wordki.pl - nauka słówek
Literaturo
autor: sunny838
strukturaogół relacji pomiędzy elementami danego systemu
holizmprzekonanie, że całość nie jest prostą sumą składających się na nią elementów. Jest nową jakością
znak wg de sussure'atakie zjawisko, które jest ważne ze względu na to, do czego odsyła wyobraźnię. Biletarny(2 aspekty))
kod2 znaki, które wzajemnie się uzupełniają i jednocześnie przciwstawiają
realizm/nominalizm/konceptualizmpojęcia ogólne (miłość, przyjaźń) istnieją w rzeczywistości/nie istnieją/ tylko w naszych mózgach
fonemwiązka cech dystynktywnych, czyli takich, które pozwalają na różnicowanie znaczenia wyrazów
langueabstrakcyjny system funkcjonujący w świadomości społecznej
parolekonkretna, jednostkowa, materialna wypowiedź językowa
synechizmidea ciągłości poznania. Łańcuch bez początku i końca, nie ma myśli absolutnie pierwszej
znak wg peirce'ajest czymś, co dla kogoś oznacza coś pod pewnym względem
stylsposób ukształt. wypo. poprzez wybranie odp. interpr. i konstrukcji materiału jęz. ze wzgl na cel mó
filipikastyl przemówienia, mowa demostenesa przeciwko filipowi mecedońsk. -gwałtowne, oskarzycielskie mowy
diatrybastyl przemówienia o charakterze gwałtownie polemicznym, wyrażający protest,krytykę, częst uszczypliw
głoskazbiór homofonicznych dźwięków
sylaba wg bańczarowskiegomin segment temporalnej org. ar-ego kontinuum, granice wyzn. przez wyraźne zmiany w dystr. siły art
akcentuwydatnienie pewnych elementów ciągu mówionego +rodzaje
akcent barytonicznyna 2, 3 sylabę od końca i głębiej
ortotonawyrazy mające sylabę akcentowaną
atona, (en/pro)klitykiwyrazy niesamodzielne akcentowo
zestroj akcentowygrupa sylab podporządkowanych wspólnemu akcentowi głównemu
intonacja (melodia mowy)zmiany wysokości tonu krtaniowego, zal. od wieku, płci, wielkości wiązadeł głos i czynników jęz-wych
modalnośćjęzykowo wyrażony stosunek nadawcy do treści komunikatu
antykadencjawzniesienie intonacji mowy na końcu wypowiedzi
kadencjaspadek wysokości tonu na końcu wypowiedzi
onomatopejawyrażenie dźwiękonaśladowcze
harmonia głoskowaskontrastowanie kolejno po sobie nast. samog. pod wzgl pionowego i poz. położenia języka
aliteracjarozpoczynanie kolejno po sobie następujących wyrazów od tych samych głosek lub sylab
figura etymologiczna (etymologia poetycka)zestawienie 2 wyrazów podobnie brzmiących ze względu na wspólne pochodzenie
palindromwyraz, wyrażenie, zdanie, które można czytać zarówno wprost jak i wspak
metagram (gra półsłówek)polega na zamianie pierwszych głosek lub sylab kolejno po sobie nast, wyrazów
kakologiapolega na osiągnięciu efektu nieprzyzwoitości poprze zestawienie wyrazów pozornie neutralnych
homoioteleutonupodobnienie brzmieniowe zakończeń wersów lub zdań, np rymy
homoioptotonupodobnienie brzmieniowe kolejno po sobie nast wyrazów (najcz wynika z tożsamości form gram)
homoiarctonupodobnienie brzmieniowe początków wyrazów, np aliteracja
deminutivazdrobnienia
hipocoristicaspieszczenia
augmentativazgrubienia
uniwerbizmysprowadzanie wyrażeń do postaci 1 wyrazu
mutylantywyrazy skrócone o część niebędącą morfemem
composita a)złożeniazbudowane z 2 pods, słowotw, połączonym wspólnym formantem - infix/interfix
composita b) zrosty2 wyrazy połączone w 1, często ze zmianą akcentu
composita c)zestawienianazwa kilkuwyrazowa
praeseus historicumcz teraź historyczny- o zdarzeniach dawno minionych piszemy w czasie teraź.
futurum historicumcz przysz historyczny - o sprawach dziejących się dawniej lub obecnie piszemy w cz przyszłym
hysteron - proteron"późniejsze wcześniejsze" najpierw mówimy o wydarzeniach późniejszych, potem o wcześniejszych
transpozycja form osobowychzmiana formy osobowej
tykanie/wykanie/onikaniemówienie do kogoś na "ty"/"wy"/"oni"
pluralis maiestaticusużywanie 1 os l mn w funkcji l poj. Dotyczy tylko koronowanych głów
pluralis modestiaeużywanie 1 od l mn w funkcji l poj , w pracach naukowych, dla podkreślenia obiektywizmu sądu
transpozycja końcówek gramatycznychniepoprawnie używane końcówki, np z form os, na nieosobowe, służy wyrażaniu ekspresji wypowiedzi
słowa kluczewyrazy, które u danego autora mają częstotl. większą niż w danym jęz.
hapaks legomenonsłowo występujące w danym korpusie tekstów tylko jeden raz
neologizmy (nowotwory językowe)wyrazy nowe w zasobie leksykalnym jęz, zapożycz. lub utworz. rodzimymi środkami morfologicznymi
neologizmy znaczeniowe (neosemantyzmy)wyrazy, który już istnieją w danym języku, jednak przypisano im nowe znaczenia
neologizmy artystycznewyrazy utworzone na potrzeby utworu lit. i z reguły tylko tam są używane
archaizmywyrazy stare,współcz.nieużywane 1)rzeczowe-zginął przedmiot i z nim wyraz 2)obiekt istnieje ale zmie
makaronizmy / barbaryzmyzapożyczone wyrazy obce w oryginalnej postaci
kalki językowedosłowne tłumaczenia obcych nazw
dialektyzmysłownictwo pochodzące z gwar ludowych, z dialektów
regionalizmysłownictwo o ograniczonym zasięgu terytorialnym, używane przez ludzi wykształconych
żargon / gwara / socjotektsłownictwo ograniczone społ, używane przez zamknięte grupy (ma wydźwięk negatywny)
argotgwara lub żargon miejski gorzej wykształconych klas społ.
wulgaryzmy / pornofemizmywyrazy obsceniczne
potocyzm / prozaizmwyraz lub frazeologizm typowy dla stylu potocznego
trywializmysłowa, które nie są wulgarne, ale nieadekwatne do tematu
frazeologizmypołącz. wyrazowe mające znaczenie, którego nie da się sprowadzić do sumy znaczeń składników.+podział
synonimywyrazy bliskoznaczne
homonimy /polisemywyrazy wieloznaczne: o innym znaczeniu/ o wspólnym rdzeniu znaczeniowym
antonimywyrazy skrajnie przeciwstawne znaczeniowo
litotypary wyrazów, z których jeden jest zaprzeczeniem drugiego
kakofemizmywyrazy nazywające pejoratywnie zjawiska pozytywne lub neutralne
inwersja / hyperbatonzmiana szyku wypowiedzi, często może powodować zmianę znaczenia
elipsa / opuszczenie / wyrzutniaopuszczenie jakiegoś członu zdania (najcz. orzeczenia)
paralelizm syntaktycznypowtórzenie w tej samej lub innej kolejności tych samych części zd./wyrazów/kat. stylisty. +podział
powtórzenieskładniowy środek stylistyczny, powielanie tych samych zdań/ wyrazów/ ekspresji
anaforapowtarzanie tych samych słow na początku tych samych jednostek syntaktycznych
epiforapowtarzanie tych samych słow na końcu tych samych jednostek syntakycznych
symplokeanafora i epifora w jednym tekście
pierścieńzakończenie tekstu tym samym wersem, który go rozpocczyna
anadiplozarozpoczęcie kolejnego członu składniowego wyrazem, który kończył człon poprzedni
epanalepsaanadiploza przedzielona wtrąceniem
kompozycja łańcuchowa /konkatenacja / epiplokezwielokrotniona anadiploza
anfibolianieporadność językowa, nie pozwala odróżnić, kto jest wykonawcą a kto biorcą czynności
anakolutzdanie o składni wykolejonej, zaburzonej; bezsensowne ze względu na kompozycję składniową
parenteza / zd. parentetycznewtrącenie, nie związane z główną myśla, dopowiadające poboczne aspekty wypowiedzi
antytezałączenie w jedną całość składniową skontrastowanych sensów i znaczeń
apostrofabezpośredni zwrot do osoby lub zjawiska (inwokacja~rozbudowana na początku utworu)
pytanie retoryczneodpowiedź na nie ma charakter retoryczny, prowokuje do działania, refleksji
wykrzyknienie / eksklamacjawyrazy wtrącone do wypowiedzi, będące odzwierciedleniem emocjonalnego zaangażowania mówiącego
klimakstekst złożony z powtarzających się zwrotów, ale tworzący wywód o ostatecznej konkluzji
antyklimakspolega na zniszczeniu efektu napięcia i patosu poprzez kontrast stylowy na końcu wypowiedzi
zeugma +proto,mezo,hipokonstrukcja polegająca na połączeniu za pomocą 1 członu składn. szeregu innych członów skł.
syllepsisbrak odpowiedniości pomiędzy gramatyczną i logiczną budową wypowiedzi
metafora / przenośnia +rodz.skrócone porównanie. Wyrażenie w obrębie którego dokonuje się przemiana znaczeń słów
metonimia / zamienniarodz. metafory, trop powst, poprzez związek 2 obiektów, nazywany inkluzją (zawieraniem się 1w2) +rod
synekdocha / ogarnienierodz. metafory:pars pro toto (część zamiast całości) albo topum pro parte (całość zam. części) +rodz
antonomazjarodzaj synekdochy, użycie nazwy własnej dla oznaczenia jakiejś wyrazistej cechy`
epitetokreślenie rzeczownika, może być" rzeczow, przym, imiesłowem przym, zd. podrz. przydawkowym +rodz
epitet stałyepitet przypisany do konkretnej postaci lub zjawisk przyrody
oksymoronepitet sprzeczny, oparty na zasadzie logicznej contradicto in adiecto -sprzeczność w przydawce
hypallageepitet na odległość, rzecz. i określenie są oddzielone jakimś członem składniowym
porównaniezestawiene 2 obiektów na podst. cechy wspólnej występującej w różnym st. natęż. +rodz,"pod względem"
personifikacja / uosobienienadanie obiektom martwym lub zwierzętom cech osobowych
depersonifikacja / urzeczowienie / reifikacjaodebranie cech osobowym osobom
animizacjaanima-dusza, ożywienie, wszelkie nadanie cech żywotności obiektom, które zwykle nie są żywotne
animalizacjanadanie cech zwierzęcych
peryfraza / omówienieużycie nazwy wielowyrazowej zamiast nazwy pojedyńczej
eufemizmzastąpienie określenia wprost, określeniem mniej dosadnym, łagodniejszym, czasem ironicznym
hiperbola /przesadniawyolbrzymienie danego zjawiska
hyperocherodz. hiperboli, skrajne wyolbrzymienie
synestezjazamiana wrażeń zmysłowych
ironiaużycie niewłaściwego słowa dla uzyskania efektu komicznego czxy zabawnego
antyironia / antyfrazasens dosłowny jest przeciwieństwem sensu właściwego
solecyzmcelowo wprowadzone odstępstwo od reguł składniowych danego jęz.
katachrezanadanie istniejącym już wyrazom nowego znaczenia albo demetaforyzzacja zw. frazeologicznego
alegoriaforma utworu, która poza znaczeniem dosłownym ma jeszcze ukryte (powst, na bazie jednozn. odpowiedn.
symbolznak treści ukrytych, niejasnych, odwołuje się do różnych interpretacji, niepewność znaczenia
stylizacjanaśladowanie jakiegoś stylu lub elementu stylu
aluzja literackawyraźne nawiązanie do innych tekstów lit.
parafrazaomówienie cudzego tekstu przy użyciu innych srodków językowych
cytatdosłowne przytoczenie cudzych słów
streszczeniewłasnymi słowami krótkie omówienie istoty tekstu
pastiszwyraźne naśladowanie czyichś chwytów stylist. dla ukazania ich wyrazistości i uznania dla stylu
parodianaśladowanie cudzego stylu, ale w celach kpiarsko -ironicznych *autoparodia
stylizacja na gatunek literackistylizowanie, naśladowanie jakiś cech gatunku, szczególnie starego
dialektyzacjastylizacja na gwarę lub dialekt, wprowadzenie elem. gwar ludowych, służy urzeczyw. jęz. postaci
archaizacjastylizacja na język dawny, historyczny; w powieściach historycznych, by uprawdopodobnić jęz. postaci
potocyzacjastylizacja na język potoczny
rytmopiera się na powtarzalności ekwiwalentnych względem budowy segmentów jęz.
efekt zawiedzionego oczekiwaniazaburzenie rytmu, który ma na celu wytrącenie z inercji odbiorcy
wers / stychstanowi całość intonacyjną, która może być nadrzędna względem składni
przerzutnia międzywersowa / enjambementkonstrukcja wersu zostaje przecięta
nagłos / klauzulapoczątek wersu / koniec wersu
średniówkadział wew. w dłuższych wersach. dzieli wers na 2 hemistychy
wzorzec rytmicznyzespół powtarzających się cech językowych (konstantów rytmicznych) +podział
system wersyfikacji intonacyjno - składniowynienumeryczny; l. sylab dowolna, opiera się na powt-ości konstrukcji skład. i podob-wie intonacji
wiersze nieregularnew syst. wersyf. nienumerycznym; w swobodny sposób łączą różne typy wersów
wiersze wolnew syst. wersyf. nienumerycznym; odrzucają zasadę regularności
wiersz sylabicznyw numerycznym syst. wersyf; oparty na tej samej l. sylabn w wersach
wiersz sylabotonicznyw numerycznym syst. wersyf; tyle samo sylab i regularne rozłożenie akcentów
wiersz tonicznyw numerycznym syst. wersyf; rytm wprowadza regularna l. zestrojów akcentowych
rympowtórzenie tych samych/podobnych układów brzmieniowych w zakoń. wyrazów, zajmuj. okreś. pozycje w w
wiersz białybezrymowy
rymy z transakcentacjąrymy z przesunięciem akcentu
rymy żeńskie / paroksytoniczne oraz męskie/oksytonicznerymy, w których akcent pada na 2 sylabę od końca/1 sylabe od końca
rymy daktyliczne / proparoksytonicznerymy, w których akcent pada na 3 sylabe od końca
strofa / zwrotkazespół wersów zorg. jako całość, wyodrębniony graficzne, powtórzony co najmniej 2 razy
wiersz stychicznywiersz zbudowany z pojedyńczych wersów
kwazistrofapojedyńczy wers, który występuje w wierszu zbudowanym ze strof
dystych - tercet - tetrastych -oktawastrofa składająca się z 2/3/4/8 wersów
morapodst. jednostka iloczasowa, ma wartość sylaby krótkiej,2 mory=syl. długa
stopapodst. jedn. rytmiczna, grupa sylab obdarzona wspólnym przyciskiem rytmicznym (ictus, arza, teza)
trochej, jamb, trybrachstopa 3 morowa, -v / v- / vvv
daktyl, anapest, spondej, amfibrach, proceleusmatykstopa czteromorowa, -vv / vv- / -- / v-v / vvvv
bakchej, antybakchej, amfimacer (kretyk), peon I,II,III, IVstopa pięciomorowa, v-- / --v / -v- / +peony
chorijamb, mały jonik, duży jonikstopa sześciomorowa, -vv- / vv-- / --vv
epitryt I,II,III,IVstopa siedmiomorowa
metrumpodst. jednostka budowy wersu, obejmująca 2 stopy (jak daktyl to 1 stopę)
dymetr , trymetr, tetrametrwers obejmujący 2 metra / 3/ 4
pentametr, heksametr, hektametr, oktametrwers obejmujący 5 metrów //6/7/8
anakruzasylaba dodawana w nagłosie wersu, żeby uruchomić wiązadła gołosowe
wers akatalektyczny / katalektycznyrodzaj wersu, gdy w klauzuli ostatnia stopa jest pełna / niepełna
ancepsostatnia sylaba w wersie o nieustalonej postaci iloczasowej
diareza , cezura (męska/żeńska)gdzy dział wersowy kończy się wraz z końcem stopy/ przecina stopę (po arazie / po tezie)
aferezaproces foneyczny zanikania głoski na początku wyrazu