wordki.pl - nauka słówek
metodologia
autor: akarolina
rozumowaniesposób błędny bądź właściwy, podstawa do argumentowania
rozumowanie pewnededukcja, implikacja
dedukcja, implikacjajeśli przesłanka rozumowania jest prawdziwa to wniosek też jest prawdziwy, racja -> następstwo
zasady logiki klasycznej Arystotelesadwuwartościowość, ekstensjonalność, prawo sprzeczności, prawo wyłączonego środka
dwuwartościowość logikikażde zdanie jest albo prawdziwe albo fałszywe
ekstensjonalność logikiwartość logiczna danego wyrażenia zależy wyłącznie od wartości logicznej wyrażeń składowyc
prawo sprzeczności logikiżadne zdanie nie może być prawdziwe równocześnie ze swoim zaprzeczeniem
prawo wyłączonego środka logikiz 2 zdań sprzecznych jedno jest prawdziwe
z prawdy nigdy logicznie nie wynika...fałsz
z fałszu wynika...wszystko
tautologia logicznawyrażenie prawdziwe przy dowolnej interpretacji i dowolnej liczbie zmiennych
rozumowania zawodneredukcja(indukcja), analogia
redukcja (indukcja)pod prąd dedukcji, dobieranie racji do następstwa
indukcja enumeracyjnamożliwie dużo zdań obserwacyjnych stwierdzających współwystępowanie pewnych cech - uogólnien
termin enumeracyjnie ogólny"wszystkie gleby tego typu"
scjentyzmpoznanie nie jest intuicyjne, wynika z badań
prawda, prawda naukowamożliwie ogólna (uniwersalna), pewna, o wysokiej zawartości informacyjnej
definicja pragmatyczna prawdyprawda nie ma charakteru uniwersalnego, a jest własnością myśli
metoda naukowa: składnikiskładnik logiczny, składnik operacyjny
składnik logiczny metody naukowejniezmienny
składnik operacyjny metody naukowejmetody posługiwania się narzędziami
dylematy metodologiczne geografiicel badań naukowych, rezultaty poznawcze, charakter eksplanacji, zależność od innych badań
geografia: cel badań naukowychodkrycie prawdy (kognitywizm) kontra praktycyzm - celem usprawnienie praktyki
geografia: rezultaty poznawcze jakich oczekujemydeskrypcjonizm (efektem badań opis poznawczy; regionalny bądź problemowy), teoretyzm
geografia: charakter wyjaśniania - eksplanacjinomologiczne, pozanomologiczne, indywidualne
wyjaśnianie nomologicznewyjaśnianie z użyciem praw; wersja eksternalistyczna - prawa pochodzą z zewnątrz
wyjaśnianie pozanomologicznewyjaśnianie na inny sposób, np. relacjonizm - uniwersalny w większej sieci jako element całości
wyjaśnianie indywidualnenauka przez pryzmat osoby ją uprawiającej (nie we wszystkich naukach...)
geografia: zależność badań od badań innych dyscyplinseparatyzm podmiotowy (ktoś) kontra separatyzm przedmiotowy (metoda/dziedzina)
metodologianauka o nauce, nauka o metodach, którymi posługują się nauki, bada logiczny składnik metody nau
metodolodzystarajÄ… siÄ™ stworzyć grupy pewnych sposobów dochodzenia do prawdy, kodyfikacja, ocena skutecznoÅ
składnik logiczny metody naukowejdefinicja, wnioskowanie (rodzaje wnioskowań...), klasyfikacja, typolpogia
wady języka naukowego czerpiącego wiele z mowy potocznejnieostrość określeń (trudno wydzielić kryterium znaczenia), wieloznaczność określeń
definicje nieadekwatneza wÄ…skie albo za szerokie (uwaga na za szerokie)
systemologia Bungegoniektóre składniki tak są ze sobą powiązane, że tworzą system; świat jest tak zbudowany że
systemukład powiązanych elementów, silniej ze sobą niż z otoczeniem
aspekty systemuskład, otoczenie, struktura
system: składskładniki (elementy)
system: otoczenieswoiste/nieswoiste; nie całe uniwersum, tylko te zjawiska/procesy które są powiązane z systemem
system: strukturaskładają się na nią relacje: wiążące/niewiążące; wewnętrzne/zewnętrzne
klasyczny podział definicji Arystotelesarealna (+klasyczna), nominalna
definicja realnacel diagnostyczny, co to jest?
definicja nominalnaco znaczy to słowo?
definicja klasyczna"modelowa" definicja, typ realnej
modelehipotetyczno-dedukcyjny, empiryczny: tradycyjnie empiryczny, empiryczno-indukcyjny (Hardey)
model hipotetyczno-dedukcyjnyzawsze wychodzi się od hipotezy badawczej, następnie staramy się weryfikować pozytywnie
model empirycznypoznanie naukowe ma charakter źródłowy i bezzałożeniowy
model tradycyjnie empirycznybadacz uznaje, że badane przez niego zjawisko jest interesujące samo przez się, dąży do poznani
model tradycyjnie empiryczny - ocenapewność, ale brak ogólności
model empiryczno-indukcyjny (Hardey)przywołanie literatury aby wnioski były bardziej ogólne, a przykład reprezentacji czegoś więks
hipotezaoby nie zbyt ogólna, konktretna, ale nie za dużo (2-3), później logiczne wnioski - dedukcja
cel pracyz niego wynikają pytania badawcze, byle nie za dużo
pytania badawczesformułowane za pomocą jednoznacznych słów, jasne i proste