| rozumowanie | sposób błędny bądź właściwy, podstawa do argumentowania |
| rozumowanie pewne | dedukcja, implikacja |
| dedukcja, implikacja | jeśli przesłanka rozumowania jest prawdziwa to wniosek też jest prawdziwy, racja -> następstwo |
| zasady logiki klasycznej Arystotelesa | dwuwartościowość, ekstensjonalność, prawo sprzeczności, prawo wyłączonego środka |
| dwuwartościowość logiki | każde zdanie jest albo prawdziwe albo fałszywe |
| ekstensjonalność logiki | wartość logiczna danego wyrażenia zależy wyłącznie od wartości logicznej wyrażeń składowyc |
| prawo sprzeczności logiki | żadne zdanie nie może być prawdziwe równocześnie ze swoim zaprzeczeniem |
| prawo wyłączonego środka logiki | z 2 zdań sprzecznych jedno jest prawdziwe |
| z prawdy nigdy logicznie nie wynika... | fałsz |
| z fałszu wynika... | wszystko |
| tautologia logiczna | wyrażenie prawdziwe przy dowolnej interpretacji i dowolnej liczbie zmiennych |
| rozumowania zawodne | redukcja(indukcja), analogia |
| redukcja (indukcja) | pod prąd dedukcji, dobieranie racji do następstwa |
| indukcja enumeracyjna | możliwie dużo zdań obserwacyjnych stwierdzających współwystępowanie pewnych cech - uogólnien |
| termin enumeracyjnie ogólny | "wszystkie gleby tego typu" |
| scjentyzm | poznanie nie jest intuicyjne, wynika z badań |
| prawda, prawda naukowa | możliwie ogólna (uniwersalna), pewna, o wysokiej zawartości informacyjnej |
| definicja pragmatyczna prawdy | prawda nie ma charakteru uniwersalnego, a jest własnością myśli |
| metoda naukowa: składniki | składnik logiczny, składnik operacyjny |
| składnik logiczny metody naukowej | niezmienny |
| składnik operacyjny metody naukowej | metody posługiwania się narzędziami |
| dylematy metodologiczne geografii | cel badań naukowych, rezultaty poznawcze, charakter eksplanacji, zależność od innych badań |
| geografia: cel badań naukowych | odkrycie prawdy (kognitywizm) kontra praktycyzm - celem usprawnienie praktyki |
| geografia: rezultaty poznawcze jakich oczekujemy | deskrypcjonizm (efektem badań opis poznawczy; regionalny bądź problemowy), teoretyzm |
| geografia: charakter wyjaśniania - eksplanacji | nomologiczne, pozanomologiczne, indywidualne |
| wyjaśnianie nomologiczne | wyjaśnianie z użyciem praw; wersja eksternalistyczna - prawa pochodzą z zewnątrz |
| wyjaśnianie pozanomologiczne | wyjaśnianie na inny sposób, np. relacjonizm - uniwersalny w większej sieci jako element całości |
| wyjaśnianie indywidualne | nauka przez pryzmat osoby ją uprawiającej (nie we wszystkich naukach...) |
| geografia: zależność badań od badań innych dyscyplin | separatyzm podmiotowy (ktoś) kontra separatyzm przedmiotowy (metoda/dziedzina) |
| metodologia | nauka o nauce, nauka o metodach, którymi posługują się nauki, bada logiczny składnik metody nau |
| metodolodzy | starają się stworzyć grupy pewnych sposobów dochodzenia do prawdy, kodyfikacja, ocena skutecznoŠ|
| składnik logiczny metody naukowej | definicja, wnioskowanie (rodzaje wnioskowań...), klasyfikacja, typolpogia |
| wady języka naukowego czerpiącego wiele z mowy potocznej | nieostrość określeń (trudno wydzielić kryterium znaczenia), wieloznaczność określeń |
| definicje nieadekwatne | za wÄ…skie albo za szerokie (uwaga na za szerokie) |
| systemologia Bungego | niektóre składniki tak są ze sobą powiązane, że tworzą system; świat jest tak zbudowany że |
| system | układ powiązanych elementów, silniej ze sobą niż z otoczeniem |
| aspekty systemu | skład, otoczenie, struktura |
| system: skład | składniki (elementy) |
| system: otoczenie | swoiste/nieswoiste; nie całe uniwersum, tylko te zjawiska/procesy które są powiązane z systemem |
| system: struktura | składają się na nią relacje: wiążące/niewiążące; wewnętrzne/zewnętrzne |
| klasyczny podział definicji Arystotelesa | realna (+klasyczna), nominalna |
| definicja realna | cel diagnostyczny, co to jest? |
| definicja nominalna | co znaczy to słowo? |
| definicja klasyczna | "modelowa" definicja, typ realnej |
| modele | hipotetyczno-dedukcyjny, empiryczny: tradycyjnie empiryczny, empiryczno-indukcyjny (Hardey) |
| model hipotetyczno-dedukcyjny | zawsze wychodzi się od hipotezy badawczej, następnie staramy się weryfikować pozytywnie |
| model empiryczny | poznanie naukowe ma charakter źródłowy i bezzałożeniowy |
| model tradycyjnie empiryczny | badacz uznaje, że badane przez niego zjawisko jest interesujące samo przez się, dąży do poznani |
| model tradycyjnie empiryczny - ocena | pewność, ale brak ogólności |
| model empiryczno-indukcyjny (Hardey) | przywołanie literatury aby wnioski były bardziej ogólne, a przykład reprezentacji czegoś więks |
| hipoteza | oby nie zbyt ogólna, konktretna, ale nie za dużo (2-3), później logiczne wnioski - dedukcja |
| cel pracy | z niego wynikają pytania badawcze, byle nie za dużo |
| pytania badawcze | sformułowane za pomocą jednoznacznych słów, jasne i proste |