| zmienne cyfrowe | int, short int, long int, long double, float |
| zmienne znakowe | char, string; |
| wstrzymanie zegara | sleep(...); <windows.h> podajemy milisekundy |
| ładowanie biblioteki | #include <...> |
| rozpoczęcie programu | using namespace std; |
| biblioteka zmiany wielkości liter, transform | <algorithm>, <string>, <cctype> |
| biblioteka czyszczenia i losowania | <cstdlib> |
| biblioteka walidacji danych | <cctype> |
| biblioteka pracy z plikami | <fstream> <iostream> |
| funkcja prosząca o wpisanie znaku | getchar(); getchar(); <conio.h> |
| biblioteka manipulacji wyświetlaniem | <iomanip> |
| przypisanie wartości, sprawdzenie równości, nierówność | =, ==, != |
| AND, OR | &&, || |
| czyszczenie konsoli | system ("cls"); <cstdlib> |
| nazwa czasu systemowego | POSIX |
| losowanie n liczb | srand(time(NULL)); liczba = rand()%n+1; <tmie.h> <cstdlib> |
| ile zajmuje komórka pamięci | 4B, 32b |
| wydłużanie miejsca na zmienne | long, long double (np. float) |
| ustawianie precyzji wyświetlania | setprecision(...); <iomanip> |
| instrukcja wyboru, napisz całość | switch(zmienna) {case 1: {...} break; default;} tylko int i char |
| typy pętli, opisz | for, while, do while |
| zakończenie programu | exit(0); <stdio.h> |
| przykłady pętli nieskończonych | while(true); for(;;); |
| zabezpieczenie wysypywania się przy switchu | char zamiast int, wybór: getch(); wszystkie switche jako apostrofy: case '1' |
| warunek walidacji zmiennej | if (!(cin>>x)), jeżeli prawdą jest, że podana zmienna x zwraca wartość fałsz |
| strumień błędu | cerr<<"blad";exit(0); |