teren zabudowy | ter leż w ot drogi, domin obsz o miejskich zas zag, wymag urz inf t, lub ob o takim zagosp |
skrzyżowanie | przecięcie/połączenie dróg na jednym poziomie, zapewniające pełną/częściową możliwość w |
w celu określenia wymagań technicznych i użytkowych wprowadza się | KLASY DRÓG |
klasy dróg (7) | A, S, GP, G, Z, L, D |
A | autostrady |
S | ekspresowe |
GP | główne ruchu przyspieszonego |
G | główne |
Z | zbiorcze |
L | lokalne |
D | dojazdowe |
drogi powinny miec parametry tech i użytkowe odp klasom: krajowe | klasy A, S, GP i wyjątkowo klasy G |
drogi powinny miec parametry tech i użytkowe odp klasom: wojewódzkie | klasy G, Z i wyjątkowo klasy GP |
drogi powinny miec parametry tech i użytkowe odp klasom: powiatowe | klasy G, Z i wyjątkowo klasy L |
drogi powinny miec parametry tech i użytkowe odp klasom: gminne | klasy L, Di wyjątkowo klasy Z |
usytuowanie drogi | umieszczenie jej elementów w pasie terenu wyznaczonym liniami rozgraniczającymi w miejplzagospp/de |
szer ul w liniach r nie powinna byc mniejsa niz:S: 1x2 | - |
szer ul w liniach r nie powinna byc mniejsa niz:S: 2x2 | 40 |
szer ul w liniach r nie powinna byc mniejsa niz:S: 2x3 | 50 |
szer ul w liniach r nie powinna byc mniejsa niz:GP: 1x2 | 30 |
szer ul w liniach r nie powinna byc mniejsa niz:GP: 2x2 | 40 |
szer ul w liniach r nie powinna byc mniejsa niz:GP: 2x3 | 50 |
szer ul w liniach r nie powinna byc mniejsa niz:G: 1x2 | 25 |
szer ul w liniach r nie powinna byc mniejsa niz:G: 2x2 | 35 |
szer ul w liniach r nie powinna byc mniejsa niz:G: 2x3 | 45 |
!szer ul w liniach r nie powinna byc mniejsa niz:Z: 1x2 | 20 |
!szer ul w liniach r nie powinna byc mniejsa niz:Z: 2x2 | 30 |
szer ul w liniach r nie powinna byc mniejsa niz:Z: 2x3 | - |
!szer ul w liniach r nie powinna byc mniejsa niz:L: 1x2 | 12 |
szer ul w liniach r nie powinna byc mniejsa niz:Z: 2x2 | - |
szer ul w liniach r nie powinna byc mniejsa niz:Z: 2x3 | - |
!szer ul w liniach r nie powinna byc mniejsa niz:D: 1x2 | 10 |
szer ul w liniach r nie powinna byc mniejsa niz:D: 2x2 | - |
szer ul w liniach r nie powinna byc mniejsa niz:D: 2x3 | - |
szer ul określona powinna być odpowiednio zwiększona jeżeli przewiduje się | umiesz wiekszej il pasow r, torowiska tra,ścieżek r,pasow/zatok post,pas ziel wys, urz odwodnien p |
szer dr w liniach rozgr poza ter zab i nie przez pod zab nie powinna byc mniejsza niz:A: 1x2 | - |
szer dr w liniach rozgr poza ter zab i nie przez pod zab nie powinna byc mniejsza niz:A: 2x2 | 60 |
szer dr w liniach rozgr poza ter zab i nie przez pod zab nie powinna byc mniejsza niz:A: 2x3 | 70 |
szer dr w liniach rozgr poza ter zab i nie przez pod zab nie powinna byc mniejsza niz:S: 1x2 | 30 |
szer dr w liniach rozgr poza ter zab i nie przez pod zab nie powinna byc mniejsza niz:S: 2x2 | 40 |
szer dr w liniach rozgr poza ter zab i nie przez pod zab nie powinna byc mniejsza niz:S: 2x3 | 50 |
szer dr w liniach rozgr poza ter zab i nie przez pod zab nie powinna byc mniejsza niz:GP: 1x2 | 25 |
szer dr w liniach rozgr poza ter zab i nie przez pod zab nie powinna byc mniejsza niz:GP: 2x2 | 35 |
szer dr w liniach rozgr poza ter zab i nie przez pod zab nie powinna byc mniejsza niz:GP: 2x3 | 45 |
szer dr w liniach rozgr poza ter zab i nie przez pod zab nie powinna byc mniejsza niz:G: 1x2 | 25 |
szer dr w liniach rozgr poza ter zab i nie przez pod zab nie powinna byc mniejsza niz:G: 2x2 | 35 |
szer dr w liniach rozgr poza ter zab i nie przez pod zab nie powinna byc mniejsza niz:G: 2x3 | - |
szer dr w liniach rozgr poza ter zab i nie przez pod zab nie powinna byc mniejsza niz:Z: 1x2 | 20 |
szer dr w liniach rozgr poza ter zab i nie przez pod zab nie powinna byc mniejsza niz:Z: 2x2 | 30 |
szer dr w liniach rozgr poza ter zab i nie przez pod zab nie powinna byc mniejsza niz:Z: 2x3 | - |
szer dr w liniach rozgr poza ter zab i nie przez pod zab nie powinna byc mniejsza niz:L: 1x2 | 15 |
szer dr w liniach rozgr poza ter zab i nie przez pod zab nie powinna byc mniejsza niz:L: 2x2 | - |
szer dr w liniach rozgr poza ter zab i nie przez pod zab nie powinna byc mniejsza niz:L: 2x3 | - |
szer dr w liniach rozgr poza ter zab i nie przez pod zab nie powinna byc mniejsza niz:D: 1x2 | 15 |
szer dr w liniach rozgr poza ter zab i nie przez pod zab nie powinna byc mniejsza niz:D: 2x2 | - |
szer dr w liniach rozgr poza ter zab i nie przez pod zab nie powinna byc mniejsza niz:D: 2x3 | - |
szer drog okresl w tab dot poza ter zab obejmują (5) | jezdnie, pobocza, skarpy o wys 0,75m, rowy drogowe, pasy terenu za rowami, zg z przepisami |
skrzyżowanie drogi klasy Z z drogą klasy L/D-narożne ścięcia linii rozgraniczających nie mniej | 10x10 (przy istniejącej zabudowie dopuszcza się 5x5) |
skrzyżowanie drogi klasy L/D z drogą klasy L/D-narożne ścięcia linii rozgraniczających nie mni | 5x5 |
droga klasy A powinna miec powiązania z drogami klasy | G i wyższych klas |
A: odstępy między węzłami nie powinny byc mniejsze niż | 15 km, wyjątkowo 5 km (potrzeby funkcjonalno-ruchowe) |
zabronione stosowanie na drodze klasy A | zjazdów |
A: odstępy między węzłami nie powinny byc mniejsze niż/w granicach/sąsiedztwie dużego miast-a | 5 km, wyjątkowo 3 km (potrzeby funkcjonalno-ruchowe) |
GP powiązana z Z(wyjątkowo L)/wyższych: odstepy miedzy skrzyzowaniami/wezlami/ na terenie zabudow | nie mniejsze niz 1000 m (dopuszcza się 600 m) |
G powiązana z nie niższej niż L: odstepy miedzy skrzyzowaniami/wezlami/ na terenie zabudowy | nie mniejsze niż 500 m (dopuszcza się 400 m) |
Z powiązania ze wszystkimi: odstepy miedzy skrzyzowaniami/wezlami/ na terenie zabudowy | nie mniejsze niż 300 m (dopuszcza się 150 m) |
w strefie zamieszkania szerokość pasa terenu przeznaczonego do ruchu pojazdów i pieszych powinna | dostosowana do potrzeb; nie powinna być mniejsza niż wynika z warunków określ w przep dot dróg |
szerokość pasa ruchu na drodze klasy A: poza t z | 3,75 (w szczególności na drodze o 2 pasmach ruchu na każdej jezdni i prędkości projektowej 120 |
szerokość pasa ruchu na drodze klasy A: na t z | 3,50 |
szerokość pasa ruchu na drodze klasy S: poza t z | 3,50 / 3,75 na jednojezdniowej drodze o prędkości projektowej 100 km/h |
szerokość pasa ruchu na drodze klasy S: na t z | 3,50 |
szerokość pasa ruchu na drodze klasy GP: poza t z | 3,50 |
szerokość pasa ruchu na drodze klasy GP: na t z | 3,50 / 3,50-3,25 dopuszcza się w wypadku przebudowy/ remontu drogi |
szerokość pasa ruchu na drodze klasy G: poza t z | 3,00-3,50 |
szerokość pasa ruchu na drodze klasy G: na t z | 3,50 / 3,50-3,25 dopuszcza się w wypadku przebudowy/ remontu drogi |
szerokość pasa ruchu na drodze klasy Z: poza t z | 2,75-3,00 |
szerokość pasa ruchu na drodze klasy Z: na t z | !3,50 / 3,50-3,25 dopuszcza się w wypadku przebudowy/ remontu drogi |
szerokość pasa ruchu na drodze klasy L: poza t z | 2,50-2,75 |
szerokość pasa ruchu na drodze klasy L: na t z | !3,00/!3,00-250 w zabudowie jednorodzinnej lub przy uspokajaniu ruchu |
szerokość pasa ruchu na drodze klasy D: poza t z | 2,50-2,75 NA DRODZE 2PASOWEJ/3,50-3,00 na dr 1pas gdy szer utw części korony nie mniejsza od 5+mij |
szerokość pasa ruchu na drodze klasy D: na t z | !2,50-2,25 NA DRODZE 2PASOWEJ/!3,50-3,00 NA UL 1PASOWEJ NA ODC Z ZACH WZAJEMNA WIDOCZNOSCIA, MIJANKI |
gdy pozwalają warunki miejscowe: długość odc prostego na drodze poza t z: prędkość projektowa | najw:2.000 najm:500 |
gdy pozwalają warunki miejscowe: długość odc prostego na drodze poza t z: prędkość projektowa | najw:2.000 najm:400 |
gdy pozwalają warunki miejscowe: długość odc prostego na drodze poza t z: prędkość projektowa | najw:1.500 najm:350 |
gdy pozwalają warunki miejscowe: długość odc prostego na drodze poza t z: prędkość projektowa | najw:1.200 najm:300 |
gdy pozwalają warunki miejscowe: długość odc prostego na drodze poza t z: prędkość projektowa | najw:1.000 najm:250 |
promień łuku kołowego: drogi poza t z, przy pochyleniu poprzecznym jezdni 7%: pr projektowa 120 | 750 |
promień łuku kołowego: drogi poza t z, przy pochyleniu poprzecznym jezdni 7%: pr projektowa 100 | 500 |
promień łuku kołowego: drogi poza t z, przy pochyleniu poprzecznym jezdni 7%: pr projektowa 80 | 300 |
promień łuku kołowego: drogi poza t z, przy pochyleniu poprzecznym jezdni 7%: pr projektowa 70 | 200 |
promień łuku kołowego: drogi poza t z, przy pochyleniu poprzecznym jezdni 7%: pr projektowa 60 | 125 |
promień łuku kołowego: drogi na t z: poch poprzeczne jezdni 5%: pr projektowa: 120 | - |
promień łuku kołowego: drogi na t z: poch poprzeczne jezdni 5%: pr projektowa: 100 | - |
promień łuku kołowego: drogi na t z: poch poprzeczne jezdni 5%: pr projektowa: 80 | - |
promień łuku kołowego: drogi na t z: poch poprzeczne jezdni 5%: pr projektowa: 70 | - |
promień łuku kołowego: drogi na t z: poch poprzeczne jezdni 5%: pr projektowa: 60 | 140 |
promień łuku kołowego: drogi na t z: poch poprzeczne jezdni 6%: pr projektowa: 120 | - |
promień łuku kołowego: drogi na t z: poch poprzeczne jezdni 6%: pr projektowa: 100 | - |
promień łuku kołowego: drogi na t z: poch poprzeczne jezdni 6%: pr projektowa: 80 | 250 |
promień łuku kołowego: drogi na t z: poch poprzeczne jezdni 6%: pr projektowa: 70 | 170 |
promień łuku kołowego: drogi na t z: poch poprzeczne jezdni 6%: pr projektowa: 60 | 120 |
dr kl Z,L,D gdy z 1/2str jezdni krawężniki:promień łuku koł w pl przy pochyl poprz jezdni:pp60 | 380 |
dr kl Z,L,D gdy z 1/2str jezdni krawężniki:promień łuku koł w pl przy pochyl poprz jezdni:pp60 | 250 |
dr kl Z,L,D gdy z 1/2str jezdni krawężniki:promień łuku koł w pl przy pochyl poprz jezdni:pp60 | 200 |
dr kl Z,L,D gdy z 1/2str jezdni krawężniki:promień łuku koł w pl przy pochyl poprz jezdni:pp60 | 160 |
dr kl Z,L,D gdy z 1/2str jezdni krawężniki:promień łuku koł w pl przy pochyl poprz jezdni:pp60 | 140 |
dr kl Z,L,D gdy z 1/2str jezdni krawężniki:promień łuku koł w pl przy pochyl poprz jezdni:pp50! | 220 |
dr kl Z,L,D gdy z 1/2str jezdni krawężniki:promień łuku koł w pl przy pochyl poprz jezdni:pp50! | 150 |
dr kl Z,L,D gdy z 1/2str jezdni krawężniki:promień łuku koł w pl przy pochyl poprz jezdni:pp50! | 120 |
dr kl Z,L,D gdy z 1/2str jezdni krawężniki:promień łuku koł w pl przy pochyl poprz jezdni:pp50! | 100 |
dr kl Z,L,D gdy z 1/2str jezdni krawężniki:promień łuku koł w pl przy pochyl poprz jezdni:pp50! | 80! |
dr kl Z,L,D gdy z 1/2str jezdni krawężniki:promień łuku koł w pl przy pochyl poprz jezdni:pp40! | 150 |
dr kl Z,L,D gdy z 1/2str jezdni krawężniki:promień łuku koł w pl przy pochyl poprz jezdni:pp40! | 100 |
dr kl Z,L,D gdy z 1/2str jezdni krawężniki:promień łuku koł w pl przy pochyl poprz jezdni:pp40! | 75 |
dr kl Z,L,D gdy z 1/2str jezdni krawężniki:promień łuku koł w pl przy pochyl poprz jezdni:pp40! | 60 |
dr kl Z,L,D gdy z 1/2str jezdni krawężniki:promień łuku koł w pl przy pochyl poprz jezdni:pp40! | 50! |
dr kl Z,L,D gdy z 1/2str jezdni krawężniki:promień łuku koł w pl przy pochyl poprz jezdni:pp30! | 70 |
dr kl Z,L,D gdy z 1/2str jezdni krawężniki:promień łuku koł w pl przy pochyl poprz jezdni:pp30! | 50 |
dr kl Z,L,D gdy z 1/2str jezdni krawężniki:promień łuku koł w pl przy pochyl poprz jezdni:pp30! | 40 |
dr kl Z,L,D gdy z 1/2str jezdni krawężniki:promień łuku koł w pl przy pochyl poprz jezdni:pp30! | 35 |
dr kl Z,L,D gdy z 1/2str jezdni krawężniki:promień łuku koł w pl przy pochyl poprz jezdni:pp30! | 30! |
na dr kl D dopuszcza się zmniejszenie pr łuku w planie do | 20 m, przy kącie załamania trasy zbliżonym do 90*- do 12 m |
promień łuku kołowego: drogi poza t z przy pochyleniu poprzecznym jezdni 7%: pp120 | 750 |
promień łuku kołowego: drogi poza t z przy pochyleniu poprzecznym jezdni 7%: pp100 | 500 |
promień łuku kołowego: drogi poza t z przy pochyleniu poprzecznym jezdni 7%: pp80 | 300 |
promień łuku kołowego: drogi poza t z przy pochyleniu poprzecznym jezdni 7%: pp70 | 200 |
promień łuku kołowego: drogi poza t z przy pochyleniu poprzecznym jezdni 7%: pp60 | 125 |
promień łuku kołowego: na t z: przy pochyleniu poprzecznym jezdni 5%: pp120 | - |
promień łuku kołowego: na t z: przy pochyleniu poprzecznym jezdni 5%: pp100 | - |
promień łuku kołowego: na t z: przy pochyleniu poprzecznym jezdni 5%: pp80 | - |
promień łuku kołowego: na t z: przy pochyleniu poprzecznym jezdni 5%: pp70 | - |
promień łuku kołowego: na t z: przy pochyleniu poprzecznym jezdni 5%: pp60 | 140 |
promień łuku kołowego: na t z: przy pochyleniu poprzecznym jezdni 6%: pp120 | - |
promień łuku kołowego: na t z: przy pochyleniu poprzecznym jezdni 6%: pp100 | - |
promień łuku kołowego: na t z: przy pochyleniu poprzecznym jezdni 6%: pp80 | 250 |
promień łuku kołowego: na t z: przy pochyleniu poprzecznym jezdni 6%: pp70 | 170 |
promień łuku kołowego: na t z: przy pochyleniu poprzecznym jezdni 6%: pp60 | 120 |
na ul kl Z,L,D chodnik może być usytuowany | bezp przy jezdni/pasie postojowym |
ul kl L/D w strefie zamieszkania moze nie miec | wyodrebnionej jezdni i chodnikow |
chodnik powinien miec szerokosc dostosowaną do | dostosowaną do natężenia ruchu pieszych |
szerokosc chodnika przy jezdni/pasie postojowym nie powinna byc mniejsza niz | 2m!, w wypadku przeb/remontu dopuszcza sie miejscowe zmiejszenie do 1,25 jesli wyłacznie piesi |
szerkosc chodnika powinna byc odpowiednio zwiekszona jezeli | oprócz pieszych jest on przezdo sytuowania urz t, szczeg podpór znaków dr/slupow/drzew/wejsc+zjaz |
szer chodnika odsunietego od jezdni/szer samodzielnego ciagu pieszego nie powinna byc mniejsza niz | 1,5m!, dopuszcza sie miejscowe zmniejszenie do 1m, jezeli przeznaczony wyłacznie do ruchu pieszych |
dl chodnika usyt w ciagu przejsc dla piesz miedzy jezdniami/jezdnia a tor tram- nie pow byc mniejsza | 2,0m |