rozumowanie | sposób błędny bądź właściwy, podstawa do argumentowania | |
rozumowanie pewne | dedukcja, implikacja | |
dedukcja, implikacja | jeśli przesłanka rozumowania jest prawdziwa to wniosek też jest prawdziwy, racja -> następstwo | |
zasady logiki klasycznej Arystotelesa | dwuwartościowość, ekstensjonalność, prawo sprzeczności, prawo wyłączonego środka | |
dwuwartościowość logiki | każde zdanie jest albo prawdziwe albo fałszywe | |
ekstensjonalność logiki | wartość logiczna danego wyrażenia zależy wyłącznie od wartości logicznej wyrażeń składowyc | |
prawo sprzeczności logiki | żadne zdanie nie może być prawdziwe równocześnie ze swoim zaprzeczeniem | |
prawo wyłączonego środka logiki | z 2 zdań sprzecznych jedno jest prawdziwe | |
z prawdy nigdy logicznie nie wynika... | fałsz | |
z fałszu wynika... | wszystko | |
tautologia logiczna | wyrażenie prawdziwe przy dowolnej interpretacji i dowolnej liczbie zmiennych | |
rozumowania zawodne | redukcja(indukcja), analogia | |
redukcja (indukcja) | pod prąd dedukcji, dobieranie racji do następstwa | |
indukcja enumeracyjna | możliwie dużo zdań obserwacyjnych stwierdzających współwystępowanie pewnych cech - uogólnien | |
termin enumeracyjnie ogólny | "wszystkie gleby tego typu" | |
scjentyzm | poznanie nie jest intuicyjne, wynika z badań | |
prawda, prawda naukowa | możliwie ogólna (uniwersalna), pewna, o wysokiej zawartości informacyjnej | |
definicja pragmatyczna prawdy | prawda nie ma charakteru uniwersalnego, a jest własnością myśli | |
metoda naukowa: składniki | składnik logiczny, składnik operacyjny | |
składnik logiczny metody naukowej | niezmienny | |
składnik operacyjny metody naukowej | metody posługiwania się narzędziami | |
dylematy metodologiczne geografii | cel badań naukowych, rezultaty poznawcze, charakter eksplanacji, zależność od innych badań | |
geografia: cel badań naukowych | odkrycie prawdy (kognitywizm) kontra praktycyzm - celem usprawnienie praktyki | |
geografia: rezultaty poznawcze jakich oczekujemy | deskrypcjonizm (efektem badań opis poznawczy; regionalny bądź problemowy), teoretyzm | |
geografia: charakter wyjaśniania - eksplanacji | nomologiczne, pozanomologiczne, indywidualne | |
wyjaśnianie nomologiczne | wyjaśnianie z użyciem praw; wersja eksternalistyczna - prawa pochodzą z zewnątrz | |
wyjaśnianie pozanomologiczne | wyjaśnianie na inny sposób, np. relacjonizm - uniwersalny w większej sieci jako element całości | |
wyjaśnianie indywidualne | nauka przez pryzmat osoby ją uprawiającej (nie we wszystkich naukach...) | |
geografia: zależność badań od badań innych dyscyplin | separatyzm podmiotowy (ktoś) kontra separatyzm przedmiotowy (metoda/dziedzina) | |
metodologia | nauka o nauce, nauka o metodach, którymi posługują się nauki, bada logiczny składnik metody nau | |
metodolodzy | starają się stworzyć grupy pewnych sposobów dochodzenia do prawdy, kodyfikacja, ocena skuteczno� | |
składnik logiczny metody naukowej | definicja, wnioskowanie (rodzaje wnioskowań...), klasyfikacja, typolpogia | |
wady języka naukowego czerpiącego wiele z mowy potocznej | nieostrość określeń (trudno wydzielić kryterium znaczenia), wieloznaczność określeń | |
definicje nieadekwatne | za wąskie albo za szerokie (uwaga na za szerokie) | |
systemologia Bungego | niektóre składniki tak są ze sobą powiązane, że tworzą system; świat jest tak zbudowany że | |
system | układ powiązanych elementów, silniej ze sobą niż z otoczeniem | |
aspekty systemu | skład, otoczenie, struktura | |
system: skład | składniki (elementy) | |
system: otoczenie | swoiste/nieswoiste; nie całe uniwersum, tylko te zjawiska/procesy które są powiązane z systemem | |
system: struktura | składają się na nią relacje: wiążące/niewiążące; wewnętrzne/zewnętrzne | |
klasyczny podział definicji Arystotelesa | realna (+klasyczna), nominalna | |
definicja realna | cel diagnostyczny, co to jest? | |
definicja nominalna | co znaczy to słowo? | |
definicja klasyczna | "modelowa" definicja, typ realnej | |
modele | hipotetyczno-dedukcyjny, empiryczny: tradycyjnie empiryczny, empiryczno-indukcyjny (Hardey) | |
model hipotetyczno-dedukcyjny | zawsze wychodzi się od hipotezy badawczej, następnie staramy się weryfikować pozytywnie | |
model empiryczny | poznanie naukowe ma charakter źródłowy i bezzałożeniowy | |
model tradycyjnie empiryczny | badacz uznaje, że badane przez niego zjawisko jest interesujące samo przez się, dąży do poznani | |
model tradycyjnie empiryczny - ocena | pewność, ale brak ogólności | |
model empiryczno-indukcyjny (Hardey) | przywołanie literatury aby wnioski były bardziej ogólne, a przykład reprezentacji czegoś więks | |
hipoteza | oby nie zbyt ogólna, konktretna, ale nie za dużo (2-3), później logiczne wnioski - dedukcja | |
cel pracy | z niego wynikają pytania badawcze, byle nie za dużo | |
pytania badawcze | sformułowane za pomocą jednoznacznych słów, jasne i proste | |