wielkość efektu | miara pozwalająca ocenić ważność - wielkość tego efektu, mierzona współczynik d cohena | |
wielkość próby | im większa tym mniejszy błąd standardowy średniej | |
zmienność wyników | im mniejsza tym mniejszy błąd standardowy średniej | |
wartość alfa | im mniejsza tym większe ryzyko że nie odrzucimy fałszywej H0 | |
kierunek hipotezy | jednostronna zwiększa moc testu bo zwiększa prawdopodobieństwo odrzucenia fałszywej H0 | |
psychometria | zajmuje się teorią pomiaru cech psych. i opracowaniem techik pomairowych, oparta na KTT | |
klasyczna teoria testów | Inaczej teoria rzetelności | |
mierzą zbliżone konstrukty teoretyczne | jesli poszczególne itemu testu korelują ze sobą dodatnio to.. | |
czynniki | poszczególne grupy pozycji które wyraźnie ze sobą korelują tworzą tzw... | |
kryterium kaisera | w danych istnieje tyle czynników, ile uzyskuje wartość własną wyższą od 1 | |
podskale testu | pozycje które tworzą jeden czynnik sumuje się i tworzy się... | |
rzetelność | powtarzalnosć testu, wyniki dwukrotne badania są wysoce skorelowane | |
powtarzany pomiar | pozwala na estymację wiarygodności testu i stabilności wewnętrznej test retest | |
alfa cronbacha | współczynnik zgodności wewnętrznej testu | |
korelacja pozycja całość | informuje o tym jak silnie dana pozycja jest związana z tym co mierzy test | |
obniży | im item jest bardziej znaczący dla testu tym średnia bardziej się .... po jego usunięciu | |
wyższa | im wariancja błędu jest mniejszy tym rzetelność jest ... | |
obserwowalnej | rzetelność odzwierciedla proporcję wariancji wyniku prawdziwego w wariancji ... | |
błąd standardowy pomiaru | informuje o dokładności pomiaru cech u badanych i pozwala na obliczenie przedziałów ufności | |
trafność | najważniejsza właściwość testu | |
trafność | w jakim stopniu wynik miery to co ma mierzyć; w jakim stopniu odzweirciedla daną cechę psych. | |
trafność treściowa | stopień w jakim treść pozycji testowych jest reprezentatywna dla definicji | |
trafność kryterialna | zgodność wyników testu z kryterium zewnętrznym: diagnostyczna i prognostyczna | |
trafność teoretyczna | najwazniejszy i konieczny rodzaj; w jakim stopniu wyniki badań odzwierciedlają mierzoną cechę ps | |
macierz wielu cech - wielu metod | aby ocenić trafność teroetyczną potrzebujemy analizy korelacji z innymi testami lub zmiennymi .. | |
konwergencyjnej;dywergencyjnej | macierz wielu cech wielu metod pozwala na ocenę trafności... ( zbieznej) i ... (rożnicowej) | |
średnia | jest zależna od wartości skrajnych | |
mediana | jest zależna od liczby obserwacji powyżej i poniżej wartości środkowej | |
centyl | punk na skali pomiarowej poniżej którego znajduje się okreslony procent obserwacji | |
rozstęp | mówi o ile różnią się od siebie dwa skrajne wyniki, czuła na obserwacje odstające | |
rozstęp ćwiartkowy | mówi o ile różni się 50% środkowych wynikow wyznaconych przez q3 i q1 | |
odchylenie ćwiartkowe | połowa różnicy między trzecim i pierwszym kwartylem q3-q1 dzielone przez 2 | |
odchylenie standardowe | informuje o ile jednostek przeciętnie badni róznią się od średniej | |
wariancja | średni kwadrat odchyleń od średniej | |
tendencja centralna, zmienność, mairy położenia | cechy rozkładu liczebności | |
współczynnik korelacji Pearsona | Statystyka określająca siłę związku liniowego miedzy dwiema zmiennymi | |
współczynnik determinacji | jaki procent zmienności jednej zmiennej daje się przewidzied na podstawie zmienności drugiej zmie | |
regresja liniowa | w oparciu o informację o związku między (kowariancja/korelac)pozwala przwidywac 1 zmiennej na pod | |
b1 | Współczynnik regresji... odzwierciedla siłę korelacji miedzy zmiennymi oraz nachylenie linii reg | |
rho-Spearman | gdy związek między zmiennymi jest nieliniowy używamy współczynnika | |
współcznynnik korelacji dwuseryjnej | gdy jedna zmienna jest ilościowa a druga nominalna | |
yulea | gdy zmienne są dwuwartościowe nominalne | |
V-cramera | gdy zmienne są wielowartościowe nominalne | |
istotność statystyczna | To dopuszczane prawdopodobieostwo, że zaobserwowany w próbie odchylający się wynik jest przypadk | |
istotność statystyczna | jedynie o niskim prawdopodobieostwie losowości uzyskanego wyniku | |
moc testu | prawdopodobieostwo odrzucenia fałszywej hipotezy zerowej ( | |
formuła Spearmana-Browna | wykorzystuje współczynnik rzetelności aby ustalić ile pozycji trzeba dodac do testu | |