wordki.pl - nauka słówek
aviation englis (do sprawdzenia
autorzy: mckee, ...
general proceduresprocedury ogólne
decimalprzecinek
FISflight information service
approach control radarradar kontroli podchodzenia do lądowania
precision approach radarradar precyzyjnego podchodzenia do lądowania
aircraft callsignsznaki rejestracyjne samolotu
to acknowledglelet me know that you have received and understood this message
affirmyes
approvedpermission for proposed action granted
clearedauthorized to proceed under the conditions specified
negativeno / permission not granted
reportpas the following information
rogeri have received all your last transmission
say againrepeat all
stand bywait and I will call you
wilcoI understand your message and will comply with it
requstI want to ask for something
confirmIf you are not sure the meaning of the word / communication
windcheck pleasebefore landing asking the tower to give wind parameters
level instructionsinstrukcje dotyczące poziomu lotu
hading instructionsinstrukcje dotyczące kierunku lotu
speed instructionsinstrukcje dotyczące prędkości lotu
airway / route clearanceszgody na zajęcie korytarza powietrznego
clearance to enter CTR zonezgoda na wlot do strefy kontrolowanej
clearance to landzgoda na lądowanie
clearance to take offzgoda na start
clarance to cross the runwayzgoda na przecięcie pasa startowego
transponder settingsustawienia transpondera
frequency changeszmiany częstotliwości
unablenie mogę czegoś wykonać
read to taxigotowy do kołowania
ready to take offgotowy do odlotu
ready to descendgotowy do zniżania
i reed you 3słyszę Cię na trójkę
remain my frequencypozostań na mojej częstotliwości
start upuruchmienie
request start uppoprosić o zgodę na uruchomienie
VFR flight to Poznańlot VFR do Poznania
general aviation apronstojanka GA
start up approvedmasz zgodę na uruchomienie
unable to departnie mogę odlecieć
snow removal in progressodśnieżanie w toku
I suggest to holdsugeruję poczekać
CB is approachingCB się zbliża
due toz powodu
stand by for start uppoczekaj z uruchomieniem
confirm your destinationpotwierdź swój cel podróży
report intentionszgłoś intencje
request 3 areodrome circuits with touch and go for trainingprośba o 3 treningowe kręgi nadlotniskowe konwojer
touch and go circuitkrąg konwojer
request training flight over Lodzprośba o lot treningowy nad Łodzią
the weather is below minimumwarunki pogodowe są niższe od minimalnych
there is no improvement expectednie zanosi się na poprawę
visibility is still decreasingwidzialność się pogarsza
advise your intentionsproszę zgłosić swoje intencje
out of propod śmigła
prop clearjest od śmigła
ATC clearancezgoda wieży
clearance will be given after start upzgoda będzie wydana po uruchomieniu
you are cleared for your flight to Katowicemasz zgodę na lot do Katowic
after departure runway 29 turn right N pointpo starcie z pasa 29 skręcić w prawo na punkt N
clearance limit CTR boundaryograniczenie zgody granice strefy CTR
you are cleared for your flight within controlled zonemasz zgodę na lot w strefie kontrolowanej
you are cleared for your flight up to 5000 ftmasz zgodę na lot do wysokości 5000 stóp
altitude 2500 ft or belowwysokość 2500 ft lub niżej
not higher than 2500 ft altitudenie wyżej niż 2500 ft wysokości
Warszawa Control clears your flight to destination WrocławWieża w Warszawie wydała zgodę na twój lot do Wrocławia
via flightplan routezgodnie z trasą z planu lotu
cruising levelwysokość przelotowa
request level change enrouteprośba o zmianę poziomu lotu w trakcie lotu
initially climb 5000 ftwstępnie wznoś się do poziomu 5000 ft
after departure expect turning left XIDNA pointpo starcie oczekujcie skrętu w lewo na punkt XIDNA
departure clearance will be given when short of runwayzgoda na start będzie wydana
we are not familiar with XIDNA pointnie znamy punktu XIDNA
after departure continue runway heading untill crossing 3000 ftpo starcie kontunuuj zgodnie z kierunkiem pasa aż do 3000 ft
to cross XIDNA point at altitude of 3000 ft or aboveaby przeciąć punkt XIDNA na wysokości 3000 ft lub wyżej
initially climb flight level 90na początku wznoś się do poziomu 90
confirm flight level 90potwierdż osiągnięcie poziomu 90
cross TMA boundary at flight level 120 or aboveprzetnij granice TMA na poziomie lotu 120 lub wyżej
CTOTcalculated take-off time
start-up at your discretionstart według własnego uznania
earliest departure timenajwcześniejszy czas odlotu
latest departure timenajpóźniejszy czas odlotu
due traffic expect departure in 15 minutesz powodu dużego ruchu oczekuj odlotu za 15 minut
report ready to taxizgłoś gotowość do kołowania
when ready, taxi via taxiway Agdy będziesz gotów kołuj drogą kołowania A
hold short of runway 29oczekuj w punkcie oczekiwania pasa 29
make 180 degrees turnzawrócić
holding point of runway 29punkt oczekiwania pasa 29
taxi with cautionkołuj uważnie !
nr 2 in sequencenr 2 w kolejce oczekiwania
stand by for marschallerpoczekaj na marszałka
taxi straight aheadkołuj prosto
follow the cessna in front of youpodążaj za cessną na wprost
give way to the aircraft on your rightustąp pierwszeństwa samolotowi z prawej
hold position, incoming traffic from your rightzatrzymaj się, nadciągający ruch z Twojej prawej
take the second turn to the leftskręć w drugą w lewo
you have missed your taxiwayzgubiłeś swoją drogę kołowania
stand by and wait for "follow me" carzatrzymaj się i poczekaj na samochód obsługi
expedite taxi if ableprzyspiesz kołowanie jeśli to możliwe
expedite taxi to vacate taxiway Aprzyspiesz kołowanie aby zwolnić drogę kołowania A
expedite taxi untill crossing B intersectionprzyspiesz kołowanie aż do przecięcia skrzyżowania z B
use caution when taxiing via taxiway Bzwróć baczną uwagę podczas kołowania drogą kołowania B
taxi cross runway 33 appprovedzgoda na kołowanie z przecięciem pasa startowego 33
to avoid jet blast keep distance from proceeding aircraftutrzymuj dystans przed poprzedzającym samolotem aby uniknąć odrzutu
taxi to the opposite end of runwaykołuj do przeciwnego końca pasa
work in progress east of B intersectionroboty na wschód od skrzyżowania z B
line up runway 29 and waitustaw się w kolejce do pasa 29 i czekaj
report ready for departurezgłoś gotowość do odlotu
departure instructionsinstrukcje do odlotu
take off clearancezgoda na start
you are clearead to take off runway 29masz zgodę na start z pasa 29
wind 220 degrees 7 knotswiatr z kierunku 220 o sile 7 węzłów
wind variable below 1 knotwiatr zmienny poniżej 1 węzła
report passing flight level 80zgłoś przecięcie poziomu lotu 80
after departure turn left heading 200po starcie skręć w lewo na kierunek 200
after departure join right-hand circuit for ruinway 29po starcie wykonuj prawy krąg pasa 29
report downwindzgłoś "z wiatrem"
after departure turn right to N pointpo starcie skręć w prawo do punktu N
due to CTOT departure not earlier than 10:15z uwagi na Twój CTOT odlot nie wcześniej niż 10:15
are you ready for immediate departure ?czy jesteś gotowy do natychmiastowego startu ?
take off immediatelly or vacate runwaystartuj natychmiast lub zwolnij pas startowy
expect 2 minutes delay due to the wake turbulenceoczekuj 2-minutowego opóźnienia w związku z turbulencją śladu
do you accept departure from intersection Bczy zgadzasz się na start ze skrzyżowania z B
distance available is 170 metersdostępna odległość to 170 m
from this position you have 5000 ft of runway remainingz tego miejsca masz jeszcze wolnych 5000 ft pasa
flames coming from the left main gearpłomienie buchają z lewego głównego podwozia
cancelled take-off clearanceanulowano zgodę na start
unknown vehicle just entered the runwaynieznany pojazd wjechał na teren pasa
after departure runway 29 altitude 1500 ft turning left heading 260po starcie z pasa 29 przy wysokości 1500 ft skręć w lewo na kierunek 260
climbing flight level 200wchodzenie na poziom lotu 200
identify after departurezgłoś się pod starcie
identify 16 miles north west of CZEzgłoś się 16 mil na północny zachód od punktu CZE
negative radar contactbrak kontaktu radaru
report squawkzgłoś nr transpondera
confirm squawk is 4356potwierdź że nr transpondera to 4356
reset squawk 4536przestaw nr transpondera na 4536
new squawk observedzaobserwowano nowy numer transpondera
confirm altitude is 1700 ftpotwierdź że wysokość jest 1700 ft
check transponder, have no indicationsprawdź transponder, nie mam żadnych wskazań
check mode C, have no indicationsprawdź tryb C, nie mam wskazań
check altimeter settings and report levelsprawdź ustawienia wysokościomierza i zgłoś poziom lotu
according to radar display your altitude is 2300 feetzgodnie ze wskazaniami radaru twoja wysokość to 2300 ft
switch off mode Cwyłącz tryb C transpondera
approach controlkontrola zbliżania
continue as clearedkontynuuj tak jak wydano zgodę
turn left 15 degreesskręć w lewo pod kątem 15 stopni
continue left turn heading 200kontynuuj skręt w lewo na kierunku 200
for vectors fly heading 200do wektorowania leć z kierenkiem 200
stand by for...poczekaj na...
resume own navigation direct SP-NGTrozpocznij ponownie własną nawigację na kierunek SP-NGT
do you accept rerouting via VAVEKczy zgadzasz się na zmianę trasy przez punkt VAVEK
what is the reason for the reroutingjaki jest powód zmiany trasy ?
reason is military activitypowodem są ćwiczenia wojskowe
shortcut to DODAN is availableskrót do punktu DODAN jest dostępny
advise me if you accept shortcut to DODANdaj znać czy akceptujesz skrót do punktu DODAN
confirm heading is 250potwierdzam że kierunek to 250
according to radar display your track is 290zgodnie ze wskazaniami radaru twój kurs to 290
be advised you have to cross flight level 100dla twojej informacji musisz przekroczyć poziom lotu 100
within next 100 milesw przeciągu następnych 100 mil
unable to complynie jestem w stanie się do tego zastosować
will complyWILCO = dostosuje się do tego
in this case fly heading 330w tym przypadku leć z kierunkiem 330
make 360 left turn to gain altitudewykonaj zakręt 360 stopni w lewo aby nabrać wysokości
may we continue on present headingczy możemy kontynuować na obecnym kierunku
to leave controlled airpspaceopuścić strefę kontrolowaną
report requested cruising levelzgłoś żądany poziom wysokości przelotowej
cruising levelpoziom wysokości przelotowej
climb flight level 210wznieś się na poziom lotu 210
request level 190 as finalprośba o poziom lotu 190 jako poziom docelowy
resume rate of climb 1000 feet / min or greaterrozpocznij ponownie wznoszenie w tempie 1000 ft / min lub większym
maintain at least 800 ft / min rate of climbutrzymuj tempo wznoszenia przynajmniej 800 ft / min
rate of climb is up to youtempo wznoszenia jest do twojej decyzji
climb on track to DISKO pointwznoś się na kursie do osiągnięcia punktu DISKO
to increase rate of climbzwiększyć tempo wznoszenia
best possible rate of climbnajlepsze możliwe tempo wznoszenia
rate of climb at own discretiontempo wznoszenia według własnego uznania
expect higher flight level soonoczekuj wkrótce wyższego poziomu lotu
maintain assigned level as strict as possibleutrzymuj przydzielony poziom tak sztywno jak to możliwe
confirm next point on your route after VAVEKpotwierdź następny punkt na twojej trasie po punkcie VAVEK
report estimated time over next route pointzgłoś przybliżony czas nad następnym punktem trasy
report estimated time of arrivalzgłoś przybliżony czas przylotu
maintain present level untill further advisedutrzymuj obecny poziom lotu aż do kolejnego komunikatu
flight level 290 is not available due to military restrictionspoziom lotu 290 nie jest dostępny z uwagi na ograniczenia wosjkowe
alternative level is flight level 270alternatywnym poziomem lotu jest poziom 270
your deviation is 5 miles right of centerlinetwoje odchylenie to 5 mil na prawo od kursu
report back on track / back on routezgłoś kiedy znowu będziesz na trasie
advise any altitude changedaj znać o jakiejkolwiek zmianie wysokości
traffic is at 5 o'clock distance 50 miles passing flight level 290 upruch jest na 5 w odległości 50 mil i przechodzi do góry przez poziom lotu 290
northeastboundw kierunku północnowschodnim
overtaking traffic from your leftruch wyprzedzający po twojej lewej
traffic crossing from left to rightruch przechodzący z lewej do prawej
traffic crossing runway centerlineruch przechodzący przez środek pasa startowego
traffic crossing localizer runway 29ruch przechodzący przez lokalizer pasa 29
traffic intercepting ILS runway 29 at 10 milesruch przechwytujący ścieżkę ILS pasa 29 na 10 mili
traffic holding over CZEruch wstrzymany nad punktem CZE
VFR traffic holding 2 miles north of aerodromeruch VFR wstrzymany 2 mile na północ od lotniska
southbound departurestart w kierunku południowym
is expected prior your landingjest oczekiwany przed twoim lądowaniem
military traffic will depart from the runway at your 1 o'clockruch wojskowy będzie startował z pasa na twojej 1
traffic is no longer a factorruch nie ma już więcej znaczenia
previous traffic is executing ILS procedure approach runway 29poprzedni ruch wykonuje procedurę podejścia ILS do lądowania na pasie 29owa
adverse weather areaobszar niekorzystnej pogody
adverse weather area extending from your 1 oclock to your 3 oclockobszar niekorzystnej pogody rozciągający się pomiędzy twoją 1 a twoją 3
suggest heading 230 to avoid CB at your 3 o'clocksugerowana zmiana kierunku na 230 aby ominąć CB na twojej 3
unable to give you vectors free of CBnie jesteśmy w stanie wektorować cię poza CB
advise me the top of the cloudsdaj znać jaka jest wysokość chmur
report spotwindzgłoś prędkość i kierunek wiatru w danej chwili
proceed LDZpodążaj do punktu LDZ
is heading 340 clear of cloudsczy kierunek 340 jest wolny od chmur
initial contact with approach towerwstępny kontakt z wieżą zbliżania
over DRE inbound LAWnad punktem DRE podążam do punktu LAW
passing flight level 150przecinam poziom lotu 150
descending flight level 100zniżam się do poziomu lotu 100
weather on boardzapoznałem się z raportem pogodowym
5 nautical miles inbound CZE5 mil morskich w kierunku punktu CZE
leaving flight level 100 to flight level 80opuszczam poziom lotu 100 i docieram do poziomu lotu 80
heading 040 to avoidaby ominąć kieruj się na kierunek 040
maintaining flight level 100utrzymuję poziom lotu 100
report estimated time over LAWzgłoś orientacyjny czas nad punktem LAW
estimate LAW at 1:34orientacyjny czas dotarcia do punktu LAW to 1:34
report LAW outboundzgłoś minięcie punktu LAW
confirm you have the MET report on boardpotwierdź że masz na pokładzie prognozy pogody
expect procedure ILS Y approach runway 29oczekuj procedury podchodzenia do lądowania na pasie 29
expect radar vectors for VOR / DME approach runway 11oczekuj na wektorowanie VOR / DME do zbliżania na pasie 11
number 2 for approachw kolejce do zbliżania nr 2
expected approach time is 50oczekiwany czas przylotu to 50
revised expected approach timepoprawiony oczekiwany czas przylotu
visual approach runway 11 is also available on your requestpodejście do lądowania VFR jest również możliwe
stop descend at 6000 ft altitudezatrzymaj zniżanie przy wysokości 6000 ft
no delay expectednie oczekujemy żadnego opóźnienia
expect straight in approach runway 29oczekuj lądowania na prosto do pasa 29
because of traffic congestion expect holding over KRTw związku z zagęszczeniem ruchu oczekuj holdingu nad punktem KRT
radar contact is loststraciliśmy kontakt radaru
are you able to make self-approach runway 29czy jesteś w stanie wykonać samemu zbliżanie do pasa 29
approach clearancezgoda na zbliżanie
for separation establish on radial 350 from CZEdla separacji ustal kurs na radialu 350 z punktu CZE
report 15 miles outbound CZEzgłoś 15 mil za punktem CZE
intercept radial 072 from CZEprzechwyć radial 072 wychodzący z punktu CZE
expect approach clearance in 2 minutesoczekuj na zgodę na zbliżanie w ciągu 2 minut
join outbound position for ILS Y approach runway 29wejdź na pozycję wychodzącą dla zbliżania ILS Y pasa 29
cleared for ILS Y approach runway 29masz zgodę na zbliżanie ILS Y na pas 29
report establised 6 mileszgłoś 6 mil do pasa
report localizer establishedzgłoś osiągnięcie lokalizatora
report final approach track interceptedzgłoś przechwycenie końcowej ścieżki zniżania
ground visual contactkontakt wzrokowy z ziemią
requested visual approachprośba o podejście VFR do lądowania
request VOR / DME approach runway 11 for trainingprośba o szkolne podejście do lądowania VOR / DME na pasie 11
DME station is out of service due to maintanancestacja DME jest nieczynna z uwagi na konserwacje
expect ILS approach runway 29oczekuj zniżania ILS do pasa 29
next right turn for visual approach with lefthand circuit runway 11następnie skręć w prawo do zbliżania VFR i wykonuj lewy krąg do pasa 11
join downwind position for visual approachzajmij pozycję z wiatrem do zbliżania VFR
with lefthand circuit runway 29z lewym kręgiem do pasa 29
cleared for visual approach runway 29masz zgodę na zbliżanie VFR do pasa 29
report basezgłoś po 3 zakręcie
report finalzgłoś prostą
extend downwind position by 1 minutewydłuż pozycję z wiatrem o 1 minutę
extend downwind untill advisedwydłuż pozycję z wiatrem do następnego komunikatu
for sequence turn right 10 degreesaby zachować kolejność skręć w prawo pod kątem 10 stopni
this heading will take you through localizerten kierunek poprowadzi cię przez lokalizer
for delay expect vectors across localizer courseprzy opóźnieniu oczekuj wektorowania przez kurs lokalizera
continue approachkontynuuj zbliżanie
remain my frequencypozostań na mojej częstotliwości
expect vector for 15 miles finaloczekuj wektorowania na ostatnie 15 mil
preceeding traffic needs 3 minutes to vacate runwaypoprzedni ruch potrzebuje 3 minuty aby zwolnić pas startowy
reduce speed 150 knots or lessogranicz prędkość do 150 knots lub mniej
reduce speed by 20 knotsogranicz prędkość o 20 knots
report speed indicatedzgłoś wskazywaną obecnie prędkość
unable to complyniemożliwe aby się zastosować
our minimum clean speeed is 170 knotsnasza prędkość minimalna bez klap to 170 węzłów
reduce to minimum approach speedogranicz do minimalnej prędkości zbliżania
maintain high speed as long as possibleutrzymuj wysoką prędkość tak długo jak to możliwe
advise when reducing to 220 knotsdaj znać kiedy zredukujesz do 220 knots
no speed restrictionsbez żadnych ograniczeń prędkości
after break out of clouds expect visual approachpo rozejściu się chmur oczekuj podchodzenia VFR
you are cleared to intercept localizer runway 29masz zgodę na przechwycenie lokalizera pasa 29
further descend in glidepathdalsze zniżanie na ścieżce szybowania
maintain 3500 ft altitude untill glidepath interceptedutrzymuj 3500 ft wysokości aż do przechwycenia ścieżki szybowania
this heading will take you for 6 miles finalten kierunek poprowadzi cię przez 6 ostatnich mil
report procedure turn completedzgłoś wykonanie zakrętu proceduralnego
report abeam LAWzgłoś kiedy będziesz prostopadle do punktu LAW
continue engine assisted low approachkontynuuj niskie zniżanie na silniku
continue flat power approachkontynuuj zniżanie bez silnika
glider activityruch szybowców
maintain high speed after passing outermarkerutrzymuj wysoką prędkość po przekroczeniu zewnętrznego markera
remain north of radial 300 from LAWpozostań na północ od radiala 300 biegnącego od punktu LAW
do not cross radial 300 from LAW to the southnie przekraczaj radiala 300 biegnącego z punktu LAW w stronę południa
landing clearancezgoda na lądowanie
cleared to land runway 29masz zgodę na lądowanie na pasie 29
wind 220 degrees 6 knotswiatr z kierunku 220 o sile 6 węzłów
continue approachkontynuuj zniżanie
departure is expected prior your landingoczekiwany jest odlot przed twoim lądowaniem
departure traffic in sightruch odlotowy w zasięgu wzroku
runway in sight will continue visuallypas startowy w zasięgu wzroku będziemy kontynuować VFR
do you have approach and runway lights inside ?czy masz na pokładzie światła zbliżania i pasa
expect vacating via taxiway Boczekuj zwolnienia pasa przez drogę kołowania B
make low pass at 200 ftzrób niski przelot na 200 ft
make full stop landingzrób lądowanie z pełnym zatrzymaniem
make another circuitzrób jeszcze jeden krąg
show landing lightspokaż światła lądowania
you are well off final trackjesteś dobrze poza ostatecznym kursem
maintain your altitudeutrzymuj swoją wysokość
land on the last part of the runwayląduj na ostatniej części lotniska
caution, positive windsheeruwaga, silne uskoki wiatru
windsheer reported by previous landing aircraftsilne uskoki wiatru zostały zasygnalizowane przez poprzednio lądujący samolot
be prepared for possible go aroundprzygotuj się na ewentulnego konwojera
do you declare emergencyczy zgłaszasz sytuacji krytycznej ?
cancelled approach clearancecofnięta zgoda na zbliżanie
due to emergency call of aircraft behind youz powodu krytycznego komunikatu nadanego przez samolot z tyłu
to all stations at my frequencydo wszystkich stacji na mojej częstotliwości
due to radar failurez powodu awarii radaru
expect procedure approach runway 29oczekuj zbliżania proceduralnego do pasa 29
delays are not determinedopóźnienia nie są ostateczne
report fuel remainingzgłoś stan paliwa
report persons on boardzgłoś ile osób jest na pokładzie
report endurancezgłoś czas trwania lotu
our endurance is 25 minutesnasz czas trwania lotu to 25 minut
we are short of fuel request priority to landmamy mało paliwa prośba o priorytet przy lądowaniu
passanger with suspected heart attackpasażer z podejrzeniem zawału
fire on boardpożar na pokładzie
emergency descent due to depressurizationawaryjne zniżanie w związku z rozszczelnieniem kabiny
request low pass with technical assistance to ensure of gear positionprośba o niski przelot z pomocą techniczny aby upenić się czy podwozie jest wysunięte
nose gear appears not to be upprzednie kółko wydaje się że nie jest schowane
right main gear appears not to be down and lockedprawe główno kółko wydaje się że nie jest wysunięte i zablokowane
we lost main power unitstraciliśmy główne źródło mocy
wrong altitude indicationsbłędne wskazania wysokościomierza