faza I | diagnozowanie/porównania/bilans interwencji/SWOT | |
faza II | formułowanie celów i opcji/formułowanie kierunków działań | |
faza III | sporządzenie indykatywnej tabeli finansowej | |
faza IV | projektowanie systemu monitorowania + oceny | |
łańcuch wartości: LIDER | doświadczenie -> wiedza+umiejętności -> wizja | |
łańcuch wartości: OTOCZENIE WEWN | kapitał społeczny -> współpraca -> zaufanie | |
łańcuch wartości: OTOCZENIE ZEWN | presja historyczna -> presja teraźniejsza -> presja przyszła | |
E.J.Blakely: 5 obszarów analizy strategicznej | demografia/rynek pracy/charakterystyka ekonomiczna/warunki lokalizacji/powszechne usługi | |
Blakely: DEMOGRAFIA | wiek zatrudnionych/rozkład dochodów/wiek przedprodukcyjny+poprodukcyjny | |
Blakely: RYNEK PRACY | płeć wg branż/bezrobocie/zasoby siły roboczej po kątem wsparcia+możliwości wykorzyst w promo | |
Blakely: CHARAKTERYSTYKA EKONOMICZNA | baza ekonomiczna/jej zmiany/ jej stosunek do zmian w otoczeniu/czynniki wplyw na warunki ekonomiczne | |
Blakely: WARUNKI LOKALIZACJI | zasoby naturalne/dostępność gruntów/połączenia transportowe+komunikacyjne/walory turystyczne | |
Blakely: POWSZECHNE USŁUGI | usługi socjalne/edukacja/warunki wypoczynkowe/oferta kulturalna | |
DRZEWO PROBLEMÓW | wskazuje problem KLUCZOWY/skutek BURZLIWEJ DYSKUSJI/wskazuje sugerowane działanie ku lepszemu | |
analiza SWOT-podejścia | tradycyjne/instytucjonalne/dynamiczne | |
analiza SWOT- podejście tradycyjne | czynniki zewnętrzne- wewnętrzne | |
analiza SWOT- podejście instytucjonalne | wpływ pośredni i bezpośredni | |
analiza SWOT- podejście dynamiczne | teraźniejszość i przyszłość | |
WIZJA | wizja rozwoju gminy, formuła określająca wizję pożądanego stanu w perspektywie następnych lat | |
MISJA | nadrzędny cel, główne przesłanie, uzasadnienie sensu istnienia, "PO CO" | |
zaangażowani w proces | lider, jego drużyna, jego przeciwnicy, kierownik projektu, eksperci+ew,czł grup strat,czł gr nac, | |
SMART | precyzyjne, konkretne, akceptowane, realistyczne, określone w czasie | |
MONITORING | informacja o stanie realizacji, uczenie się, pytanie dlaczego | |
WARSZTATY | wymiana myśli, wnioski, włączenie ludzi, podział odpowiedzialności, pytania, problemy, pogł di | |
ŹRÓDŁA DANYCH POZAURZĘDOWYCH | źródła instytucji zewn, dane stat, ankiety+analizy, desk research,... | |
INNOWACJA | umiejętności zarządcze, wiedza, wizerunek firmy, więzi z kooperatorami, doświadczenie w branży | |
GRUPY DOCELOWE WYWIADÓW I ANKIET | mieszkańcy, przedsiębiorcy, NGO, politycy, liderzy | |
N. VANHORE: STREFA WEWNĘTRZNA | zaludnienie/rynek p/struktura sektorowa/udogodnienia inf/war edu+szk/położ gosp/fin strukt przedsi | |
N. VANHORE: STREFA ZEWNĘTRZNA | symptomy dekolonizacji/roz ekon sąsi/analiza konkure w por/makroekon trendy/integr gosp/rozwoj tech | |
SWOT/TOWS | "od wewnątrz do zewnątrz"+"od zewnątrz do wewnątrz"/bada relacje/8 pytan/4 strategie | |
KRYTERIA EWALUACJI | trafność/skuteczność/trwałość/użyteczność | |
TRAFNOŚĆ [EWALUACJA] | bada adekwatność celów i zastosowanych metod programu do problemów+kwestii społeczno-ekonomiczn | |
SKUTECZNOŚĆ [EWALUACJA] | bada stopień realizacji zakładanych celów, skuteczność użytych metod | |
UŻYTECZNOŚĆ [EWALUACJA] | dotyczy tych samych zagadnień co trafność, ale analizowana jest w trakcie realizacji proj/po zako | |
TRWAŁOŚĆ [EWALUACJA] | dotyczy ciągłości efektów inwestycji w perspektywie średnio+długookresowej | |
EWALUACJA | proces uczenia się, bada+ocenia, konkretni odbiorcy | |
EWALUACJA: PODZIAŁ ZE WZGL NA PRZEDMIOT (5) | projektów/programów/polityki/tematyczna/metaewaluacja | |
EWALUACJA: PODZIAŁ ZE WZGL NA MOMENT REALIZACJI(4) | wstępna (ex ante),średniookresowa(mid-term), bieżąca(on-going),końcowa(ex post) | |