wordki.pl - nauka słówek
PSYCHOLINGWISTYKA
autor: Reavy
Kompleks zdolności człowieka uczestniczących w percypowaniu, zapamiętywaniu, ocenianiu i decydowaniuUmysł
Koncentruje się na: zdolnościach wiedzy i myślenia, przy pomocy, których można zwracać uwagę.Intelekt
Implikuje szczególną zdolność rozwiązywania problemów (Piaget), dostrzeganie zależności i wniosków.Inteligencja
Zbiór przekonań akceptowanych lub respektowanych dotyczących przedmiotów i zdarzeń, ludzi oraz siebiWiedza
Jest to wiedza o otoczeniu i nadbudowana na nią struktura "Ja".Doświadczenie.
Nadawca korzysta ze znaków należących do systemu w intencjonalny sposób przekazując odbiorcy info.Komunikacja.
Wiedza teoretyczna i umiejętności praktyczne w danej dziedzinie.Kompetencja.
Proces umysłowy pociągajacy za sobą powstawanie nowych idei, koncepcji lub skojarzeń, czy powiązań.Kreatywność.
Semantyczna, Ewidencyjna, Regulacyjna.3 podstawowe typy informacji.
Odnosi się do tych elementów mowy, które posiadają markery cechowe (fizyczne, socjalne, psych.)Informacja ewidencyjna.
Prowadzenie dialogu.Informacja regulacyjna.
Językowe, Parajęzykowe, Ekstrajęzykowe.Cechy występujące w mowie mogą być.
Niejęzykowe i niewerbalne, ale kodowane oddziałują na interakcję między rozmówcami.Zachowania parajęzykowe.
Zachowania niekodowane zawierające wiele informacji o mówcy i jego zwyczajach. (barwa głosu, tempo)Zachowania ekstrajęzykowe.
Kartezjusz: Działanie jest podrzędne względem percepcji, jedynego środka zdobywania wiedzy,Podejście tradycyjne (percepcja, a produkcja).
Nabieranie wprawy artykulacyjnej, leksykalnej zależy nie tylko od percepcji, ale od doświadczenia.Podejście współczesne (percepcja, a produkcja).