zmienne cyfrowe | int, short int, long int, long double, float | |
zmienne znakowe | char, string; | |
wstrzymanie zegara | sleep(...); <windows.h> podajemy milisekundy | |
ładowanie biblioteki | #include <...> | |
rozpoczęcie programu | using namespace std; | |
biblioteka zmiany wielkości liter, transform | <algorithm>, <string>, <cctype> | |
biblioteka czyszczenia i losowania | <cstdlib> | |
biblioteka walidacji danych | <cctype> | |
biblioteka pracy z plikami | <fstream> <iostream> | |
funkcja prosząca o wpisanie znaku | getchar(); getchar(); <conio.h> | |
biblioteka manipulacji wyświetlaniem | <iomanip> | |
przypisanie wartości, sprawdzenie równości, nierówność | =, ==, != | |
AND, OR | &&, || | |
czyszczenie konsoli | system ("cls"); <cstdlib> | |
nazwa czasu systemowego | POSIX | |
losowanie n liczb | srand(time(NULL)); liczba = rand()%n+1; <tmie.h> <cstdlib> | |
ile zajmuje komórka pamięci | 4B, 32b | |
wydłużanie miejsca na zmienne | long, long double (np. float) | |
ustawianie precyzji wyświetlania | setprecision(...); <iomanip> | |
instrukcja wyboru, napisz całość | switch(zmienna) {case 1: {...} break; default;} tylko int i char | |
typy pętli, opisz | for, while, do while | |
zakończenie programu | exit(0); <stdio.h> | |
przykłady pętli nieskończonych | while(true); for(;;); | |
zabezpieczenie wysypywania się przy switchu | char zamiast int, wybór: getch(); wszystkie switche jako apostrofy: case '1' | |
warunek walidacji zmiennej | if (!(cin>>x)), jeżeli prawdą jest, że podana zmienna x zwraca wartość fałsz | |
strumień błędu | cerr<<"blad";exit(0); | |