rozumowanie | sposób błędny bądź właściwy, podstawa do argumentowania |
rozumowanie pewne | dedukcja, implikacja |
dedukcja, implikacja | jeśli przesłanka rozumowania jest prawdziwa to wniosek też jest prawdziwy, racja -> następstwo |
zasady logiki klasycznej Arystotelesa | dwuwartościowość, ekstensjonalność, prawo sprzeczności, prawo wyłączonego środka |
dwuwartościowość logiki | każde zdanie jest albo prawdziwe albo fałszywe |
ekstensjonalność logiki | wartość logiczna danego wyrażenia zależy wyłącznie od wartości logicznej wyrażeń składowyc |
prawo sprzeczności logiki | żadne zdanie nie może być prawdziwe równocześnie ze swoim zaprzeczeniem |
prawo wyłączonego środka logiki | z 2 zdań sprzecznych jedno jest prawdziwe |
z prawdy nigdy logicznie nie wynika... | fałsz |
z fałszu wynika... | wszystko |
tautologia logiczna | wyrażenie prawdziwe przy dowolnej interpretacji i dowolnej liczbie zmiennych |
rozumowania zawodne | redukcja(indukcja), analogia |
redukcja (indukcja) | pod prąd dedukcji, dobieranie racji do następstwa |
indukcja enumeracyjna | możliwie dużo zdań obserwacyjnych stwierdzających współwystępowanie pewnych cech - uogólnien |
termin enumeracyjnie ogólny | "wszystkie gleby tego typu" |
scjentyzm | poznanie nie jest intuicyjne, wynika z badań |
prawda, prawda naukowa | możliwie ogólna (uniwersalna), pewna, o wysokiej zawartości informacyjnej |
definicja pragmatyczna prawdy | prawda nie ma charakteru uniwersalnego, a jest własnością myśli |
metoda naukowa: składniki | składnik logiczny, składnik operacyjny |
składnik logiczny metody naukowej | niezmienny |
składnik operacyjny metody naukowej | metody posługiwania się narzędziami |
dylematy metodologiczne geografii | cel badań naukowych, rezultaty poznawcze, charakter eksplanacji, zależność od innych badań |
geografia: cel badań naukowych | odkrycie prawdy (kognitywizm) kontra praktycyzm - celem usprawnienie praktyki |
geografia: rezultaty poznawcze jakich oczekujemy | deskrypcjonizm (efektem badań opis poznawczy; regionalny bądź problemowy), teoretyzm |
geografia: charakter wyjaśniania - eksplanacji | nomologiczne, pozanomologiczne, indywidualne |
wyjaśnianie nomologiczne | wyjaśnianie z użyciem praw; wersja eksternalistyczna - prawa pochodzą z zewnątrz |
wyjaśnianie pozanomologiczne | wyjaśnianie na inny sposób, np. relacjonizm - uniwersalny w większej sieci jako element całości |
wyjaśnianie indywidualne | nauka przez pryzmat osoby ją uprawiającej (nie we wszystkich naukach...) |
geografia: zależność badań od badań innych dyscyplin | separatyzm podmiotowy (ktoś) kontra separatyzm przedmiotowy (metoda/dziedzina) |
metodologia | nauka o nauce, nauka o metodach, którymi posługują się nauki, bada logiczny składnik metody nau |
metodolodzy | starają się stworzyć grupy pewnych sposobów dochodzenia do prawdy, kodyfikacja, ocena skutecznoŠ|
składnik logiczny metody naukowej | definicja, wnioskowanie (rodzaje wnioskowań...), klasyfikacja, typolpogia |
wady języka naukowego czerpiącego wiele z mowy potocznej | nieostrość określeń (trudno wydzielić kryterium znaczenia), wieloznaczność określeń |
definicje nieadekwatne | za wÄ…skie albo za szerokie (uwaga na za szerokie) |
systemologia Bungego | niektóre składniki tak są ze sobą powiązane, że tworzą system; świat jest tak zbudowany że |
system | układ powiązanych elementów, silniej ze sobą niż z otoczeniem |
aspekty systemu | skład, otoczenie, struktura |
system: skład | składniki (elementy) |
system: otoczenie | swoiste/nieswoiste; nie całe uniwersum, tylko te zjawiska/procesy które są powiązane z systemem |
system: struktura | składają się na nią relacje: wiążące/niewiążące; wewnętrzne/zewnętrzne |
klasyczny podział definicji Arystotelesa | realna (+klasyczna), nominalna |
definicja realna | cel diagnostyczny, co to jest? |
definicja nominalna | co znaczy to słowo? |
definicja klasyczna | "modelowa" definicja, typ realnej |
modele | hipotetyczno-dedukcyjny, empiryczny: tradycyjnie empiryczny, empiryczno-indukcyjny (Hardey) |
model hipotetyczno-dedukcyjny | zawsze wychodzi się od hipotezy badawczej, następnie staramy się weryfikować pozytywnie |
model empiryczny | poznanie naukowe ma charakter źródłowy i bezzałożeniowy |
model tradycyjnie empiryczny | badacz uznaje, że badane przez niego zjawisko jest interesujące samo przez się, dąży do poznani |
model tradycyjnie empiryczny - ocena | pewność, ale brak ogólności |
model empiryczno-indukcyjny (Hardey) | przywołanie literatury aby wnioski były bardziej ogólne, a przykład reprezentacji czegoś więks |
hipoteza | oby nie zbyt ogólna, konktretna, ale nie za dużo (2-3), później logiczne wnioski - dedukcja |
cel pracy | z niego wynikają pytania badawcze, byle nie za dużo |
pytania badawcze | sformułowane za pomocą jednoznacznych słów, jasne i proste |