kreutz | obserwacja to metoda pośrednia |
Alois Hofler | 3 różnice między obserwacją a spostrzeganiem |
Teofrast | tworca Fizjognomiki |
Corman | rozszerzona/ wąska twarz |
Piderit | przedstawiciel psych eksperymentlanej, zwrócil uwagę na związek między mimiką a uczuciami .... |
Buhler | psych społeczna, komunikaty mają zawsze odniesienie do ich nadawcy, odbiorcy i sytuacji |
Smelaka | Opisała do czego sluży komunikacj niewerbalna np. do lepszego wykorzystywania zmysłów w orientac |
Wallen | twórca wrażliwości klinicznej, czyli kompetencji psychologa |
wiedzy, doświadczenia, uważności, wyciągania wniosków, rózróżnienie info istotnych od nieist | wrażliwośći kliniczna składa się z : |
Gerstmann | rozmowa to bezpośrendi kontakt z osoba a wywiad to zbieranie info od innych na jej temat |
kahn i cannel | wyróżnili pyt wprost i niewprost (projekcyjne) |
empatia, akkceptacja osoby badanej, autentyczność | kompetencje interpersonalne diagnosty wg rogersa |
Carkhuff | wyróżnił manifestacje empatycznego rozumienia |
syndrom klamki | gdy pacjent nie chce nam o czymś powiedzieć można zasugerować że spotkanie się konczy |
Goldstein, cormier | autorzy skali pomiaru ciepła |
wallen, groth-marnat, cormier, nurius | wywiad biologiczny:historiap roblemu,rozwój bio i psych, sex., społeczne warunki rozwoju i problem |
behawiorlany, poznawczo-behawioralny, psychodynamiczny i integrujący | paradygmaty planowania rozmów |
Lazarus | twórca integrującego modelu planowania rozmów (pozn-beh,biol,interpersonalny) |
zachowanie, czynniki poprzedzające, konsekwencje zachowania | Wg Lazarusa zachowanie powinno być analizowane w triadzie: |
działania, doznania somatyczne,emocje, wyobraźnia, procesy poznawcze,relacje,leki/używki | trzy czynniki w triadzie Lazarusa analizowane są przez pryzmat 7 aspektów: |
dedukcyjne i indukcyjne | 2 podejścia w tworzeniu skal |
nominalna, porządkowa, interwałowa, stosunkowa | typy skal wg Stevensa |
Bernstein i Nietzel | kto wyróżnił dwie skale obserwacyjne : retrospektywną i nieretrospektywną |
numeryczne,przymiotnikowe,nazwiskowe,próbek zachowania | skale szacunkowe wg teresy Skrzywan |
kryterialna | która trafność odnosi się do kwestii statystycznych i praktycznych |
prognostyczna i diagnostyczna | rodzaje trafności kryterialnych |
teoretyczna | określa to czy dane narzędzie trafnie odnosi wyniki do przyjętej koncepcji: trafność... |
treściowa | mówi o tym ,czy narzędzie bada rzeczy, które rzeczywiscie istnieją, trafność: |
rzetelność | o tym czy narzedzie dobrze bada to co ma badać mówi |
moc dyskryminacyjna | na ile odp na dane pyt daje odp dotyczącą danej cechy lub jej braku: |
dedukcyjna,kryterialna,indukcyjna | 3 strategie konstruowania testów |
dedukcyjna | strategia , która odwołuje się do danych z prób reprezentatywnych, opiera się na teorii psych |
kryterialna | strategia opierająca się na ogolnej wiedzy psych, pomiar syndromów zach, próba dobierana celowo |
indukcyjna | strategia opiera się na metodologii,próby reprezentatywne,celem jest identyfikacja podstawowych za |
kafeteria odpowiedzi | z jedną możliwą odp lub większą ilością: " wybierz odp" |
ze skalą odpowiedzi | kiedy przypisuje się odp wartośi liczbowe to mówimy o pytaniach zakmniętych |
tendencja centralna | tendencja do unikania skrajnych odpowiedzi |
ortogonalne | narzędzie wielowymiarowe gdzie wymiary są niezależne |
ukośne | narzędzie wielowymiarowe gdzie wymiary są częściowo zalezne |
hierarchiczne | narzędzie wielowymiarowe gdzie istnieją wymiary wyższego i niższego rzedu |
Gottman | tworzenie skal w ujęciu kumulatywnym, czyli ujęcie kogo? |
standardyzacja | ujednolicony sposób posługiwania się narzedziem, dot instrukcji i klucza odp |
fasadowa | trafność która mierzy to do czego test został skonstruowany |
bannister | kto?"badania jakościowe są eksploracją, dookresleniem i systematyzacją prawdziwego znaczenia zac |
Denzig i Lincoln | kto?badania jakościowe to usytuowana aktywność, interpretatywne, naturalistyczne podejście do ś |
ilościowe | badania konkuzywne, twarde, obiektywne, pomiar i identyfikacja faktów |
jakościowe | badania miękkie, subiektywne, rozumienie i intepretacja faktów, eksploracyjny charakter |
Glaser, Strauss | twórcy teorii ugruntowanej - grounded theory - teoria konstruowana z danych |
action research | badania, które mają rozwiązać praktyczne problemy i jednoczesnie realizowac cele nauki spoleczne |
kvale | wyróżnił wywiad od rozmowy i rodzaje pyt w wywiadzie poglębionym |
kontekst odkrycia | o możliwości uzyskania nieoczekiwanych danych mówi kontekst |
znaniecki | wpływ tego pana na metody biograficzne to współczynnik humanistyczny |
Bruner | wpływ tego pana na metody biograficzne to wpływ hemeneutyki, cel to zrozumienie i interpretacja |
Denzin | podejście do narracji biograficznej: obiektywistyczne i subiektywistyczne |
Bertaux | wyróżnił badanie historii życia(life history method) i opowieści o życiu( life story method) |
Helling | podejście do narracji biograficznej: jako cel i jako środek |
Soroko | wg niej narracje biograficzne są całościowe/częściowe, ustrukturalizowane i nie |
Hermens | twórca metody konfrontacji ze sobą |
atkinson | twórca powiedzenia homo fabula |
Dryll, cierpka | wg nich narracje to: tworzenie indywidualnej tożsamości,rzeczywistości rodziny, przekazywanie tra |
wertykalny | wymiar oopowieści który łączy między pochodzeniem, korzeniami i spodziewaną przyszlością |
horyzontalny | wymiar opowieści więziotwórczy inaczej |
sprawczości, komunii | mcadams narracja: przy analizie motywów siły i intymności mówimy o |
sprawczości | Mcadams: samokontrola, status, zwycięstwo, osiągnięcia, wzmocnienie odnosi się do motywu... |
komunii | mcadams: miłość, przyjaźń, wsparcie troska, jedność, wspólnota odnosza się do motywu |
kontaminacji | mcadams analiza sekwencji wybawienia (zło w dobro) i ... |
Baerger | wg niego spójność w metodzie mcadamsa wiąże się z miarą dobrostanu i zdrowia,procesem budowy |
wprowadzające,rozwijające,poglębiające,uszczegółowiajace,wprost,niewprost,strukturujące, inte | rodzaje pyt wg kvala w wywiadzie poglębionym |
projekcja | freud- proces emitowania podniecenia na zewnatrz przez przypisywanie własnych popędów innym |
Jung | projekcja jako przemieszczenie procesu na przedmiot według kogo ? |
atrybutywna | projekcja jako przyposywanie własnych motywów innym |
komplementarna | projekcja jako przyposywanie innym uzupełniajaacych cech wobec siebie |
panglosowska | przypisywanie innym cechy nie posiadanej przez siebie świat poz niezależnie od włanych emocji, pr |
Frank | technikę projekcyjną wprowadził do nauki |
hipoteza projekcyjna | założenie że wszystko obserowane czynniki są ujmowaniem i wyrazem jego osobowosci |
test skojarzeń słownych Junga | pierwszy test projekcyjny |
techniki asocjacyjne | techniki które opierają się na swobodnych skojarzeniach np. roscharcha |
ujęcie pzestrzenne, determinanty, poziom formy, treść i czynniki dodatkowe np. styl wypowiedzi | roscharcha - plamy atramentowe interpetujemy uwzględniając: |
TAT | Do testów konstrukcynych ( stawiany wymóg stworzenia pewnej całości, spójności) zaliczamy: |
Murray i Morgan | TAT stworzony został przez |
TAT | najczęstsze stosowane w praktyce narzędzie proejkcyjne z 1943 roku |
osiągnieć, agresji, dominacji/poniżenia, ochraniania, ratunku,afiliacji | dominujące potrzeby w TAT przy interpretacji |
potrzeby bohatera i naciski środowiska | TAT: tematy tworzone są przez |
test zdań niedokończonych Rottera i obrazkowa technika badania frustracji rosenzweig | do technik uzupełniających należą |
test szondiego, test barwnych piramid | do technik wyboru należą: |
Shaie i Hess | autorami testu barwnych piramid są: |
test barwnych piramid | służy do badania struktury afektywnej osobowości |
technika rysunku postaci ludzkiej | technika ekspresyjna mochover |
Mochover | autor techniki rysunku postaci ludzkiej |
Galton | autor pierwszych testów inteligencji, badał geniusz(historiometria) |
Binet Simon | autor slownego testu inteligencji i wieku umysłowego |
Stern | autor ilorazu inteligencji rozwojowej |
Terman | badał upośledzonych i zdolnych - Stanford Binet Scale od Intelligence |
Goddard | kto jest autorem klasyfikacji upośledzenia na idiote, imbecyla i kretyna |
stanford-binet, test niesłownny | do testów army a używano...; do testów army b używano |
yerkes | wprowadził skalę punktową |
IQ dewiacyjne | wskaźnik IQ oparty na fakcie że rozkład poziomu inteligencji jest zbliżony do rozkładu normalln |
słowna, niesłowna, pełna | 3 wskaźniki inteligencji w Weschlerze |
efekt flynna | wzrost inteligencji o 0,3 pkt każdego roku, dot gł zad. na myślenie abstrakcyjne |
efekt matyldy | efekty flynna bardziej widoczny u kobiet |
wiadomosci | skala:perc.słuch ciekawość intelektualną, zasób info z wiedzy ogólnej, aspiracje, pamięć dł |
rozumienie | mierzy wiedzę reguł społ i moralnych, rozumienie i ocenianie syt spol, myślenie konkretne, rozsa |
podobieństwa | mierzy zdolnosc odróżniania istotnych od nie, abstrakcyjne myslenie, roz. logiczne,wytwarzanie poj |
słownik | najlepszy miernik intelektu i przedchorobowego funkcjonowania w skali weschlera |
klocki | najlepszy bezsłowny test inteligencji |
rozumowanie słowne, organizację percepcyjną, pamięć i odporność na dystraktory | analiza trójczynnikowa WAIS- R obejmuje |
porządkowaniem ciągu liter i cyfr, matrycami, przeszukiwanie symboli | WAIS- III różni się od WAIS-R |
Cattel, Horn, Carroll | autorzy czynnikowej teorii inteligencji |
krystaliczna,płynna,liczbowa,czytanie,pisanie,pamięć długo,krótka,wizualne,słuchowe przetwa, s | rodzaje inteligencji w czynnikowej teorii inteligencji CHC |
rozumowanie słowne, organizacja percepcyjna, pamięć robocza, szybkosć umysłowa | WAIS - IV 4 czynniki |
puzzle, wagi, wykreślanie | WAIS - IV nowe testy w stosunku do WAIS III |
szybkość umysłowa | WAIS - IV wykreslanie należy do czynnika |
organizacja percpepcyjna | WAIS - IV matryce należą do czynnika |
Jaffee, słownik | zrobił badania w błędach w podtestach werbalnych WAIS, najwiecej błędów |
barona | określana oczekiwana inteligencja dla danej osoby na podstawie info demografnicznych to indeks? |
spielberg, gorsuch, lushene | autorzy STAI |
Speilberg, Strelau, Tysarczyk, Wrześniewski | polska adaptacja STAI |
L-stan | skala STAI mierząca subiektywne, świadome postrzegane uczucie obawy i napięcia |
L-cecha | skala STAI - nabyta dyspozycja osobista, osoba jest podatna na postrzeganie syt jako zagrazajacych |
L-stan | skala X1 w STAI |
L-cecha | skala X2 w STAI |
dodatnio | lęk koreluje... z neurotyzmem, reaktywnoscią emo i perseweratywnoscią |
ujemnie | lęk koreluje... z ekstrawersją, klamstwem, intel emocjo, żwawość, wrażliwośc sens, aktywnosć |
41-54 | l stan najwyższy u facetów w wieku... |
21-40 | l-cecha najniższa u kobiet w wieku |
janet taylor | MAS skala jawnego niepokoju autor - |
drwal, brzozowska | polska adaptacja EPQ- R |
konstruktów teoretyczych | L1 to poziom |
obserwowalnych w eksperymentach | L2 to poziom zjawisk |
nawyki cechy zachowania | L3 to |
postaw lub nawyków myślowych | L4 to poziom |
introwertyków | wyższy poziom pobudzenia korowego można zaobserwować u |
ekstrawertyków | wyższy poziom hamowania korowego można zaobserwować u |
układ limbiczny, podgórze | neurotyzm warunkowany jest przez mózg trzewiowy czyli... |
inteligencją | skala N pozytywnie koreluje z |
podminowany, nadmiernie pobudzony, ambiwalentny, autonomiczny | 4 typy reakcji na stres wg Eyseneck |