Kompleks zdolności człowieka uczestniczących w percypowaniu, zapamiętywaniu, ocenianiu i decydowaniu | Umysł |
Koncentruje się na: zdolnościach wiedzy i myślenia, przy pomocy, których można zwracać uwagę. | Intelekt |
Implikuje szczególną zdolność rozwiązywania problemów (Piaget), dostrzeganie zależności i wniosków. | Inteligencja |
Zbiór przekonań akceptowanych lub respektowanych dotyczących przedmiotów i zdarzeń, ludzi oraz siebi | Wiedza |
Jest to wiedza o otoczeniu i nadbudowana na nią struktura "Ja". | Doświadczenie. |
Nadawca korzysta ze znaków należących do systemu w intencjonalny sposób przekazując odbiorcy info. | Komunikacja. |
Wiedza teoretyczna i umiejętności praktyczne w danej dziedzinie. | Kompetencja. |
Proces umysłowy pociągajacy za sobą powstawanie nowych idei, koncepcji lub skojarzeń, czy powiązań. | Kreatywność. |
Semantyczna, Ewidencyjna, Regulacyjna. | 3 podstawowe typy informacji. |
Odnosi się do tych elementów mowy, które posiadają markery cechowe (fizyczne, socjalne, psych.) | Informacja ewidencyjna. |
Prowadzenie dialogu. | Informacja regulacyjna. |
Językowe, Parajęzykowe, Ekstrajęzykowe. | Cechy występujące w mowie mogą być. |
Niejęzykowe i niewerbalne, ale kodowane oddziałują na interakcję między rozmówcami. | Zachowania parajęzykowe. |
Zachowania niekodowane zawierające wiele informacji o mówcy i jego zwyczajach. (barwa głosu, tempo) | Zachowania ekstrajęzykowe. |
Kartezjusz: Działanie jest podrzędne względem percepcji, jedynego środka zdobywania wiedzy, | Podejście tradycyjne (percepcja, a produkcja). |
Nabieranie wprawy artykulacyjnej, leksykalnej zależy nie tylko od percepcji, ale od doświadczenia. | Podejście współczesne (percepcja, a produkcja). |