wordki.pl - nauka słówek
Jeppesen Communications
autor: mckee
JARJoint Aviation Requirements
JAAJoint Aviation Authorities
PrecipitationOpad
Radio Aidspomoce radionawigacyjne
Aerodrome Control ServiceSłużba Kontroli Lotniska
Aerodrome TrafficRuch Lotniskowy
manoeuvring areaobszar manewrowy
in the vicinity of the aerodromew pobliżu lotniska
aerodrome traffic circuitruch na kręgu nadlotniskowym
air ground communicationkomunikacja powietrze - ziemia
two-way communicationdwustronna komunikacja
clearancezgoda
Air Traffic Servicesłużba ruchu lotniczego
Airwaydroga powietrzna
altitudewysokość bezwzględna QNH
AMSLabove mean sea level
mean sea levelprzeciętny poziom morza
Approach Control Servicesłużba kontroli zbliżania
apronstojanka
ATISAutomatic Terminal Information Service
blind transmissionnadawanie na ślepo
clearance limitobszar pozwolenia
controlled airspaceprzestrzeń powietrzna kontrolowana
expected approach timeprzewidywany czas zbliżania
headingkurs
longitudinal axisoś południkowa
holding pointpunkt oczekiwania
holding procedureprocedura oczekiwania
further clearancedalsza zgoda
IFRinstrument flight rules
the flight conducted in accordance with...lot wykonywany w zgodzie z...
IMCInstrument Meteorological Conditions
Meteorological Conditionswarunki meteorologiczne
clouds ceilingpodstawa chmur
heightwysokość QNF
flight levelpoziom lotu wysokość QNE
Manoeuvring AreaObszar menwerowy
missed approach procedureprocedura odejścia na drugi krąg
vectoringwektorowanie
reporting pointpunkt meldowania
runway visual rangezasięg widoczności na pasie startowym
touchdownpunkt przyziemienia
glide pathścieżka zniżania
to interceptprzechwycić
glide path intercepts the runwayścieżka zniżania przecina się z pasem startowym
VFRvisual flight rules
visual approachpodejście z widocznością ziemi
ACCarea control centre
ADFautomatic direction finder
AFISaerodrome flight information service
AGLabove ground level
AIPaeronautical information publication
AISaeronautical information service
ATCair traffic control
ATDactual time of departure
ATSair traffic service
ATZair traffic zone
DMEdistance measuring equipment
EETestimated elapsed time
ETAestimated time of arrival
ETDestimated time of departure
FIRflight information region
FICflight information centre
FISflight information service
GCAground controlled approach
HJsunrise to sunset
HNsunset to sunrise
HXno specific hours
ILSinstrument landing system
LORANlong range navigation system
MLSmicrowave landing system
NDBnon-directional beacon
PAPIprecision approach path indicator
runway tresholdpróg drogi startowej
atmospheric preassure at aerodrome elevationciśnienie atmosferyczne na wysokości lotniska
altimeterwysokościomierz
RCCrescue coordination centre
SIDstandard instrument departure
en-route weather phenomenazjawiska pogodowe na trasie
SSRsecondary surveillance radar
TMAterminal control area
HFhigh frequency
UHFultra high frequency
UTCcoordinated universal time
VDFVHF direction finding system
VHFvery high frequency
VORVHF omnidirectional beacon
VLFvery low frequency
LFlow frequency
MFmedium frequency
consecutive frequenciesnastępujące po sobie częstotliwości
frequencies allocated to aviationczęstotliwości przydzielone lotnictwu
transmitter and receivernadajnik i odbiornik
aerialsanteny
ELTemergency locator transmitter
international distress bandzakres częstotliwości ratunkowej
civiliancywilny
militarywojskowy
vertical finster kierunku
vertical stabiilizerstatecznik pionowy
international distress bandsmiędzynarodowe częstotliwości ratunkowe
aftku tyłowi samolotu
electrical chargesładunki elektryczne
radio receiverodbiornik radiowy
airframepłatowiec
wing tipskońcówki skrzydła
radio aerialantena radiowa
distressciężka sytuacja, opresja
distress callwezwanie w niebezpieczeństwie
bearingazymut
magnetic bearingazymut magnetyczny
headingkurs
QDMaircraft magnetic heading in zero wind to reach the station
QDRaircraft magnetic bearing from the station
QTEaircraft true bearing from the station
QUJaicraft true track to the station
magnetic headingkurs magnetyczny
true bearingrzeczywisty azymut
true headingrzeczywisty kurs
position reportmeldunek o pozycji
unavoidable deviationsodchylenia nie do uniknięcia
before transmittingprzed nadawaniem
transmissionnadawanie
transmit switchguzik nadawania
aircraft callsignznaki samolotu
FL50flight level five zero
FL100flight level one hundred
FL180flight level one eight zero
FL200flight level two zero zero
100'heading one zero zero degrees
080'heading zero eight zero degrees
wind directionkierunek wiatru
wind speedprędkość wiatru
200/70KTwind two zero zero degreees seven zero knots
160/18G30KTwind one six zero degrees one eight knots gusting three zero
transponder codeskody transpondera
2400squawk two four zero zero
4203squawk four two zero three
runway 27runway two seven
altimeter settingnastawa wysokościomierzy
QNH 1010QNH one zero one zero millibars
10one zero
75seven five
100one hundred
583five eight three
2500two thousand five hundred
5000five thousand
11000one one thousand
25000two five thousand
38143three eight one four three
800eight hundred
3400three thousand four hundred
12000one two thousand
2200two thousand two hundred
4300four thousand three hundred
118.1one one eight decimal one zero zero
120.375one two zero decimal three seven five
118.0one one eight decimal zero
08:03time zero three
13:00time one three zero zero
20:57time five seven
radio navigation aidspomoce radionawigacyjne
correct station is tunednastawiona jest właściwa stacja
acknowledgelet me know that you have received and understand this message
affirmYES
approvedpermission for proposed action granted
breaki hereby indicate the separation between portions of the message
break breaki hereby indicate the separation between messages transmitted to different aircraft in very busy
cancelannul the previously transmitted message
checkexamine the system or procedure
clearedauthorised to proceed under the conditions specified
confirmhave I correctly received the following ?
contactestablish radio contact with...
correctthat is correct
correctionan error has been made in this tranmission
disregardconsider this transmission as not sent
go aheadproceed with your message
surface movement communicationkomunikacja w ruchu naziemnym
how do you readwhat is readability of my transmission
i say againi repeat for clarity or emphasis
monitorlisten out on ( frequency )
listen out on this frequencynasłuchiwać na tej częstotliwości
negativeno / permission not granted
outthis exchange of transmission is ended and no response is expected
overmy transmission is ended and i expect response from you
readbackrepeat all of this message back to me exactly as received
recleareda change has been made to your last clearance
this new clearance supersedes your previous clearanceta nowa zgoda zastępuje poprzednią zgodę
reportpass me the following information
rogeri have received all your last transmission
say againrepeat all your last transmission
speak slowerreduce your rate of speech
standbywait and I will call you
verifycheck and confirm with originator
wilcowill comply / i understood your message and will comply with it
words twicecommunication is difficult please send every word twice
registration marking of the aircraftoznaczenie rejestracyjne samolotu
once communication is establishedkiedy komunikacja jest nawiązana
provided that no confusion is likelypod warunkiem że nie ma prawdopodobieństwa pomyłki
to abbreviate the callsignskracać znaki rejestracyjne
CONTROLarea control centre
RADARradar in general
APPROACHapproach control
ARRIVALapproach control radar arrivals
DEPARTUREapproach control radar departures
TOWERaerodrome control
GROUNDsurface movement control
DELIVERYclearance delivery
PRECISIONprecision approach radar
HOMERdirection finding station
INFORMATIONflight information service
APRONapron control service
DISPATCHcompany dispatch
RADIOaeronautical station
weather reportraport pogodowy
surface windwiatr przy powierzchni
towering cumuluswypiętrzone cumulusy
in the vicinity of the aerodromew pobliżu lotniska
FEWfew 1-2
SCTscattered 3-4
BKNbroken 5-7
OVCovercast 8
CAVOKvisibiility 10 km or more, no cloud below 5000 ft
MSAminimum sector altitude
no significant weather phenomenonbez żadnych znaczących zjawisk pogodowych
dew point temperaturetemperatura punktu rosy
QNH when applicableQNH kiedy się stosuje
supplementary informationdodatkowa informacja
pre-flight meteorological informationprzedlotowa informacja pogodowa
information to aircraft in-flightinformacja do samolotu w locie
weather broadcastskomunikaty meteorologiczne
ATISautomatic terminal information service
VOLMETvoice weather broadcast
D-VOLMETData Link Volmet
routine arrival informationrutynowe informacje przylotowe
routine departure informationrutynowe informacje odlotowe
appropriate VOR frequencywłaściwa częstotliwość VOR
inbound pilotpiloci przylatujący
outbound pilotspiloci odlatujący
pilot acknowledges receipt of current informationpilot potwierdza odebranie bieżącej informacji
consecutivekolejny, następujący po sobie
consecutivelyw kolejności, następując po sobie
the highest cloud base reported is 10.000 ftnajwyższa meldowana podstawa chmur to 10.000 ft
runway in usepas w użyciu
information useful to pilotsinformacja użyteczna dla pilotów
significant weather hazardsznaczące ryzyka pogodowe
in the area of concernw obszarze znaczenia informacji
specified enroute weatherokreślona pogoda na trasie przelotu
weather phenomenazjawiska pogodowe
routine meteorological observationsrutynowe obserwacje meteorologiczne
reporting pointspunkty meldowania
aircraft on flights of duration 2 hours or lesssamolot w locie o czasie 2 godzin lub krótszym
aircraft within an hour of landingsamolot, godzinę przed lądowaniem
exempted from making routine observationszwolniony z wykonywania rutynowych obserwacji
severe turbulencebardzo silna turbulencja
severe icingbardzo silne lodzenie
to encounter severe icingnapotkać bardzo silne lodzenie
moderate turbulenceśrednia turbulencja
hailgrad
volcanic ashpył wulkaniczny
pilot-in-commandpilot dowódca
request descentprośba o zniżanie
descend FL140zniżaj do poziomu lotu one four zero
the message should be prefaced by the callwiadomość powinna zostać poprzedzona wezwaniem
ILC now serviceableILC obecnie sprawny, nadający się do użytku
10 miles west of Coventry10 mil na zachód od Coventry
heading southboundkurs południowy
message has been corrrectly receivedwiadomość została odebrana pomyślnie
repetition of the messageponowienie wiadomości
engine losing powersilnik traci moc
transmitter of the messagenadawca wiadomości
ambiguousniejasny, niejednoznaczny
unambiguousjasny, jednoznaczny
concise phraseologyzwięzła frazeologia
vital to the safe operationsważna dla bezpiecznych operacji
engine starting proceduresprocedury uruchamiania silnika
request start upprośba o uruchomienie
SP-FRU request departure informationSP-FRU prosi o informacje przedlotowe
start-up approvedzgoda na uruchomienie
start up at 35uruchomienie o pełnej 35 minut
expect departure at 49start o pełnej 49 minut
start up at your own discretionuruchomienie wedlug własnego uznania
taxi instructionsinstrukcje kołowania
permission to proceedzgodna na kontynuowanie
holding point of runway 25punkt oczekiwania pasa 25
taxi via taxiway Charliekołuj drogą kołowania Charlie
at the south side of runway 25po południowej stronie pasa 25
another runway is requestedprosi się o inny pas
request taxiproszę o zgodę na kołowanie
taxi via taxiway alphakołuj drogą kołowania alpha
request backtrackproszę o zgodę na zawrócenie na pasie
approved taxi via bravomasz zgodę na kołowanie drogą kołowania bravo
line up runway 05ustaw się na pasie 05
to expedite taxiprzyspieszyć kołowanie
traffic on final runway 23ruch na prostej pasa 23
ready departuregotowy do odlotu
at the fuel stationna stacji paliw
approaching holding point runway 23zbliżam się do punktu oczekiwania pasa 23
request crosss runway 23proszę o przecięcie pasa 23
hold short runway 23proszę o oczekiwanie w punkcie oczekiwania pasa 23
report runway 23 vacatedzgłoś zwolnienie pasa 23
runway 23 vacatedpas 23 zwolniony
an aircraft acknowledges the receipt of an ATIS broadcastsamolot potwierdza odebranie komunikatu ATIS
taxi instructionsinstrukcje kołowania
give way to DC6 passing left to rightustąp pierwszeństwa DC6 przecinającego z lewa na prawo
traffic in sightruch obserwuję
take-off proceduresprocedury odlotu
take-off instructionsinstrukcje odlotu
take-off clearancezgoda na start
collision on the runwaykolizja na pasie startowym
misinterpretationbłędna interpretacja
to carry out pre-take-off checkswykonywać przed odlotową kontrolę
prior to departureprzed odlotem
report when ready for departurezgłoś gotowość do odlotu
ready for departuregotowy do odlotu
line up runway 23ustaw się na pasie 23
lining up runway 23ustawiam się na pasie 23
you are cleared for take-offmasz zgodę na start
except in an emergencyz wyjątkiem sytuacji wyjątkowych
early stage of climbwczesna faza wznoszenia
to transmit to an aircraftnadawać do samolotu
for traffic reasons...z uwagi na ruch...
are you ready for immediate departure ?czy jesteś gotowy na natychmiastowy start ?
in conditions of poor visibilityw warunkach złej widoczności
report when airbornezgłoś kiedy będziesz w powietrzu
wilcotak będzie, will comply with...
contact departure 121.750skontaktuj się z służbą kontroli odlotów na 121.750
conditional clearancezgoda warunkowa
active runwaypas w użyciu
departing aircraftsamolot odlatujący
arriving aircraftsamolot przylatujący
to identify the aircraftzidentyfikować samolot
report the Piper on final in sightzgłoś że widzisz Pipera na prostej
line up and holdustaw się w kolejce i czekaj
aicraft operating in the vicinity of the airportsamolot operujący w pobliżu lotniska
climb straight ahead untill 2500 ft before turning rightwznoś się na wprost aż do 2500 ft przed skrętem w prawo
request right turn when airbornepoproś o zgodę na zakręt w prawo kiedy już będziesz w powietrzu
right turn approvedzgoda na zakręt w prawo
to commence the take off rollrozpocząć rozbieg do startu
take off rollrozbieg do startu
to abandon take offprzerwać start
to avert a dangerous situationuniknąć niebezpiecznej sytuacji
vehicle crossing runwaypojazd przecina pas startowy
take-off manoeuvremanewr startu
request return to apronprosze o zgodę na powrót na stojankę
take next right return to apronskręć w następny prawy powrót do stojanki
contact GROUND 118.350skontaktuj się z służbą kontroli naziemnej na 118.350
aerodrome traffic circuitkrąg nadlotniskowy
to make a request to join the circuitzłożyć prośbę o wejście do kręgu
planned entry to the circuitplanowane wejście do kręgu
to take other aircrafts into accountwziąść pod uwagę inne samoloty
right hand pattern traffic circuitkrąg prawozakrętowy
left hand pattern traffic circuitkrąg lewozakrętowy
reporting pointspunkty meldowania
downwind legodcinek "z wiatrem"
base legodcinek po trzecim zakręcie
final legodcinek "prosta"
join downwind runway 23wejdź w lewy krąg do pasa 23 na odcinku "z wiatrem"
join downwind right hand runway 23wejdź w prawy krąg do pasa 23 na odcinku "z wiatrem"
straight-in approachpodejście z prostej
make straight-in approach runway 23wykonaj podejście z prostej do pasa 23
Traffic, DC3 taking-off and Citation downwinduwaga na ruch ! DC3 startuje a Citation na pozycji z wiatrem
number 2, follow the Citation on basemasz numer 2 do podejścia, leć za Citation na pozycji "base"
report finalzgłoś prostą
continue approaachkontynuuj podejście
delaying instructionsinstrukcje opóźniające
expediting instructionsinstrukcje przyspieszające
extend downwindwydłuż odcinek "z wiatrem"
orbiting rightwykonuję holdingi w prawo
make one orbit right due to traffic on the runwaywykonaj jeden holding w prawo z uwagi na ruch na pasie
report again on finalzgłoś ponownie na prostej
short approachkrótka prosta
final approachpodejście końcowe
within 4 Nm from touchdownw odległości 4 Nm od progu pasa
final callmeldunek na prostej
the long final callmeldunek na długiej prostej
if no landing clearance is givenjeśli nie została dana zgoda na lądowanie
cleared to landmasz zgodę na lądowanie
visual inspectionocena wzrokowa
request low passprośba o niski przelot nad lotniskiem
cleared low pass runway 23masz zgodę na niski przelot nad pasem 23
not below 500 ftni niżej niż 500 ft
landing gearpodwozie
landing gear appears downwygląda na to że podwozie jest wysunięte
right / left / nose wheelprawe / lewe / przednie kółko
nose wheel does not appear upprzednie kółko nie jest schowane
nose wheel does not appear downprzednie kółko jest schowane
to request a permission to make an approachpoprosić o zgodę na podejście
request low approach runway 23poprosić o zgodę na niskie podejście do pasa 23
to carry out a TOUCH and GOwykonać konwojera
request touch and goprosze o zgodę na konwojera
cleared touch and gomasz zgodę na konwojera
to carry out missed approachwykonać nieudane podejście
missed approachnieudane podejście
for safety purposesdla celów bezpieczeństwa
brief transmissionskrótkie komunikaty
go aroundponów procedurę podejścia
to carry out the published missed approach procedurewykonać publikowaną procedurę nieudanego ppodejścia
to complete a landing rollukończyć dobieg po lądowaniu
Tower frequencyczęstotliwość wieży
Ground frequencyczęstotliwość służb naziemnych
vacate leftzwolnij pas w lewo
to remain on the frequency untill advisedpozostać na częstotliwości aż do komunikatu
prior to the final approachprzed końcowym podejściem
adjacent to the airportprzyległy do lotniska
snow bankwał / nasyp śnieżny
snow driftzaspa śnieżna
temporary hazardschwilowe ryzyka
lighting systemsystem oświetlenia
pertinent informationstosowne informacje
approach controlkontrola zbliżania
relevant trafficistotny, mający znaczenie ruch
to maintain a safe separationutrzymywać bezpieczną separację
passing the zone boundaryprzecinam granicę strefy
southbound PiperPiper lecący na południe
report aerodrome in sightzgłoś widoczność lotniska
frequency changezmiana częstotliwości
to terminate the transmissionzakończyć nadawanie
to comply with ATC clearancewykonać zgodnie ze zgodą ATC
unable to complynie mogę wykonać
under radar controlpod kontrolą radarową
radar control serviceusługa kontroli radarowej
radar identificationidentyfikacja radarowa
vectoringwektorowanie
to request the aircraft to make turnspoprosić samolot aby wykonywał zakręty
report your heading and levelzgłoś twój kurs i poziom lotu
for identification turn left heading 080 degreesdla identyfikacji skręć w lewo na kurs 80' stopni
20 miles northwest of Coventry20 mil na północny zachód od Coventry
continue present headingkontynuuj z bieżącym kursem
not yet within radar coverjeszcze nie w zasięgu pokrycia raadarowego
resume own navigationwznów własną nawigację
radar identification lostutrata identyfikacji radarowej
due to radar failurez powodu usterki radaru
fade areaobszar o słabym zasięgu ( np. radaru )
remain this frequencypozostań na tej częstotliwości
radar vectoringwektorowanie radarowe
to establish lateral separationustanowić boczną separację
turn left heading 050 for separationskręć w lewo z kursem 050 w celu ustanowienia separacji
conflicting trafficruch kolizyjny
to be separated laterallybyć odseparowanym bocznie
report your headingzgłoś swój kurs
continue heading 050 degreeskontynuuj z kursem 050 stopni
position 15 miles south of Coventrypozycja 15 mil na południe od Coventry
orbitkompletny zakręt 360' ( holding )
required spacing behind preceding traffickonieczna przestrzeń za poprzedzającym ruchem
make a three sixty turn left for delaying actionwykonaj zakręt w lewo o 360' w celu opóźnienia
make one orbit left for sequencingwykonaj jeden holding w lewo dla zachowania kolejności
conflicting pathścieżka kolizyjna
distance from the conflicting trafficodległość od ruchu kolizyjnego
convergingzbieżny
opposite directionprzeciwny kierunek
divergingrozbieżny, rozchodzący się
crossing left to rightprzecinający z lewa na prawo
depending on the circumstancesw zależności od okoliczności
clear of trafficbez ruchu
secondary surveillance radarradar wtórnego dozorowania
to set the transponder squawkustawić kod transpondera
confirm the transponder squawkpotwierdzić kod transpondera
reselect assigned squawkwybrać ponownie przydzielony kod
squawk identoperate the ident feature
squawk maydayselect emergency code
squawk standbyselect standby feature
squawk charlieselect preassure altitude transmission feature
check altimeter settings and confirm the levelsprawdź ustawienia wysokościomierza i potwierdź poziom lotu
faulty indicationbłędne wskazanie
verify levelcheck and confirm your level
aircraft equipped with mode Csamolot wyposażony w mod C
codes in usekody w użyciu
Mode A 7700Emergency
Mode A 7600Communications failure
Mode A 7500Unlawful interference
recycle squawkreselect assigned mode A
transponder unserviceabilityniesprawność transpondera
communications failureniesprawna komunikacja
the radio is switched onradio jest włączone
volume is setgłośność jest ustawiona
the headset is plugged inzestaw słuchawkowy jest podłączony
the correct frequency is setustawiona jest właściwa częstotliwość
the station is out of rangestacja jest poza zasięgiem
the aircraft fails to establish contactsamolot nie może nawiązać łączności
assigned frequencywyznaczona częstotliwość
to attempt to establish contact on another frequencyspróbować nawiązać kontakt na innej częstotliwości
frequency appropriate to the routeczęstotliwość właściwa dla danej trasy
transmitting blindnadaję na ślepo
designated frequencyprzydzielona częstotliwość
preceded by the phrasepoprzedzona frazą
receiver failureusterka odbiornika
to precede each message with the phrasepoprzedzić każdą wiadomość frazą
airborne equipment failureusterka wyposażenia w powietrzu
if you read turn left heading 040 degreesjeśli odczytałeś skręć w lewo na kurs 040 stopni
position 5 miles south of Coventrypozycja 5 mil na południe od Coventry
if you read squawk identjeśli odczytałeś wciśnij IDENT
in the event of communications failurew razie niesprawnej komunikacji
actions to be taken in the event of...czyności które trzeba podjąć w razie...
maintain the last assigned speed and levelutrzymać ostatnio przydzieloną prędkość i poziom
minimum flight altitudeminimalna wysokość lotu
aircraft's failure to report its positionniezdolność samolotu do zgłoszenia swojej pozycji
over compulsory reporting pointsnad punktami obowiązkowego meldowania
in accordance with the filed flight planw zgodzie ze złożonym planem lotu
unless the other procedures are requiredjeśli tylko inne procedury nie są wymagane
continue current flight plan routekontynuować trasę według planu lotu
to begin descentrozpocząć zniżanie
to commence descentrozpocząć zniżanie
complete an instrument approachukończyć podejście według wskazań przyrządów
if a communication failure occcurs...jeśli zdarzy się problem z komunikacją...
holding patternkrąg holdingowy
delay not determinedopóźnienie nie określone
divert according to alternate flight planzmienić kierunek według alternatywnego planu lotu
Standard Instrument Departing ChartStandardowa Karta Odlotu według wskazań przyrządów
departing conntrolled IFR flightodlatujący kontrolowany lot IFR
flight operating in IMClot wykonywany w warunkach IMC
initial intermediate clearance to climbwstępna przejściowa zgoda na zwyżanie
speed specified in flight planprędkość uwzględniona w planie lotu
for the enroute phase of the flightdla fazy przelotu lotu
maintain the flight levelutrzymuj poziom lotu
distress proceduresprocedury w ciężkich sytuacjach
urgency proceduresprocedury w nagłych sytuacjach
imminent dangerzagrażające ryzyko
to require immediate assistancewymagać natychmiastowej pomocy
condition concerning the aircraft safetysytuacja dotycząca bezpieczeństwa samolotu
initiall distress callwstępne wezwanie w ciężkiej sytuacji
priority over all other transmissionspierwszeństwo nad innym nadawaniem
unnecessary repetitionniepotrzebne powtarzanie
to seek assistanceposzukiwać pomocy
frequency in useczęstotliwość w użyciu
further communicationsdalsza komunikacja
International Aeronautical Emergency FrequencyMiędzynarodowa Lotnicza Częstotliwość w Niebezpieczeństwie
to be continuously monitoredbyć nieustannie monitorowana
to render assistancezapewniać pomoc
to refrain from using the frequencywstrzymać się od używania częstotliwości
untill the emergency is terminatedaż do momentu kiedy skończy się sytuacja niebezpieczna
to intercept the signalprzechwycić sygnał
to acknowledge the messagepotwierdzić wiadomość
nature of the distress conditioncharakter ciężkiej sytuacji
person / pilot in commanddowódca
provisionswarunki
using all meansużywając wszystkich środków
all means at disposalwszystkie środkie będące do dyspozycji
engine on firepożar silnika
to make a force landingwykonać przymusowe lądowanie
engine failureawaria silnika
to attempt to landspróbować wylądować
5 miles south of Pozanń5 mil na południe od Poznania
not to interfere with a transmissionnie przeszkadzać podczas nadawania
above clouds unsure aboute the positionponad chumrami niepewny swojej własnej pozycji
request heading to Coventryproszę o podanie kursu na Coventry
fly heading 160 degreesleć z kursem 160 stopni
passanger with suspected heart attackpasażer z podejrzeniem zawału
request priority landingproszę o priorytet przy lądowaniu
medical assistance requestedpoproszoną o pomoc medyczną
imposition of silencenałożenie ciszy
to maintain radio silenceutrzymywać ciszę radiową
to be no longer in distressnie być już więcej w ciężkiej sytuacji
to cancel the ditressskasować stan ciężkiej sytuacji
fire exinguishedpożar ugaszony
to all stations, distress traffic is endeddo wszystkich stacji, ruch w ciężkiej sytuacji, zakończony
emergency descentawaryjne zniżanie
to safeguard other aircraftszabezpieczać inne samoloty
decompressiondekompresja
descend FL 100zejdź do poziomu FL 100
the message conveys informationwiadomość przekazuje informacje
intended routezamierzona trasa
estimated time en-routeoczekiwany czas prrzelotu
unlawful interferencebezprawna ingerencja
station addressed by the aircraftstacja do której nadaje samolot
aicraft subject to unlawful interferencesamolot wobec którego zachodzi bezprawna ingerencja
assumptionszałożenia
to overlapzazębiać się, zachodzić na siebie
manualpodręcznik
holding phasefaza holdingu
air reportmeldunek powietrzny
in conformity withzgodnie z...
to prevent collisionschronić przed kolizjami
obstructionsprzeszkody
to expediteprzyspieszać
orderly flow of airtrafficuporządkowany przepływ ruchu powietrznego
base turntrzeci zakręt
upwindpierwszy odcinek przed pierwszym zakrętem
straight-out departureodlot z prostej bez zakrętów
crosswindodcinek po pierwszym zakręcie
downwindodcinek po drugim zakręcie
baseodcinek po trzecim zakręcie
finalodcinek po czwartym zakręcie
turn executed by the aircraftzakręt wykonywany przez samolot
initial approachwstępne podejście
outboundwyjściowy
outbound tracktrasa wylotowa
final approach tracktrasa ostatecznego podejścia
reciprocaldwustronny, obustronny
extending upwardsrozciągające się do góry
to provide airtraffic control servicezapewniać kontrolę ruchu powietrznego
air traffic control clearancezgoda kontroli ruchu lotniczego
brought about subsequent changeswywoływany przez kolejne zmiany
decision altitudewysokość decyzji
decision heightwysokość decyzji
specified altitude / heightokreślona wysokość
precision approachprecyzyjne podejście
missed approach must be initiatedodejście na drugi krąg musi być rozpoczęte
to continue approachkontynuować podejście
to be referenced to mean sea levelodnosić się do średniego poziomu morza
decision altitudeis referenced to mean sea level
decision heightis referenced to threshold elevation
threshold elevationwysokość progu pasa
in view for sufficent timez widoczności przez wystarczający czas
in relation to the desired flight planw odniesieniu do żądanego planu lotu
parallel aproachespodejścia równoległe
simultanous approachespodejścia równoczesne
adjacent extended runwayprzylegle rozciągający się pas startowy
estimated elapsed timeoczekiwany czas wykonania
estimated off-block timeoczekiwany czas kołowania
estimated time of arrivaloczekiwany czas przylotu
to arrive over designated pointprzybyć nad wyznaczony punkt
to commence instrument approach procedurerozpocząć procedurę podejścia według przyrządów
to be associated witth an aerodromebyć powiązany z lotniskiem
expected approach timeoczekiwany czas podejścia
to complete an approach for landingukończyć podejście do lądowania
approach clearancezgoda na podejście
filed flight planzłożony plan lotu
without any subsequent changesbez żadnych kolejnych zmian
final approachostateczne podejście
instrument approachpodejście według przyrządów
to commence instrument approachrozpoczynać podejście według przyrządów
procedure turnzakręt proceduralny
inbound turnczwarty zakręt
to intercept the trackprzechwycić ścieżkę
bound for specific aerodromezdążający do określonego lotniska
utilisation of the airpsaceużytkowanie przestrzeni powietrznej
holding pointpunkt holdingowy
while awaiting further clearancepodczas oczekiwania na dalszą zgodę
protection from obstaclesochrona przed preszkodami
defined arrival routeokreślona trasa przybycia
to complete a landingukończyć lądowanie
IMCInstrument Meteorological Conditions
visibilitywidoczność
distance from cloudsodległość od chmur
clouds ceilingpodstawa chmur
less than specified minimamniejsze niż określone minima
VMCvisual meteorological conditions
Instrument Runwaylotnisko przystosowane do podejścia wg. przyrządów
directional guidancenakierowanie kierunkowe
straight-in approachpodejście z prostej
Precision Approach Runwaypas podejścia precyzyjnego
RVR = runway visual rangewidzialność na pasie startowym
minimum sector altitudeminimalna wysokość sektorowa
circle of 46 km radiuskoło o promieniu 46 km
missed approach pointpunkt odejścia na drugi krąg
to infringe the prohibited areanaruszyć obszar zakazany
missed approach procedureprocedura odejścia na drugi krąg
transgressionwystępek, przewinienie
defined dimensionsokreślone rozmiary
corridor of airspacekorytarz przestrzeni powietrznej
runway central linecentralna linia pasa
controller interventioninterwencja kontrolera
glide pathścieżka szybowania
while decsendingpodczas zniżania
radar contactkontakt radarowy
RVR = runway visual rangewidzialność na pasie startowym
departure informationinformacja do odlotu
engine starting proceduresprocedury uruchomienia silnika
to request start-uppoprosić o uruchomienie
excessive fuel wastagenadmierne zużycie paliwa
request departure informationprośba o informację przed lotem
to call for start upzgłosić gotowość do uruchomienia
pushbackwypchnięcie z hangaru
request for tug pushbackprośba o wypchnięcie przez holownik
pushback approvedmasz zgodę na wypchnięcie
standbyproszę czekaj
to release the brakeszwolnić hamulce
to commence pushbackwykonać wypchnięcie
to set the brakeszaciągnąć hamulce
pushback completedwypchnięcie wykonano
standby for visual signal at your leftczekaj na sygnał wzrokowy z Twojej lewej strony
IFR departureodlot według wskazań przyrządów
departure instruction to facilitate separationinformacje odlotowe aby ułatwić separację
SID = standard instrument departurekarta odlotu wg. wskazań przyrządów
turn right heading 040 untill passing FL 70skręć w prawo na kierunek 040 aż do przecięcia FL 70
report passing FL 70zgłoś przecięcie FL 70
wilcotak będzie
passing FL 70zgłaszam przecięcie FL 70
IFR arrivalsprzyloty wg. wskazań przyrządów
to advise the crew of the type of approachpoinformować załogę o typie podejścia
estimating Coventry 46oczekiwany czas przelotu nad Coventry to 46
descend altitude 4000 ftzejdź do wysokości 4000 ft
expect ILS approach runway 23spodziewaj się podejścia ILS do pasa 23
descending altitide 4000 ftschodzę do wysokości 4000 ft
request straight in approach on ILS runway 23prośba o podejście z prostej według ILS do pasa 23
cleared straight in appproachmasz zgodę na podejście z prostej
report localiser establishedzgłoś ustabilizowanie na ścieżce
runway in sightpas z widocznością
report outer markerzgłoś outer marker
cleared to landmasz zgodę na lądowanie
cleared direct Charlie Tango FL 70masz zgodę na lot po prostej do punktu CT na FL 70
enter controlled space FL 80 or belowwleć do strefy kontrolowanej nie wyżej niż FL 80
hold Charlie Tango FL 70 right hand patternwykonuj prawo zakrętowe holdingi na FL 70 na punktem CT
expect approach time 59spodziewany czas podejścia 59
revised expected approach time 55poprawiony spodziewany czas podejścia 55
descend altitude 3500 QNH 1012schodź do wysokości 3500 ft według ciśnienia 1012
leaving FL 70 descending altitude 3500 ftopuszczam poziom lotu 70 schodzę do wysokości 3500 ft
report passing Charlie Tangozgłoś przecięcie punktu CT
report crossing Charlie Tango outboundzgłoś przecięcie punktu CT na wylocie
report established on the localizerzgłoś ustabilizowanie na ścieżce
to carry out an instrument approachwykonywać podejście według wskazań przyrządów
to request permission to make a visual approachpoprosić o zgodę na podejście z widocznością
the request does not imply....prośba nie oznacza...
specified requirements for visual approachokreślone warunki do podejścia z widocznością
to maintain a visual reference to the terrainutrzymywać kontakt wzrokowy z terenem
cleared NDB approach runway 23masz zgodę na podejście wg. NDB do pasa 23
no delay expectednie oczekuje się opóźnień
cleared visual approach runway 23masz zgodę na podejście z widocznością do pasa 23
runway in sight, request visual approachpas z widocznością, proszę o zgodę na podejście z widocznością
holding proceduresprocedury holdingowe
inbound trackkurs w dolocie
time of legczas odcinka
hold at Charlie Tango FL 100oczekuj nad punktem CT na poziomie 100
request holding instructionsprośba o instrukcje holdingowe
hold at Charlie Tango NDB FL 100 inbound trackoczekuj nad punktem CT NDB FL 100 na kursie wlotowym
outbound timeczas jednej prostej holdingu
area control unitstacja kontroli powietrznej
maintain FL 350, expect descent after Coventryutrzymuj FL 350, oczekuj zniżania po Coventry
maintain FL 350 untill further advisedutrzymuj FL 350 aż do kolejnej informacji
descend FL 130 cross Indig FL 170 or abovezniżaj do FL 130 przetnij punkt Indig nie niżej niż FL 170
are you able to cross Indig at 52czy jesteś w stanie przeciąć punkt Indig o czasie 52
position reportingmeldunki o pozycji
to establish separationustanowić separację
report Indigzgłoś punkt Indig
report 25 miles EPLL DMEzgłoś 25 mil przed EPLL wg DME
report 25 miles DME radial 270 LDZ VORzgłoś 25 mil przed VOR LDZ na radialu 270
climb clearancezgoda na wznoszenie się
descent clearancezgoda na zniżanie
report of leaving FL 100meldunek o opuszczeniu FL 100
report of reaching FL 100meldunek o osiągnięciu FL 100
report of passing FL 100meldunek o przecięciu FL 100
height above ground levelwysokość nad poziomem ziemi
to vacate the levelzwolnić poziom lotu
descend when ready to FL 180zniżaj kiedy będziesz gotowy do FL 180
descending FL 180, will report leaving FL 350zniżam do FL 180, zgłoszę opuszczenie FL 350
descend immediatelly FL 200 due to trafficzniżaj natychmiast do FL 200 z uwagi na duży ruch
climb FL 220 report passing FL 100wznoś się do FL 220, zgłoś przecięcie FL 100
climbing FL 220, will report FL 100wznoszę się do FL 220, FL 100 zgłoszę
to request permission to leave controlled airspacepoprosić o zgodę na opuszczenie przestrzeni kontrolowanej
leaving 7000 ft will report passing 5500 ftopuszczam wysokość 7000 ft, 5500 ft zgłoszę
maintain own separationutrzymuj własną separację
DC6 westbound FL 120DC6 na FL 120 lecący na zachód
estimating Inding at 06spodziewam się punktu Indig o czasie 06
to join an airwaywlecieć na drogę powietrzną
to make a request to ATS unitzgłosić prośbę do stacji ATS
if no flighht plan was filedjeśli nie złożono żadnego planu lotu
to file an airborne flight planzłożyć plan lotu z powietrza
flight plan filed before departureplan lotu złożony przed odlotem
request clearance to join A2 at Indigproszę o zgodę na wlot na drogę powietrzną A2 w punkcie Indig
cleared to Poznan flight planned route FL 240masz zgodę na lot do Poznania według złożonego planu lotu na FL 240
cleared to Poznan via Indigmam zgodę na lot do Poznania przez punkt Indig
to delay the clearanceopóźnić wydanie zgody
prevailing traffic conditionspanujące warunki ruchu powietrznego
remain outside controlled airspacepozostań poza strefą kontrolowaną
expect clearance at 55oczekuj na zgodę o czasie 55
remaining outside controlled zoneoczekuję poza strefą kontrolowaną
if the flight level requested is occupiedjeśli żądany poziom lotu jest zajęty
alternative flight levelalternatywny poziom lotu
FL 240 not available due trafficFL 240 nie jest dostępny z powodu ruchu
accept FL 220akceptuję FL 220
flights leaving airwaysloty opuszczające drogi lotnicze
to give specific point at which to leavedać określony punkt w którym opuścić
cleared to leave controlled airspacemam zgodę na opuszczenie przestrzeni kontrolowanej
maintain FL 230 while in controlled airspaceutrzymuj FL 230 kiedy jesteś w strefie kontrolowanej
flights crossing airwaysloty przecinające drogi lotnicze
30 miles north of Indig FL 90, Indig at 3530 mil na północ od Indig na FL 90, punkt Indig o czasie 35
request clearance to cross airway B1 at Indigproszę o zgodę na przecięcie drogi lotniczej B1 w punkcie Indig
report Indigzgłoś punkt Indig
cleared to cross B1 airway at Indig FL 90masz zgodę na przecięcie drogi B1 w punkcie Indig na FL 90