
in the vicinity of the aerodrome | w pobliżu lotniska |
FEW | few 1-2 |
SCT | scattered 3-4 |
BKN | broken 5-7 |
OVC | overcast 8 |
CAVOK | visibiility 10 km or more, no cloud below 5000 ft |
MSA | minimum sector altitude |
no significant weather phenomenon | bez żadnych znaczących zjawisk pogodowych |
dew point temperature | temperatura punktu rosy |
QNH when applicable | QNH kiedy się stosuje |
supplementary information | dodatkowa informacja |
pre-flight meteorological information | przedlotowa informacja pogodowa |
information to aircraft in-flight | informacja do samolotu w locie |
weather broadcasts | komunikaty meteorologiczne |
ATIS | automatic terminal information service |
VOLMET | voice weather broadcast |
D-VOLMET | Data Link Volmet |
routine arrival information | rutynowe informacje przylotowe |
routine departure information | rutynowe informacje odlotowe |
appropriate VOR frequency | właściwa częstotliwość VOR |
inbound pilot | piloci przylatujący |
outbound pilots | piloci odlatujący |
pilot acknowledges receipt of current information | pilot potwierdza odebranie bieżącej informacji |
consecutive | kolejny, następujący po sobie |
consecutively | w kolejności, następując po sobie |
the highest cloud base reported is 10.000 ft | najwyższa meldowana podstawa chmur to 10.000 ft |
runway in use | pas w użyciu |
information useful to pilots | informacja użyteczna dla pilotów |
significant weather hazards | znaczące ryzyka pogodowe |
in the area of concern | w obszarze znaczenia informacji |
specified enroute weather | określona pogoda na trasie przelotu |
weather phenomena | zjawiska pogodowe |
routine meteorological observations | rutynowe obserwacje meteorologiczne |
reporting points | punkty meldowania |
aircraft on flights of duration 2 hours or less | samolot w locie o czasie 2 godzin lub krótszym |
aircraft within an hour of landing | samolot, godzinę przed lądowaniem |
exempted from making routine observations | zwolniony z wykonywania rutynowych obserwacji |
severe turbulence | bardzo silna turbulencja |
severe icing | bardzo silne lodzenie |
to encounter severe icing | napotkać bardzo silne lodzenie |
moderate turbulence | średnia turbulencja |
hail | grad |
volcanic ash | pył wulkaniczny |
pilot-in-command | pilot dowódca |
request descent | prośba o zniżanie |
descend FL140 | zniżaj do poziomu lotu one four zero |
the message should be prefaced by the call | wiadomość powinna zostać poprzedzona wezwaniem |
ILC now serviceable | ILC obecnie sprawny, nadający się do użytku |
10 miles west of Coventry | 10 mil na zachód od Coventry |
heading southbound | kurs południowy |
message has been corrrectly received | wiadomość została odebrana pomyślnie |
repetition of the message | ponowienie wiadomości |
engine losing power | silnik traci moc |
transmitter of the message | nadawca wiadomości |
ambiguous | niejasny, niejednoznaczny |
unambiguous | jasny, jednoznaczny |
concise phraseology | zwięzła frazeologia |
vital to the safe operations | ważna dla bezpiecznych operacji |
engine starting procedures | procedury uruchamiania silnika |
request start up | prośba o uruchomienie |
SP-FRU request departure information | SP-FRU prosi o informacje przedlotowe |
start-up approved | zgoda na uruchomienie |
start up at 35 | uruchomienie o pełnej 35 minut |
expect departure at 49 | start o pełnej 49 minut |
start up at your own discretion | uruchomienie wedlug własnego uznania |
taxi instructions | instrukcje kołowania |
permission to proceed | zgodna na kontynuowanie |
holding point of runway 25 | punkt oczekiwania pasa 25 |
taxi via taxiway Charlie | kołuj drogą kołowania Charlie |
at the south side of runway 25 | po południowej stronie pasa 25 |
another runway is requested | prosi się o inny pas |
request taxi | proszę o zgodę na kołowanie |
taxi via taxiway alpha | kołuj drogą kołowania alpha |
request backtrack | proszę o zgodę na zawrócenie na pasie |
approved taxi via bravo | masz zgodę na kołowanie drogą kołowania bravo |
line up runway 05 | ustaw się na pasie 05 |
to expedite taxi | przyspieszyć kołowanie |
traffic on final runway 23 | ruch na prostej pasa 23 |
ready departure | gotowy do odlotu |
at the fuel station | na stacji paliw |
approaching holding point runway 23 | zbliżam się do punktu oczekiwania pasa 23 |
request crosss runway 23 | proszę o przecięcie pasa 23 |
hold short runway 23 | proszę o oczekiwanie w punkcie oczekiwania pasa 23 |
report runway 23 vacated | zgłoś zwolnienie pasa 23 |
runway 23 vacated | pas 23 zwolniony |
an aircraft acknowledges the receipt of an ATIS broadcast | samolot potwierdza odebranie komunikatu ATIS |
taxi instructions | instrukcje kołowania |
give way to DC6 passing left to right | ustąp pierwszeństwa DC6 przecinającego z lewa na prawo |
traffic in sight | ruch obserwuję |
take-off procedures | procedury odlotu |
take-off instructions | instrukcje odlotu |
take-off clearance | zgoda na start |
collision on the runway | kolizja na pasie startowym |
misinterpretation | błędna interpretacja |
to carry out pre-take-off checks | wykonywać przed odlotową kontrolę |
prior to departure | przed odlotem |
report when ready for departure | zgłoś gotowość do odlotu |
ready for departure | gotowy do odlotu |
line up runway 23 | ustaw się na pasie 23 |
lining up runway 23 | ustawiam się na pasie 23 |
you are cleared for take-off | masz zgodę na start |
except in an emergency | z wyjątkiem sytuacji wyjątkowych |
early stage of climb | wczesna faza wznoszenia |
to transmit to an aircraft | nadawać do samolotu |
for traffic reasons... | z uwagi na ruch... |
are you ready for immediate departure ? | czy jesteś gotowy na natychmiastowy start ? |
in conditions of poor visibility | w warunkach złej widoczności |
report when airborne | zgłoś kiedy będziesz w powietrzu |
wilco | tak będzie, will comply with... |
contact departure 121.750 | skontaktuj się z służbą kontroli odlotów na 121.750 |
conditional clearance | zgoda warunkowa |
active runway | pas w użyciu |
departing aircraft | samolot odlatujący |
arriving aircraft | samolot przylatujący |
to identify the aircraft | zidentyfikować samolot |
report the Piper on final in sight | zgłoś że widzisz Pipera na prostej |
line up and hold | ustaw się w kolejce i czekaj |
aicraft operating in the vicinity of the airport | samolot operujący w pobliżu lotniska |
climb straight ahead untill 2500 ft before turning right | wznoś się na wprost aż do 2500 ft przed skrętem w prawo |
request right turn when airborne | poproś o zgodę na zakręt w prawo kiedy już będziesz w powietrzu |
right turn approved | zgoda na zakręt w prawo |
to commence the take off roll | rozpocząć rozbieg do startu |
take off roll | rozbieg do startu |
to abandon take off | przerwać start |
to avert a dangerous situation | uniknąć niebezpiecznej sytuacji |
vehicle crossing runway | pojazd przecina pas startowy |
take-off manoeuvre | manewr startu |
request return to apron | prosze o zgodę na powrót na stojankę |
take next right return to apron | skręć w następny prawy powrót do stojanki |
contact GROUND 118.350 | skontaktuj się z służbą kontroli naziemnej na 118.350 |
aerodrome traffic circuit | krąg nadlotniskowy |
to make a request to join the circuit | złożyć prośbę o wejście do kręgu |
planned entry to the circuit | planowane wejście do kręgu |
to take other aircrafts into account | wziąść pod uwagę inne samoloty |
right hand pattern traffic circuit | krąg prawozakrętowy |
left hand pattern traffic circuit | krąg lewozakrętowy |
reporting points | punkty meldowania |
downwind leg | odcinek "z wiatrem" |
base leg | odcinek po trzecim zakręcie |
final leg | odcinek "prosta" |
join downwind runway 23 | wejdź w lewy krąg do pasa 23 na odcinku "z wiatrem" |
join downwind right hand runway 23 | wejdź w prawy krąg do pasa 23 na odcinku "z wiatrem" |
straight-in approach | podejście z prostej |
make straight-in approach runway 23 | wykonaj podejście z prostej do pasa 23 |
Traffic, DC3 taking-off and Citation downwind | uwaga na ruch ! DC3 startuje a Citation na pozycji z wiatrem |
number 2, follow the Citation on base | masz numer 2 do podejścia, leć za Citation na pozycji "base" |
report final | zgłoś prostą |
continue approaach | kontynuuj podejście |
delaying instructions | instrukcje opóźniające |
expediting instructions | instrukcje przyspieszające |
extend downwind | wydłuż odcinek "z wiatrem" |
orbiting right | wykonuję holdingi w prawo |
make one orbit right due to traffic on the runway | wykonaj jeden holding w prawo z uwagi na ruch na pasie |
report again on final | zgłoś ponownie na prostej |
short approach | krótka prosta |
final approach | podejście końcowe |
within 4 Nm from touchdown | w odległości 4 Nm od progu pasa |
final call | meldunek na prostej |
the long final call | meldunek na długiej prostej |
if no landing clearance is given | jeśli nie została dana zgoda na lądowanie |
cleared to land | masz zgodę na lądowanie |
visual inspection | ocena wzrokowa |
request low pass | prośba o niski przelot nad lotniskiem |
cleared low pass runway 23 | masz zgodę na niski przelot nad pasem 23 |
not below 500 ft | ni niżej niż 500 ft |
landing gear | podwozie |
landing gear appears down | wygląda na to że podwozie jest wysunięte |
right / left / nose wheel | prawe / lewe / przednie kółko |
nose wheel does not appear up | przednie kółko nie jest schowane |
nose wheel does not appear down | przednie kółko jest schowane |
to request a permission to make an approach | poprosić o zgodę na podejście |
request low approach runway 23 | poprosić o zgodę na niskie podejście do pasa 23 |
to carry out a TOUCH and GO | wykonać konwojera |
request touch and go | prosze o zgodę na konwojera |
cleared touch and go | masz zgodę na konwojera |
to carry out missed approach | wykonać nieudane podejście |
missed approach | nieudane podejście |
for safety purposes | dla celów bezpieczeństwa |
brief transmissions | krótkie komunikaty |
go around | ponów procedurę podejścia |
to carry out the published missed approach procedure | wykonać publikowaną procedurę nieudanego ppodejścia |
to complete a landing roll | ukończyć dobieg po lądowaniu |
Tower frequency | częstotliwość wieży |
Ground frequency | częstotliwość służb naziemnych |
vacate left | zwolnij pas w lewo |
to remain on the frequency untill advised | pozostać na częstotliwości aż do komunikatu |
prior to the final approach | przed końcowym podejściem |
adjacent to the airport | przyległy do lotniska |
snow bank | wał / nasyp śnieżny |
snow drift | zaspa śnieżna |
temporary hazards | chwilowe ryzyka |
lighting system | system oświetlenia |
pertinent information | stosowne informacje |
approach control | kontrola zbliżania |
relevant traffic | istotny, mający znaczenie ruch |
to maintain a safe separation | utrzymywać bezpieczną separację |
passing the zone boundary | przecinam granicę strefy |
southbound Piper | Piper lecący na południe |
report aerodrome in sight | zgłoś widoczność lotniska |
frequency change | zmiana częstotliwości |
to terminate the transmission | zakończyć nadawanie |
to comply with ATC clearance | wykonać zgodnie ze zgodą ATC |
unable to comply | nie mogę wykonać |
under radar control | pod kontrolą radarową |
radar control service | usługa kontroli radarowej |
radar identification | identyfikacja radarowa |
vectoring | wektorowanie |
to request the aircraft to make turns | poprosić samolot aby wykonywał zakręty |
report your heading and level | zgłoś twój kurs i poziom lotu |
for identification turn left heading 080 degrees | dla identyfikacji skręć w lewo na kurs 80' stopni |
20 miles northwest of Coventry | 20 mil na północny zachód od Coventry |
continue present heading | kontynuuj z bieżącym kursem |
not yet within radar cover | jeszcze nie w zasięgu pokrycia raadarowego |
resume own navigation | wznów własną nawigację |
radar identification lost | utrata identyfikacji radarowej |
due to radar failure | z powodu usterki radaru |
fade area | obszar o słabym zasięgu ( np. radaru ) |
remain this frequency | pozostań na tej częstotliwości |
radar vectoring | wektorowanie radarowe |
to establish lateral separation | ustanowić boczną separację |
turn left heading 050 for separation | skręć w lewo z kursem 050 w celu ustanowienia separacji |
conflicting traffic | ruch kolizyjny |
to be separated laterally | być odseparowanym bocznie |
report your heading | zgłoś swój kurs |
continue heading 050 degrees | kontynuuj z kursem 050 stopni |
position 15 miles south of Coventry | pozycja 15 mil na południe od Coventry |
orbit | kompletny zakręt 360' ( holding ) |
required spacing behind preceding traffic | konieczna przestrzeń za poprzedzającym ruchem |
make a three sixty turn left for delaying action | wykonaj zakręt w lewo o 360' w celu opóźnienia |
make one orbit left for sequencing | wykonaj jeden holding w lewo dla zachowania kolejności |
conflicting path | ścieżka kolizyjna |
distance from the conflicting traffic | odległość od ruchu kolizyjnego |
converging | zbieżny |
opposite direction | przeciwny kierunek |
diverging | rozbieżny, rozchodzący się |
crossing left to right | przecinający z lewa na prawo |
depending on the circumstances | w zależności od okoliczności |
clear of traffic | bez ruchu |
secondary surveillance radar | radar wtórnego dozorowania |
to set the transponder squawk | ustawić kod transpondera |
confirm the transponder squawk | potwierdzić kod transpondera |
reselect assigned squawk | wybrać ponownie przydzielony kod |
squawk ident | operate the ident feature |
squawk mayday | select emergency code |
squawk standby | select standby feature |
squawk charlie | select preassure altitude transmission feature |
check altimeter settings and confirm the level | sprawdź ustawienia wysokościomierza i potwierdź poziom lotu |
faulty indication | błędne wskazanie |
verify level | check and confirm your level |
aircraft equipped with mode C | samolot wyposażony w mod C |
codes in use | kody w użyciu |
Mode A 7700 | Emergency |
Mode A 7600 | Communications failure |
Mode A 7500 | Unlawful interference |
recycle squawk | reselect assigned mode A |
transponder unserviceability | niesprawność transpondera |
communications failure | niesprawna komunikacja |
the radio is switched on | radio jest włączone |
volume is set | głośność jest ustawiona |
the headset is plugged in | zestaw słuchawkowy jest podłączony |
the correct frequency is set | ustawiona jest właściwa częstotliwość |
the station is out of range | stacja jest poza zasięgiem |
the aircraft fails to establish contact | samolot nie może nawiązać łączności |
assigned frequency | wyznaczona częstotliwość |
to attempt to establish contact on another frequency | spróbować nawiązać kontakt na innej częstotliwości |
frequency appropriate to the route | częstotliwość właściwa dla danej trasy |
transmitting blind | nadaję na ślepo |
designated frequency | przydzielona częstotliwość |
preceded by the phrase | poprzedzona frazą |
receiver failure | usterka odbiornika |
to precede each message with the phrase | poprzedzić każdą wiadomość frazą |
airborne equipment failure | usterka wyposażenia w powietrzu |
if you read turn left heading 040 degrees | jeśli odczytałeś skręć w lewo na kurs 040 stopni |
position 5 miles south of Coventry | pozycja 5 mil na południe od Coventry |
if you read squawk ident | jeśli odczytałeś wciśnij IDENT |
in the event of communications failure | w razie niesprawnej komunikacji |
actions to be taken in the event of... | czyności które trzeba podjąć w razie... |
maintain the last assigned speed and level | utrzymać ostatnio przydzieloną prędkość i poziom |
minimum flight altitude | minimalna wysokość lotu |
aircraft's failure to report its position | niezdolność samolotu do zgłoszenia swojej pozycji |
over compulsory reporting points | nad punktami obowiązkowego meldowania |
in accordance with the filed flight plan | w zgodzie ze złożonym planem lotu |
unless the other procedures are required | jeśli tylko inne procedury nie są wymagane |
continue current flight plan route | kontynuować trasę według planu lotu |
to begin descent | rozpocząć zniżanie |
to commence descent | rozpocząć zniżanie |
complete an instrument approach | ukończyć podejście według wskazań przyrządów |
if a communication failure occcurs... | jeśli zdarzy się problem z komunikacją... |
holding pattern | krąg holdingowy |
delay not determined | opóźnienie nie określone |
divert according to alternate flight plan | zmienić kierunek według alternatywnego planu lotu |
Standard Instrument Departing Chart | Standardowa Karta Odlotu według wskazań przyrządów |
departing conntrolled IFR flight | odlatujący kontrolowany lot IFR |
flight operating in IMC | lot wykonywany w warunkach IMC |
initial intermediate clearance to climb | wstępna przejściowa zgoda na zwyżanie |
speed specified in flight plan | prędkość uwzględniona w planie lotu |
for the enroute phase of the flight | dla fazy przelotu lotu |
maintain the flight level | utrzymuj poziom lotu |
distress procedures | procedury w ciężkich sytuacjach |
urgency procedures | procedury w nagłych sytuacjach |
imminent danger | zagrażające ryzyko |
to require immediate assistance | wymagać natychmiastowej pomocy |
condition concerning the aircraft safety | sytuacja dotycząca bezpieczeństwa samolotu |
initiall distress call | wstępne wezwanie w ciężkiej sytuacji |
priority over all other transmissions | pierwszeństwo nad innym nadawaniem |
unnecessary repetition | niepotrzebne powtarzanie |
to seek assistance | poszukiwać pomocy |
frequency in use | częstotliwość w użyciu |
further communications | dalsza komunikacja |
International Aeronautical Emergency Frequency | Międzynarodowa Lotnicza Częstotliwość w Niebezpieczeństwie |
to be continuously monitored | być nieustannie monitorowana |
to render assistance | zapewniać pomoc |
to refrain from using the frequency | wstrzymać się od używania częstotliwości |
untill the emergency is terminated | aż do momentu kiedy skończy się sytuacja niebezpieczna |
to intercept the signal | przechwycić sygnał |
to acknowledge the message | potwierdzić wiadomość |
nature of the distress condition | charakter ciężkiej sytuacji |
person / pilot in command | dowódca |
provisions | warunki |
using all means | używając wszystkich środków |
all means at disposal | wszystkie środkie będące do dyspozycji |
engine on fire | pożar silnika |
to make a force landing | wykonać przymusowe lądowanie |
engine failure | awaria silnika |
to attempt to land | spróbować wylądować |
5 miles south of Pozanń | 5 mil na południe od Poznania |
not to interfere with a transmission | nie przeszkadzać podczas nadawania |
above clouds unsure aboute the position | ponad chumrami niepewny swojej własnej pozycji |
request heading to Coventry | proszę o podanie kursu na Coventry |
fly heading 160 degrees | leć z kursem 160 stopni |
passanger with suspected heart attack | pasażer z podejrzeniem zawału |
request priority landing | proszę o priorytet przy lądowaniu |
medical assistance requested | poproszoną o pomoc medyczną |
imposition of silence | nałożenie ciszy |
to maintain radio silence | utrzymywać ciszę radiową |
to be no longer in distress | nie być już więcej w ciężkiej sytuacji |
to cancel the ditress | skasować stan ciężkiej sytuacji |
fire exinguished | pożar ugaszony |
to all stations, distress traffic is ended | do wszystkich stacji, ruch w ciężkiej sytuacji, zakończony |
emergency descent | awaryjne zniżanie |
to safeguard other aircrafts | zabezpieczać inne samoloty |
decompression | dekompresja |
descend FL 100 | zejdź do poziomu FL 100 |
the message conveys information | wiadomość przekazuje informacje |
intended route | zamierzona trasa |
estimated time en-route | oczekiwany czas prrzelotu |
unlawful interference | bezprawna ingerencja |
station addressed by the aircraft | stacja do której nadaje samolot |
aicraft subject to unlawful interference | samolot wobec którego zachodzi bezprawna ingerencja |
assumptions | założenia |
to overlap | zazębiać się, zachodzić na siebie |
manual | podręcznik |
holding phase | faza holdingu |
air report | meldunek powietrzny |
in conformity with | zgodnie z... |
to prevent collisions | chronić przed kolizjami |
obstructions | przeszkody |
to expedite | przyspieszać |
orderly flow of airtraffic | uporządkowany przepływ ruchu powietrznego |
base turn | trzeci zakręt |
upwind | pierwszy odcinek przed pierwszym zakrętem |
straight-out departure | odlot z prostej bez zakrętów |
crosswind | odcinek po pierwszym zakręcie |
downwind | odcinek po drugim zakręcie |
base | odcinek po trzecim zakręcie |
final | odcinek po czwartym zakręcie |
turn executed by the aircraft | zakręt wykonywany przez samolot |
initial approach | wstępne podejście |
outbound | wyjściowy |
outbound track | trasa wylotowa |
final approach track | trasa ostatecznego podejścia |
reciprocal | dwustronny, obustronny |
extending upwards | rozciągające się do góry |
to provide airtraffic control service | zapewniać kontrolę ruchu powietrznego |
air traffic control clearance | zgoda kontroli ruchu lotniczego |
brought about subsequent changes | wywoływany przez kolejne zmiany |
decision altitude | wysokość decyzji |
decision height | wysokość decyzji |
specified altitude / height | określona wysokość |
precision approach | precyzyjne podejście |
missed approach must be initiated | odejście na drugi krąg musi być rozpoczęte |
to continue approach | kontynuować podejście |
to be referenced to mean sea level | odnosić się do średniego poziomu morza |
decision altitude | is referenced to mean sea level |
decision height | is referenced to threshold elevation |
threshold elevation | wysokość progu pasa |
in view for sufficent time | z widoczności przez wystarczający czas |
in relation to the desired flight plan | w odniesieniu do żądanego planu lotu |
parallel aproaches | podejścia równoległe |
simultanous approaches | podejścia równoczesne |
adjacent extended runway | przylegle rozciągający się pas startowy |
estimated elapsed time | oczekiwany czas wykonania |
estimated off-block time | oczekiwany czas kołowania |
estimated time of arrival | oczekiwany czas przylotu |
to arrive over designated point | przybyć nad wyznaczony punkt |
to commence instrument approach procedure | rozpocząć procedurę podejścia według przyrządów |
to be associated witth an aerodrome | być powiązany z lotniskiem |
expected approach time | oczekiwany czas podejścia |
to complete an approach for landing | ukończyć podejście do lądowania |
approach clearance | zgoda na podejście |
filed flight plan | złożony plan lotu |
without any subsequent changes | bez żadnych kolejnych zmian |
final approach | ostateczne podejście |
instrument approach | podejście według przyrządów |
to commence instrument approach | rozpoczynać podejście według przyrządów |
procedure turn | zakręt proceduralny |
inbound turn | czwarty zakręt |
to intercept the track | przechwycić ścieżkę |
bound for specific aerodrome | zdążający do określonego lotniska |
utilisation of the airpsace | użytkowanie przestrzeni powietrznej |
holding point | punkt holdingowy |
while awaiting further clearance | podczas oczekiwania na dalszą zgodę |
protection from obstacles | ochrona przed preszkodami |
defined arrival route | określona trasa przybycia |
to complete a landing | ukończyć lądowanie |
IMC | Instrument Meteorological Conditions |
visibility | widoczność |
distance from clouds | odległość od chmur |
clouds ceiling | podstawa chmur |
less than specified minima | mniejsze niż określone minima |
VMC | visual meteorological conditions |
Instrument Runway | lotnisko przystosowane do podejścia wg. przyrządów |
directional guidance | nakierowanie kierunkowe |
straight-in approach | podejście z prostej |
Precision Approach Runway | pas podejścia precyzyjnego |
RVR = runway visual range | widzialność na pasie startowym |
minimum sector altitude | minimalna wysokość sektorowa |
circle of 46 km radius | koło o promieniu 46 km |
missed approach point | punkt odejścia na drugi krąg |
to infringe the prohibited area | naruszyć obszar zakazany |
missed approach procedure | procedura odejścia na drugi krąg |
transgression | występek, przewinienie |
defined dimensions | określone rozmiary |
corridor of airspace | korytarz przestrzeni powietrznej |
runway central line | centralna linia pasa |
controller intervention | interwencja kontrolera |
glide path | ścieżka szybowania |
while decsending | podczas zniżania |
radar contact | kontakt radarowy |
RVR = runway visual range | widzialność na pasie startowym |
departure information | informacja do odlotu |
engine starting procedures | procedury uruchomienia silnika |
to request start-up | poprosić o uruchomienie |
excessive fuel wastage | nadmierne zużycie paliwa |
request departure information | prośba o informację przed lotem |
to call for start up | zgłosić gotowość do uruchomienia |
pushback | wypchnięcie z hangaru |
request for tug pushback | prośba o wypchnięcie przez holownik |
pushback approved | masz zgodę na wypchnięcie |
standby | proszę czekaj |
to release the brakes | zwolnić hamulce |
to commence pushback | wykonać wypchnięcie |
to set the brakes | zaciągnąć hamulce |
pushback completed | wypchnięcie wykonano |
standby for visual signal at your left | czekaj na sygnał wzrokowy z Twojej lewej strony |
IFR departure | odlot według wskazań przyrządów |
departure instruction to facilitate separation | informacje odlotowe aby ułatwić separację |
SID = standard instrument departure | karta odlotu wg. wskazań przyrządów |
turn right heading 040 untill passing FL 70 | skręć w prawo na kierunek 040 aż do przecięcia FL 70 |
report passing FL 70 | zgłoś przecięcie FL 70 |
wilco | tak będzie |
passing FL 70 | zgłaszam przecięcie FL 70 |
IFR arrivals | przyloty wg. wskazań przyrządów |
to advise the crew of the type of approach | poinformować załogę o typie podejścia |
estimating Coventry 46 | oczekiwany czas przelotu nad Coventry to 46 |
descend altitude 4000 ft | zejdź do wysokości 4000 ft |
expect ILS approach runway 23 | spodziewaj się podejścia ILS do pasa 23 |
descending altitide 4000 ft | schodzę do wysokości 4000 ft |
request straight in approach on ILS runway 23 | prośba o podejście z prostej według ILS do pasa 23 |
cleared straight in appproach | masz zgodę na podejście z prostej |
report localiser established | zgłoś ustabilizowanie na ścieżce |
runway in sight | pas z widocznością |
report outer marker | zgłoś outer marker |
cleared to land | masz zgodę na lądowanie |
cleared direct Charlie Tango FL 70 | masz zgodę na lot po prostej do punktu CT na FL 70 |
enter controlled space FL 80 or below | wleć do strefy kontrolowanej nie wyżej niż FL 80 |
hold Charlie Tango FL 70 right hand pattern | wykonuj prawo zakrętowe holdingi na FL 70 na punktem CT |
expect approach time 59 | spodziewany czas podejścia 59 |
revised expected approach time 55 | poprawiony spodziewany czas podejścia 55 |
descend altitude 3500 QNH 1012 | schodź do wysokości 3500 ft według ciśnienia 1012 |
leaving FL 70 descending altitude 3500 ft | opuszczam poziom lotu 70 schodzę do wysokości 3500 ft |
report passing Charlie Tango | zgłoś przecięcie punktu CT |
report crossing Charlie Tango outbound | zgłoś przecięcie punktu CT na wylocie |
report established on the localizer | zgłoś ustabilizowanie na ścieżce |
to carry out an instrument approach | wykonywać podejście według wskazań przyrządów |
to request permission to make a visual approach | poprosić o zgodę na podejście z widocznością |
the request does not imply.... | prośba nie oznacza... |
specified requirements for visual approach | określone warunki do podejścia z widocznością |
to maintain a visual reference to the terrain | utrzymywać kontakt wzrokowy z terenem |
cleared NDB approach runway 23 | masz zgodę na podejście wg. NDB do pasa 23 |
no delay expected | nie oczekuje się opóźnień |
cleared visual approach runway 23 | masz zgodę na podejście z widocznością do pasa 23 |
runway in sight, request visual approach | pas z widocznością, proszę o zgodę na podejście z widocznością |
holding procedures | procedury holdingowe |
inbound track | kurs w dolocie |
time of leg | czas odcinka |
hold at Charlie Tango FL 100 | oczekuj nad punktem CT na poziomie 100 |
request holding instructions | prośba o instrukcje holdingowe |
hold at Charlie Tango NDB FL 100 inbound track | oczekuj nad punktem CT NDB FL 100 na kursie wlotowym |
outbound time | czas jednej prostej holdingu |
area control unit | stacja kontroli powietrznej |
maintain FL 350, expect descent after Coventry | utrzymuj FL 350, oczekuj zniżania po Coventry |
maintain FL 350 untill further advised | utrzymuj FL 350 aż do kolejnej informacji |
descend FL 130 cross Indig FL 170 or above | zniżaj do FL 130 przetnij punkt Indig nie niżej niż FL 170 |
are you able to cross Indig at 52 | czy jesteś w stanie przeciąć punkt Indig o czasie 52 |
position reporting | meldunki o pozycji |
to establish separation | ustanowić separację |
report Indig | zgłoś punkt Indig |
report 25 miles EPLL DME | zgłoś 25 mil przed EPLL wg DME |
report 25 miles DME radial 270 LDZ VOR | zgłoś 25 mil przed VOR LDZ na radialu 270 |
climb clearance | zgoda na wznoszenie się |
descent clearance | zgoda na zniżanie |
report of leaving FL 100 | meldunek o opuszczeniu FL 100 |
report of reaching FL 100 | meldunek o osiągnięciu FL 100 |
report of passing FL 100 | meldunek o przecięciu FL 100 |
height above ground level | wysokość nad poziomem ziemi |
to vacate the level | zwolnić poziom lotu |
descend when ready to FL 180 | zniżaj kiedy będziesz gotowy do FL 180 |
descending FL 180, will report leaving FL 350 | zniżam do FL 180, zgłoszę opuszczenie FL 350 |
descend immediatelly FL 200 due to traffic | zniżaj natychmiast do FL 200 z uwagi na duży ruch |
climb FL 220 report passing FL 100 | wznoś się do FL 220, zgłoś przecięcie FL 100 |
climbing FL 220, will report FL 100 | wznoszę się do FL 220, FL 100 zgłoszę |
to request permission to leave controlled airspace | poprosić o zgodę na opuszczenie przestrzeni kontrolowanej |
leaving 7000 ft will report passing 5500 ft | opuszczam wysokość 7000 ft, 5500 ft zgłoszę |
maintain own separation | utrzymuj własną separację |
DC6 westbound FL 120 | DC6 na FL 120 lecący na zachód |
estimating Inding at 06 | spodziewam się punktu Indig o czasie 06 |
to join an airway | wlecieć na drogę powietrzną |
to make a request to ATS unit | zgłosić prośbę do stacji ATS |
if no flighht plan was filed | jeśli nie złożono żadnego planu lotu |
to file an airborne flight plan | złożyć plan lotu z powietrza |
flight plan filed before departure | plan lotu złożony przed odlotem |
request clearance to join A2 at Indig | proszę o zgodę na wlot na drogę powietrzną A2 w punkcie Indig |
cleared to Poznan flight planned route FL 240 | masz zgodę na lot do Poznania według złożonego planu lotu na FL 240 |
cleared to Poznan via Indig | mam zgodę na lot do Poznania przez punkt Indig |
to delay the clearance | opóźnić wydanie zgody |
prevailing traffic conditions | panujące warunki ruchu powietrznego |
remain outside controlled airspace | pozostań poza strefą kontrolowaną |
expect clearance at 55 | oczekuj na zgodę o czasie 55 |
remaining outside controlled zone | oczekuję poza strefą kontrolowaną |
if the flight level requested is occupied | jeśli żądany poziom lotu jest zajęty |
alternative flight level | alternatywny poziom lotu |
FL 240 not available due traffic | FL 240 nie jest dostępny z powodu ruchu |
accept FL 220 | akceptuję FL 220 |
flights leaving airways | loty opuszczające drogi lotnicze |
to give specific point at which to leave | dać określony punkt w którym opuścić |
cleared to leave controlled airspace | mam zgodę na opuszczenie przestrzeni kontrolowanej |
maintain FL 230 while in controlled airspace | utrzymuj FL 230 kiedy jesteś w strefie kontrolowanej |
flights crossing airways | loty przecinające drogi lotnicze |
30 miles north of Indig FL 90, Indig at 35 | 30 mil na północ od Indig na FL 90, punkt Indig o czasie 35 |
request clearance to cross airway B1 at Indig | proszę o zgodę na przecięcie drogi lotniczej B1 w punkcie Indig |
report Indig | zgłoś punkt Indig |
cleared to cross B1 airway at Indig FL 90 | masz zgodę na przecięcie drogi B1 w punkcie Indig na FL 90 |