wartości samorządu (3) | wolność, partycypacja, efektywność |
dlaczego potrzebujemy samorządu: koncepcje (2) | naturalna, funkcjonalna |
dekoncentracja | przekazywanie zadań terenowym jednostkom adm rządowej |
decentralizacja | przekazywanie zadań jednostkom st, wiąże się ze wzrostem swobody decyzji |
decentralizacja- typy (2) | niesymetryczna, symetryczna |
ustrój federalny | niektóre kwestie w wyłącznej kompetencji jednostek lokalnych |
ustrój unitarny | samorząd zależny od woli ustawodawcy |
kontrole RIO (2) | kompleksowe, wyrywkowe kontrole tematyczne |
nadzór jst (2) | premier za pośrednictwem wojewody, RIO |
5 monopoli | polityczny, jednolitej władzy państwowej, własności państwowej, adm państwowej, finansów pań |
organ stanowiący gminy | rada gminy |
organ stanowiący powiatu | rada powiatu |
organ stanowiący województwa | sejmik województwa |
organ wykonawczy gminy | wójt/burmistrz/prezydent miasta |
organ wykonawczy powiatu | zarząd powiatu i starosta |
organ wykonawczy województwa | zarząd i marszałek województwa |
okresy samorządowe (4) | 45-74, 74-90, 90-98, od 99 |
NUTS 1 | duże regiony, 3-7mln, PL- 6-7 |
NUTS 2 | regiony, 0,8-3mln, PL- w |
NUTS 3 | podregiony, 150-800tys, PL- 66 (przedtem 45) |
LAU 1 | PL: powiaty |
LAU 2 | PL: gminy |
NUTS 0 | państwa |
spojrzenie na europeizację (2) | top-down, bottom-up |
absorpcja (ue) | realizacja własnych celów przy pomocy funduszy UE |
transformacja (ue) | przejmowanie nowych kierunków/priorytetów promowanych przez UE |
kierunki wydatków samorządów gminnych (4) | OŚWIATA, opieka społeczna, adm, transport |
kierunki wydatków samorządów powiatowych | bieżące: oświata, inwestycyjne: transport |
kierunki wydatków samorządów wojewódzkich | bieżące: transport (dotacje), kultura, inwestycyjne: transport (rozbudowa dróg) |
zadania jednostek st- typy (3) | własne, zlecone, powierzone |
finansowanie dóbr publicznych | podatki |
finansowanie dóbr prywatnych | opłaty za usłgi |
finansowanie dóbr społecznych | wspomaganie dotacjami |
finansowanie inwestycji | zadłużenie, dotacje inwestycyjne |
dochody własne (2) + (2) | PIT+ CIT, bieżące + kapitałowe |
transfery (2) | dotacje, subwencje |
RIO: działalność (4) | kontrolna, nadzorcza, opiniodawcza, informacyjno-... |
typy transferów: przeznaczenie (2) | subwencje, dotacje celowe |
typy transferów: metoda alokacji: "oparta na wzorze" (2) | ryczałtowe, proporcjonalne |
podstawowe wymagania wobec systemu transferów (4) | przejrzystość, przewidywalność, minimalizacja wpływu, odporność na manipulacje polityczne |
wyrównywanie bazy dochodowej (2) | pionowe i poziome |
województwa: część subwencji ogólnej zastępującej równoważącą | regionalna |
subwencja oświatowa: najważniejsze czynniki (3) | liczba uczniów, typy szkół, nauczyciele+ich stopnie awansu zawodowego |
uwarunkowania społeczne wykonywania usług lokalnych (4) | woda+śmieci, transport publiczny, ochrona środowiska, przedszkola |
BOT | build, operate, transfer |
formy zadłużenia się samorządów (5) | kredyt komercyjny, kredyt preferencyjny+pożyczka, pożyczka międzyrządowa, leasing, obligacje |
wykorzystywanie usług prywatnych: model (2) | tradycyjny, rynkowy |
przyczyny tendencji do urynkowienia usług lokalnych (3) | obciążenia fiskalne, argument produktywności, zmiana systemu wartości |
leasing (2) | operacyjny, finansowy |
etapy planowania finansowego (3) | opracowanie planu budżetu, realizacji budżetu, kontrola (audyt) |
zasady planowania budżetowego (7) | ZUPEŁNOŚĆ, JEDNOŚĆ, UPRZEDNIOŚĆ, jawność, przejrzystość, gospodarność, roczny horyzont |
LIMIT SPŁATY | ŚREDNIA NADWYŻKI OPERACYJNEJ |
DŁUG PUBLICZNY | DŁUG SEKTORA SAMORZĄDOWEGO + DŁUG SEKTORA RZĄDOWEGO |
NADWYŻKA OPERACYJNA | DOCHODY BIEŻĄCE- WYDATKI BIEŻĄCE |
założenia reform: najpopularniejsze wspomagające reformy (3) | budżet celowi efektywności, zero-base budgeting, budżet zadaniowy |
kryteria oceny usług (5) | cena, dostęp, jakość, zdolność do rozwoju, wpływ na rozwój zrównoważony |
historyczne formy wykonywania zadań (2) | gospodarstwo pomocnicze, środki specjalne |
formy wykonywania zadań (5) | spółka komunalna, jednostka budżetowa, zakład budżetowy, samorządowe instytucje kultury, firma |
uwarunkowania polityczne: gra 6 aktorów | konsumenci, podatnicy (nie k), dyrektorzy przedsiębiorstw, politycy, rząd, instytucje finansowe |
usługi społeczne: edukacja, zdrowie, pomoc społeczna | częsty udział sektora non-profit |
relacje gminy z podmiotami niepublicznymi świadczącymi usługi lokalne (2) | wydawanie pozwoleń+licencji, przekazywanie środków |
jednostki zarządzające mieszkaniami komunalnymi w miastach npp | jednostka budżetowa, zakład budżetowy, spółka z udziałem gminy, spółka prywatna |
spadek bezwzględnej liczby gminnych mieszkań (2) | dekapitalizacja+wyburzenie, prywatyzacja(+reprywatyzacja) |
początkowo najwięcej zakładów budżetowych, następnie | najwięcej spółek gminnych |
firma prywatna (2) | kontakt(kontrakt) z samorządem, bez kontraktu |
skąd pieniądze na utrzymywanie mieszkań gminnych (3) | opłaty mieszkańców, wpływy z lokali użytkowych, dopłaty gmin+dodatki mieszkaniowe |
4 sposoby pobierania opłat | pogłówne, wg zużytej wody, wg powierzchni nieruchomości, od gospodarstwa domowego |
opłaty w wybranych dużych miastach (5) | od m2 mieszkania, od zużytej wody, od osoby, od gospodarstwa domowego, mieszane |
rola samorządu: transport: powiaty | przejazdy międzygminne |
rola samorządu: transport: województwa | koleje regionalne |
sposób utylizacji odpadów (3) | składowanie, spalanie, recykling |
gospodarka odpadami: Włochy | północ: kontrakty, południe: jednostki gminne |
gospodarka odpadami: WB | głównie prywatne |
gospodarka odpadami: Niemcy | przekształcanie, ale negatywne konsekwencje |
gospodarka odpadami: Francja | utylizacja 80% kontrakty, zbieranie 43% firma 42% jednostka 15% spółka |
przesłanki zróżnicowania opłat (gospodarka odpadami) (3) | koszty, standard usług, strach przed zachęceniem do korzystania |
obawy (prywatyzacja; gospodarka odpadami np) (4) | monopolizacja rynku, wzrost opłat (bo brak konkurencji), warunki nieelastyczne, różne efekty |
syntetyczny wskaźnik jakości: przewoźnicy (2) | wiek autobusu, autobusy niskopodłogowe |
syntetyczny wskaźnik jakości: zarządcy LUB przewoźnicy (3) | rytmiczność kursowania, godziny kursowania, zakres informacji dostępnych dla pasażerów |
syntetyczny wskaźnik jakości: oraz (2) | certyfikaty ISO+inne, skorygowana cena biletów (PKB per capita) |
czynniki wpływające na politykę taryfową: funkcja (3) | dochodowa, parametryczna, socjalna |
modele zarządzania transportem miejskim (3) | deregulacja, regulacja, monopolizacja |
modele zarządzania transportem miejskim: monopolizacja (2) | zakład budżetowy, spółka |
NGO: zarejestrowanych (2) | 10,5tys fundacji, 85tys stowarzyszen |
NGO: obszary działalności (4) | sport+turystyka+rekreacja, edukacja+wychowanie, kultura, usługi socjalne |
NGO: pozafinansowe formy współpracy (3) | wymiana informacji, konsultowanie decyzji, udział w komisjach/grupach roboczych |