struktura | ogół relacji pomiędzy elementami danego systemu | |
holizm | przekonanie, że całość nie jest prostą sumą składających się na nią elementów. Jest nową jakością | |
znak wg de sussure'a | takie zjawisko, które jest ważne ze względu na to, do czego odsyła wyobraźnię. Biletarny(2 aspekty)) | |
kod | 2 znaki, które wzajemnie się uzupełniają i jednocześnie przciwstawiają | |
realizm/nominalizm/konceptualizm | pojęcia ogólne (miłość, przyjaźń) istnieją w rzeczywistości/nie istnieją/ tylko w naszych mózgach | |
fonem | wiązka cech dystynktywnych, czyli takich, które pozwalają na różnicowanie znaczenia wyrazów | |
langue | abstrakcyjny system funkcjonujący w świadomości społecznej | |
parole | konkretna, jednostkowa, materialna wypowiedź językowa | |
synechizm | idea ciągłości poznania. Łańcuch bez początku i końca, nie ma myśli absolutnie pierwszej | |
znak wg peirce'a | jest czymś, co dla kogoś oznacza coś pod pewnym względem | |
styl | sposób ukształt. wypo. poprzez wybranie odp. interpr. i konstrukcji materiału jęz. ze wzgl na cel mó | |
filipika | styl przemówienia, mowa demostenesa przeciwko filipowi mecedońsk. -gwałtowne, oskarzycielskie mowy | |
diatryba | styl przemówienia o charakterze gwałtownie polemicznym, wyrażający protest,krytykę, częst uszczypliw | |
głoska | zbiór homofonicznych dźwięków | |
sylaba wg bańczarowskiego | min segment temporalnej org. ar-ego kontinuum, granice wyzn. przez wyraźne zmiany w dystr. siły art | |
akcent | uwydatnienie pewnych elementów ciągu mówionego +rodzaje | |
akcent barytoniczny | na 2, 3 sylabę od końca i głębiej | |
ortotona | wyrazy mające sylabę akcentowaną | |
atona, (en/pro)klityki | wyrazy niesamodzielne akcentowo | |
zestroj akcentowy | grupa sylab podporządkowanych wspólnemu akcentowi głównemu | |
intonacja (melodia mowy) | zmiany wysokości tonu krtaniowego, zal. od wieku, płci, wielkości wiązadeł głos i czynników jęz-wych | |
modalność | językowo wyrażony stosunek nadawcy do treści komunikatu | |
antykadencja | wzniesienie intonacji mowy na końcu wypowiedzi | |
kadencja | spadek wysokości tonu na końcu wypowiedzi | |
onomatopeja | wyrażenie dźwiękonaśladowcze | |
harmonia głoskowa | skontrastowanie kolejno po sobie nast. samog. pod wzgl pionowego i poz. położenia języka | |
aliteracja | rozpoczynanie kolejno po sobie następujących wyrazów od tych samych głosek lub sylab | |
figura etymologiczna (etymologia poetycka) | zestawienie 2 wyrazów podobnie brzmiących ze względu na wspólne pochodzenie | |
palindrom | wyraz, wyrażenie, zdanie, które można czytać zarówno wprost jak i wspak | |
metagram (gra półsłówek) | polega na zamianie pierwszych głosek lub sylab kolejno po sobie nast, wyrazów | |
kakologia | polega na osiągnięciu efektu nieprzyzwoitości poprze zestawienie wyrazów pozornie neutralnych | |
homoioteleuton | upodobnienie brzmieniowe zakończeń wersów lub zdań, np rymy | |
homoioptoton | upodobnienie brzmieniowe kolejno po sobie nast wyrazów (najcz wynika z tożsamości form gram) | |
homoiarcton | upodobnienie brzmieniowe początków wyrazów, np aliteracja | |
deminutiva | zdrobnienia | |
hipocoristica | spieszczenia | |
augmentativa | zgrubienia | |
uniwerbizmy | sprowadzanie wyrażeń do postaci 1 wyrazu | |
mutylanty | wyrazy skrócone o część niebędącą morfemem | |
composita a)złożenia | zbudowane z 2 pods, słowotw, połączonym wspólnym formantem - infix/interfix | |
composita b) zrosty | 2 wyrazy połączone w 1, często ze zmianą akcentu | |
composita c)zestawienia | nazwa kilkuwyrazowa | |
praeseus historicum | cz teraź historyczny- o zdarzeniach dawno minionych piszemy w czasie teraź. | |
futurum historicum | cz przysz historyczny - o sprawach dziejących się dawniej lub obecnie piszemy w cz przyszłym | |
hysteron - proteron | "późniejsze wcześniejsze" najpierw mówimy o wydarzeniach późniejszych, potem o wcześniejszych | |
transpozycja form osobowych | zmiana formy osobowej | |
tykanie/wykanie/onikanie | mówienie do kogoś na "ty"/"wy"/"oni" | |
pluralis maiestaticus | używanie 1 os l mn w funkcji l poj. Dotyczy tylko koronowanych głów | |
pluralis modestiae | używanie 1 od l mn w funkcji l poj , w pracach naukowych, dla podkreślenia obiektywizmu sądu | |
transpozycja końcówek gramatycznych | niepoprawnie używane końcówki, np z form os, na nieosobowe, służy wyrażaniu ekspresji wypowiedzi | |
słowa klucze | wyrazy, które u danego autora mają częstotl. większą niż w danym jęz. | |
hapaks legomenon | słowo występujące w danym korpusie tekstów tylko jeden raz | |
neologizmy (nowotwory językowe) | wyrazy nowe w zasobie leksykalnym jęz, zapożycz. lub utworz. rodzimymi środkami morfologicznymi | |
neologizmy znaczeniowe (neosemantyzmy) | wyrazy, który już istnieją w danym języku, jednak przypisano im nowe znaczenia | |
neologizmy artystyczne | wyrazy utworzone na potrzeby utworu lit. i z reguły tylko tam są używane | |
archaizmy | wyrazy stare,współcz.nieużywane 1)rzeczowe-zginął przedmiot i z nim wyraz 2)obiekt istnieje ale zmie | |
makaronizmy / barbaryzmy | zapożyczone wyrazy obce w oryginalnej postaci | |
kalki językowe | dosłowne tłumaczenia obcych nazw | |
dialektyzmy | słownictwo pochodzące z gwar ludowych, z dialektów | |
regionalizmy | słownictwo o ograniczonym zasięgu terytorialnym, używane przez ludzi wykształconych | |
żargon / gwara / socjotekt | słownictwo ograniczone społ, używane przez zamknięte grupy (ma wydźwięk negatywny) | |
argot | gwara lub żargon miejski gorzej wykształconych klas społ. | |
wulgaryzmy / pornofemizmy | wyrazy obsceniczne | |
potocyzm / prozaizm | wyraz lub frazeologizm typowy dla stylu potocznego | |
trywializmy | słowa, które nie są wulgarne, ale nieadekwatne do tematu | |
frazeologizmy | połącz. wyrazowe mające znaczenie, którego nie da się sprowadzić do sumy znaczeń składników.+podział | |
synonimy | wyrazy bliskoznaczne | |
homonimy /polisemy | wyrazy wieloznaczne: o innym znaczeniu/ o wspólnym rdzeniu znaczeniowym | |
antonimy | wyrazy skrajnie przeciwstawne znaczeniowo | |
litoty | pary wyrazów, z których jeden jest zaprzeczeniem drugiego | |
kakofemizmy | wyrazy nazywające pejoratywnie zjawiska pozytywne lub neutralne | |
inwersja / hyperbaton | zmiana szyku wypowiedzi, często może powodować zmianę znaczenia | |
elipsa / opuszczenie / wyrzutnia | opuszczenie jakiegoś członu zdania (najcz. orzeczenia) | |
paralelizm syntaktyczny | powtórzenie w tej samej lub innej kolejności tych samych części zd./wyrazów/kat. stylisty. +podział | |
powtórzenie | składniowy środek stylistyczny, powielanie tych samych zdań/ wyrazów/ ekspresji | |
anafora | powtarzanie tych samych słow na początku tych samych jednostek syntaktycznych | |
epifora | powtarzanie tych samych słow na końcu tych samych jednostek syntakycznych | |
symploke | anafora i epifora w jednym tekście | |
pierścień | zakończenie tekstu tym samym wersem, który go rozpocczyna | |
anadiploza | rozpoczęcie kolejnego członu składniowego wyrazem, który kończył człon poprzedni | |
epanalepsa | anadiploza przedzielona wtrąceniem | |
kompozycja łańcuchowa /konkatenacja / epiploke | zwielokrotniona anadiploza | |
anfibolia | nieporadność językowa, nie pozwala odróżnić, kto jest wykonawcą a kto biorcą czynności | |
anakolut | zdanie o składni wykolejonej, zaburzonej; bezsensowne ze względu na kompozycję składniową | |
parenteza / zd. parentetyczne | wtrącenie, nie związane z główną myśla, dopowiadające poboczne aspekty wypowiedzi | |
antyteza | łączenie w jedną całość składniową skontrastowanych sensów i znaczeń | |
apostrofa | bezpośredni zwrot do osoby lub zjawiska (inwokacja~rozbudowana na początku utworu) | |
pytanie retoryczne | odpowiedź na nie ma charakter retoryczny, prowokuje do działania, refleksji | |
wykrzyknienie / eksklamacja | wyrazy wtrącone do wypowiedzi, będące odzwierciedleniem emocjonalnego zaangażowania mówiącego | |
klimaks | tekst złożony z powtarzających się zwrotów, ale tworzący wywód o ostatecznej konkluzji | |
antyklimaks | polega na zniszczeniu efektu napięcia i patosu poprzez kontrast stylowy na końcu wypowiedzi | |
zeugma +proto,mezo,hipo | konstrukcja polegająca na połączeniu za pomocą 1 członu składn. szeregu innych członów skł. | |
syllepsis | brak odpowiedniości pomiędzy gramatyczną i logiczną budową wypowiedzi | |
metafora / przenośnia +rodz. | skrócone porównanie. Wyrażenie w obrębie którego dokonuje się przemiana znaczeń słów | |
metonimia / zamiennia | rodz. metafory, trop powst, poprzez związek 2 obiektów, nazywany inkluzją (zawieraniem się 1w2) +rod | |
synekdocha / ogarnienie | rodz. metafory:pars pro toto (część zamiast całości) albo topum pro parte (całość zam. części) +rodz | |
antonomazja | rodzaj synekdochy, użycie nazwy własnej dla oznaczenia jakiejś wyrazistej cechy` | |
epitet | określenie rzeczownika, może być" rzeczow, przym, imiesłowem przym, zd. podrz. przydawkowym +rodz | |
epitet stały | epitet przypisany do konkretnej postaci lub zjawisk przyrody | |
oksymoron | epitet sprzeczny, oparty na zasadzie logicznej contradicto in adiecto -sprzeczność w przydawce | |
hypallage | epitet na odległość, rzecz. i określenie są oddzielone jakimś członem składniowym | |
porównanie | zestawiene 2 obiektów na podst. cechy wspólnej występującej w różnym st. natęż. +rodz,"pod względem" | |
personifikacja / uosobienie | nadanie obiektom martwym lub zwierzętom cech osobowych | |
depersonifikacja / urzeczowienie / reifikacja | odebranie cech osobowym osobom | |
animizacja | anima-dusza, ożywienie, wszelkie nadanie cech żywotności obiektom, które zwykle nie są żywotne | |
animalizacja | nadanie cech zwierzęcych | |
peryfraza / omówienie | użycie nazwy wielowyrazowej zamiast nazwy pojedyńczej | |
eufemizm | zastąpienie określenia wprost, określeniem mniej dosadnym, łagodniejszym, czasem ironicznym | |
hiperbola /przesadnia | wyolbrzymienie danego zjawiska | |
hyperoche | rodz. hiperboli, skrajne wyolbrzymienie | |
synestezja | zamiana wrażeń zmysłowych | |
ironia | użycie niewłaściwego słowa dla uzyskania efektu komicznego czxy zabawnego | |
antyironia / antyfraza | sens dosłowny jest przeciwieństwem sensu właściwego | |
solecyzm | celowo wprowadzone odstępstwo od reguł składniowych danego jęz. | |
katachreza | nadanie istniejącym już wyrazom nowego znaczenia albo demetaforyzzacja zw. frazeologicznego | |
alegoria | forma utworu, która poza znaczeniem dosłownym ma jeszcze ukryte (powst, na bazie jednozn. odpowiedn. | |
symbol | znak treści ukrytych, niejasnych, odwołuje się do różnych interpretacji, niepewność znaczenia | |
stylizacja | naśladowanie jakiegoś stylu lub elementu stylu | |
aluzja literacka | wyraźne nawiązanie do innych tekstów lit. | |
parafraza | omówienie cudzego tekstu przy użyciu innych srodków językowych | |
cytat | dosłowne przytoczenie cudzych słów | |
streszczenie | własnymi słowami krótkie omówienie istoty tekstu | |
pastisz | wyraźne naśladowanie czyichś chwytów stylist. dla ukazania ich wyrazistości i uznania dla stylu | |
parodia | naśladowanie cudzego stylu, ale w celach kpiarsko -ironicznych *autoparodia | |
stylizacja na gatunek literacki | stylizowanie, naśladowanie jakiś cech gatunku, szczególnie starego | |
dialektyzacja | stylizacja na gwarę lub dialekt, wprowadzenie elem. gwar ludowych, służy urzeczyw. jęz. postaci | |
archaizacja | stylizacja na język dawny, historyczny; w powieściach historycznych, by uprawdopodobnić jęz. postaci | |
potocyzacja | stylizacja na język potoczny | |
rytm | opiera się na powtarzalności ekwiwalentnych względem budowy segmentów jęz. | |
efekt zawiedzionego oczekiwania | zaburzenie rytmu, który ma na celu wytrącenie z inercji odbiorcy | |
wers / stych | stanowi całość intonacyjną, która może być nadrzędna względem składni | |
przerzutnia międzywersowa / enjambement | konstrukcja wersu zostaje przecięta | |
nagłos / klauzula | początek wersu / koniec wersu | |
średniówka | dział wew. w dłuższych wersach. dzieli wers na 2 hemistychy | |
wzorzec rytmiczny | zespół powtarzających się cech językowych (konstantów rytmicznych) +podział | |
system wersyfikacji intonacyjno - składniowy | nienumeryczny; l. sylab dowolna, opiera się na powt-ości konstrukcji skład. i podob-wie intonacji | |
wiersze nieregularne | w syst. wersyf. nienumerycznym; w swobodny sposób łączą różne typy wersów | |
wiersze wolne | w syst. wersyf. nienumerycznym; odrzucają zasadę regularności | |
wiersz sylabiczny | w numerycznym syst. wersyf; oparty na tej samej l. sylabn w wersach | |
wiersz sylabotoniczny | w numerycznym syst. wersyf; tyle samo sylab i regularne rozłożenie akcentów | |
wiersz toniczny | w numerycznym syst. wersyf; rytm wprowadza regularna l. zestrojów akcentowych | |
rym | powtórzenie tych samych/podobnych układów brzmieniowych w zakoń. wyrazów, zajmuj. okreś. pozycje w w | |
wiersz biały | bezrymowy | |
rymy z transakcentacją | rymy z przesunięciem akcentu | |
rymy żeńskie / paroksytoniczne oraz męskie/oksytoniczne | rymy, w których akcent pada na 2 sylabę od końca/1 sylabe od końca | |
rymy daktyliczne / proparoksytoniczne | rymy, w których akcent pada na 3 sylabe od końca | |
strofa / zwrotka | zespół wersów zorg. jako całość, wyodrębniony graficzne, powtórzony co najmniej 2 razy | |
wiersz stychiczny | wiersz zbudowany z pojedyńczych wersów | |
kwazistrofa | pojedyńczy wers, który występuje w wierszu zbudowanym ze strof | |
dystych - tercet - tetrastych -oktawa | strofa składająca się z 2/3/4/8 wersów | |
mora | podst. jednostka iloczasowa, ma wartość sylaby krótkiej,2 mory=syl. długa | |
stopa | podst. jedn. rytmiczna, grupa sylab obdarzona wspólnym przyciskiem rytmicznym (ictus, arza, teza) | |
trochej, jamb, trybrach | stopa 3 morowa, -v / v- / vvv | |
daktyl, anapest, spondej, amfibrach, proceleusmatyk | stopa czteromorowa, -vv / vv- / -- / v-v / vvvv | |
bakchej, antybakchej, amfimacer (kretyk), peon I,II,III, IV | stopa pięciomorowa, v-- / --v / -v- / +peony | |
chorijamb, mały jonik, duży jonik | stopa sześciomorowa, -vv- / vv-- / --vv | |
epitryt I,II,III,IV | stopa siedmiomorowa | |
metrum | podst. jednostka budowy wersu, obejmująca 2 stopy (jak daktyl to 1 stopę) | |
dymetr , trymetr, tetrametr | wers obejmujący 2 metra / 3/ 4 | |
pentametr, heksametr, hektametr, oktametr | wers obejmujący 5 metrów //6/7/8 | |
anakruza | sylaba dodawana w nagłosie wersu, żeby uruchomić wiązadła gołosowe | |
wers akatalektyczny / katalektyczny | rodzaj wersu, gdy w klauzuli ostatnia stopa jest pełna / niepełna | |
anceps | ostatnia sylaba w wersie o nieustalonej postaci iloczasowej | |
diareza , cezura (męska/żeńska) | gdzy dział wersowy kończy się wraz z końcem stopy/ przecina stopę (po arazie / po tezie) | |
afereza | proces foneyczny zanikania głoski na początku wyrazu | |