abandonware | oprogramowanie, którego twórca już go nie sprzedaje i nie zapewnia do niego obslugi | |
accessible | dostępny | |
(to) alter | zmieniać | |
backup copy | kopia zapasowa | |
(to) clarify | wyjaśniać/doprecyzowywać | |
click-wrap agreement | umowa licencyjna (w formie umowy online) akceptowana poprzez kliknięcie przycisku | |
client access license (CAL) | licencja dostępowa CAL | |
(to) comply with restrictions | stosować się do ograniczeń | |
concurrent user | współużytkownik | |
copyleft software license | licencja copyleft/licencja na oprogramowanie zezwalająca na jego modyfikację i redystrybucję | |
copyright holder | właściciel praw autorskich | |
copyright infringement | naruszenie praw autorskich | |
copyright law | prawo autorskie | |
copyright protected | chroniony prawem autorskim | |
core | rdzeń | |
demoware | oprogramowanie demoware | |
device CAL | licencja CAL na urządzenie | |
(to) disable | wyłączać/blokować | |
disclaimer | zrzeczenie się odpowiedzialności | |
effective | obowiązujący/skuteczny | |
(to) encounter | napotykać | |
end user license agreement (EULA) | umowa licencyjna użytkownika końcowego | |
enterprise license agreement (ELA) | korporacyjna umowa licencyjna/ umowa licencji dla przedsiębiorstw | |
enterprise license | licencja dla przedsiębiorstw | |
exclusive rights | wyłączne prawa | |
fair use | dozwolony użytek | |
fee | opłata | |
freeware license | licencja na oprogramowanie freeware | |
freeware | oprogramowanie freeware/darmowe oprogramowanie | |
fully-functional | w pełni funkcjonalny | |
GNU general public license (GNU GPL) | powszechna licencja publiczna GNU | |
(to) grant | przyznawać/udzielać | |
(to) grant permission | udzielić zezwolenia | |
high-water mark of past use | maksymalna liczba dotychczasowych użytkowników | |
if applicable | jeśli dotyczy | |
instance | instancja | |
intellectual property rights | prawa własności intelektualnej | |
intellectual property | własność intelektualna | |
(to be) intended (for someone/something) | być przeznaczonym (dla kogoś/dla czegoś) | |
key feature | kluczowa funkcja | |
legally binding agreement | prawnie wiążąca umowa | |
(to) launch | uruchamiać | |
license fee | opłata licencyjna | |
licensee | licencjobiorca | |
licensor | licencjodawca | |
limitation of liability | ograniczenie odpowiedzialności | |
limited license | ograniczona licencja | |
(to) make (something) available | udostępnić (coś) | |
metric | miernik | |
(to) network | połączyć w sieć | |
network server | serwer sieciowy | |
open source software license | licencja na oprogramowanie open source | |
original equipment manufacturer (OEM) license | licencja OEM | |
original equipment manufacturer (OEM) | producent oryginalnego wyposażenia | |
ownership rights | prawa własności | |
pay-per-use license | model licencjonowania oparty na opłacie za każdorazowe użycie oprogramowania | |
per core licensing | licencjonowanie per rdzeń | |
per processor licensing | licencjonowanie per procesor | |
(to) permit | zezwalać | |
pre-installed | zainstalowany fabrycznie | |
proprietary software license | własnościowa licencja na oprogramowanie | |
public domain software | oprogramowanie ogólnodostępne/oprogramowanie ogólnodostępne nieobjęte prawami autorskimi | |
publisher | wydawca | |
purchase | zakup | |
refinement | udoskonalenie | |
registration code | kod rejestracyjny | |
(to) remain in force | pozostawać w mocy | |
(to) restore | przywracać | |
restriction | ograniczenie | |
revenue | przychód | |
royalties | tantiemy | |
seal | plomba | |
server-only license | licencja na każdą instancję oprogramowania zainstalowanego na serwerze | |
shareware | oprogramowanie shareware/ oprogramowanie kupowane po przetestowaniu przez okres próbny | |
shrink-wrap agreement | licencja celofanowa/umowa licencyjna zawarta w momencie rozerwania foliowej powłoki zabezpieczając | |
shrink-wrap | folia termokurczliwa | |
single user | pojedynczy użytkownik | |
single workstation license | licencja na jedną stację roboczą | |
software asset management | zarządzanie zasobami oprogramowania | |
software license | licencja na oprogramowanie | |
software licensing terms and conditions | warunki licencji na oprogramowanie | |
software monetization | generowanie zysków poprzez sprzedaż oprogramowania | |
software vendor | dostawca oprogramowania | |
(to) terminate | rozwiązać (umowę) /zakończyć/przerwać | |
terms of use | warunki korzystania | |
terms of distribution | warunki dystrybucji | |
trial license | licencja próbna | |
trial version | wersja testowa | |
try-before-you-buy (TBYB) policy | zasada „przetestuj, zanim kupisz” | |
user CAL | licencja CAL na użytkownika | |
volume licensing | licencja grupowa | |
warranty | gwarancja | |
workstation | stacja robocza | |
(to) address (something) | zajmować się (czymś) | |
agile methodology | metodyka zwinna | |
agreed-upon feature set | uzgodniony zestaw funkcji | |
approach | podejście | |
Backlog Grooming (in Scrum) | doskonalenie backlogu (rejestru) produktu | |
backlog item | element backlogu (rejestru) produktu | |
Backlog Refinement (in Scrum) | doskonalenie backlogu (rejestru) produktu | |
baseline architecture | architektura odniesienia | |
beta-release working system | wersja beta działającego systemu | |
big design up front (BDUF) | szczegółowe wymagania określone z góry | |
bottleneck | wąskie gardło | |
(to) bottom out a problem | dotrzeć do sedna problemu | |
Build a Features List (in FDD) | budowanie listy cech | |
Build by Feature (in FDD) | realizacja cechy | |
burn-down chart | wykres spalania | |
Business Case (in DSDM Agile Project Framework) | uzasadnienie biznesowe | |
business case | uzasadnienie biznesowe | |
business issue | kwestia biznesowa | |
Business Sponsor (in DSDM Agile Project Framework) | Business Sponsor/sponsor biznesowy | |
Business Visionary (in DSDM Agile Project Framework) | Business Visionary/wizjoner biznesu | |
capacity | pojemność (zespołu) | |
Chief Programmer (in FDD) | główny programista | |
client-centric methodology | metodyka ukierunkowana na potrzeby klienta | |
code review | przegląd kodu/inspekcja kodu | |
collective code ownership (in XP) | wspólna własność kodu | |
(to) combine (something with something) | łączyć (coś z czymś) | |
complex | złożony | |
comprehensive documentation | obszerna dokumentacja | |
constant evolution | ciągły rozwój | |
Construction (in RUP) | konstruowanie | |
continuous integration | ciągła integracja | |
could have requirement | wymaganie, które może, ale nie musi zostać spełnione | |
cross-functional team | interdyscyplinarny zespół | |
Daily Scrum (in Scrum) | codzienny scrum | |
delay | opóźnienie | |
deliverable | produkt projektu | |
Delivery Plan (in DSDM Agile Project Framework) | Delivery Plan/plan dostarczania | |
deployable solution | rozwiązanie gotowe do wdrożenia | |
Deployment (in DSDM Agile Project Framework) | faza Deployment/faza wdrożenia | |
deployment | wdrożenie | |
Design by Feature (in FDD) | projekt implementacji cechy | |
design phase | faza projektowania | |
design upfront | z góry ustalony projekt systemu | |
Develop an Overall Model (in FDD) | tworzenie ogólnego modelu | |
Development Team (in Scrum) | zespół deweloperski | |
(to) disregard | lekceważyć | |
Domain Expert (in FDD) | ekspert dziedzinowy | |
domain | dziedzina/domena | |
DSDM Coach (in DSDM Agile Project Framework) | DSDM Coach/coach DSDM | |
dynamic systems development method (DSDM) | metoda tworzenia systemów dynamicznych | |
(to) elaborate (on something) | rozwinąć (dany temat)/podać więcej informacji | |
Elaboration (in RUP) | opracowanie | |
(to) embrace | ujmować/obejmować | |
(to) enact | wcielić w życie | |
Evolutionary Development (in DSDM Agile Project Framework) | faza Evolutionary Development/faza rozwoju ewolucyjnego | |
(to) evolve | rozwijać się/ewoluować | |
extreme programming (XP) | programowanie ekstremalne | |
Feasibility (in DSDM Agile Project Framework) | faza Feasibility/faza oceny wykonalności | |
Feasibility Assessment (in DSDM Agile Project Framework) | Feasibility Assessment/studium wykonalności | |
feasibility | wykonalność | |
feature team (in FDD) | zespół programistów | |
feedback | informacja zwrotna | |
focus factor | współczynnik skupienia | |
forecasted velocity | prognozowana prędkość | |
Foundations (in DSDM Agile Project Framework) | faza Foundations/faza określenia podstaw | |
framework | ramy postępowania/rama metodyczna/struktura | |
(to) get rid of (something) | pozbyć się (czegoś) | |
guideline | wytyczna | |
heavyweight methodology | metodyka ciężka | |
high-level requirement | ogólne wymaganie | |
human-intensive process | proces wymagający dużego zaangażowania ze strony człowieka | |
implementation | implementacja/wdrożenie | |
in detail | szczegółowo/ze szczegółami | |
Inception (in RUP) | rozpoczęcie | |
incremental approach | podejście przyrostowe | |
just enough design initially (JEDI) | szczegółowe wymagania odkrywane w trakcie | |
just-in-time (JIT) production | produkcja dokładnie na czas | |
(to) keep up the pace | utrzymać tempo | |
lean production | szczupła produkcja | |
lightweight methodology | metodyka lekka | |
linear software development process | liniowy proces tworzenia oprogramowania | |
maintenance | utrzymanie | |
major | ważny/istotny | |
mature software development practice | dojrzałe podejście do tworzenia oprogramowania | |
milestone | kamień milowy | |
minimum usable subset | minimalny użyteczny podzbiór | |
model-driven software development technique | technika rozwoju oprogramowania w oparciu o model | |
MoSCoW technique | technika MoSCoW | |
must have requirement | wymaganie, które musi zostać spełnione | |
object-oriented modelling | modelowanie obiektowe | |
(to) overlook (something) | przeoczyć (coś) | |
pair programming (in XP) | programowanie w parach | |
pending | w toku/oczekujący | |
Plan by Feature (in FDD) | planowanie implementacji cech | |
planning poker | technika planning poker | |
Post-Project (in DSDM Agile Project Framework) | faza Post-Project/faza poprojektowa | |
Pre-Project (in DSDM Agile Project Framework) | faza Pre-Project/faza przedprojektowa | |
Prioritized Requirements List (PRL) (in DSDM Agile Project Framework) | lista wymagań uszeregowana według priorytetów | |
process flow | przepływ procesu | |
Product Backlog (in Scrum) | backlog produktu/ rejestr produktu | |
product development lifecycle | cykl rozwoju produktu | |
Product Owner (in Scrum) | właściciel produktu | |
project management lifecycle | cykl zarządzania projektem | |
(to) put emphasis (on something) | położyć nacisk (na coś) | |
rational unified process (RUP) | metodyka RUP | |
refactoring | refaktoring | |
(to) reprioritize | dokonać ponownej priorytetyzacji/uszeregować ponownie pod względem ważności | |
requirements gathering | zbieranie wymagań | |
(to) resolve | rozwiązywać | |
risk analysis | analiza ryzyka | |
Scrum Master (in Scrum) | Scrum Master/mistrz scruma | |
Scrum Team (in Scrum) | zespół scrumowy | |
self-organizing team | samoorganizujący się zespół | |
sequential software development approach | sekwencyjne podejście do tworzenia oprogramowania | |
shippable working product | działający i możliwy do przekazania produkt | |
short release | częste oddawanie gotowych elementów systemu | |
should have requirement | wymaganie, które powinno zostać spełnione, jeśli jest to możliwe | |
software development life cycle (SDLC) | cykl rozwoju oprogramowania | |
Solution Architecture Definition (SAD) (in DSDM Agile Project Framework) | Solution Architecture Definition/definicja architektury rozwiązania | |
Solution Developer (in DSDM Agile Project Framework) | Solution Developer/twórca rozwiązania | |
solution recipient | odbiorca rozwiązania | |
spiral model | model spiralny | |
Sprint (in Scrum) | sprint | |
Sprint Backlog (in Scrum) | backlog sprintu/rejestr sprintu | |
Sprint Planning (in Scrum) | planowanie sprintu | |
Sprint Retrospective (in Scrum) | retrospektywa sprintu | |
Sprint Review (in Scrum) | przegląd sprintu | |
stakeholder | interesariusz | |
(to) stay behind the competitors | zostać w tyle za konkurencją | |
story point | story point/punkt historyjkowy | |
susceptibility to bottlenecks | podatność na bycie wąskim gardłem | |
system design | projekt systemu | |
task board (in Kanban) | tablica zadań | |
Technical Coordinator (in DSDM Agile Project Framework) | Technical Coordinator/ koordynator techniczny | |
test driven development (TDD) | technika Test-Driven Development/technika TDD | |
throwaway task | wykonane zadanie, które po pewnym czasie okazuje się nieprzydatne | |
Timebox Plan (in DSDM Agile Project Framework) | Timebox Plan/plan okienka czasu | |
timebox | ograniczenie czasowe/ramy czasowe | |
(to) track progress | śledzić postęp | |
Transition (in RUP) | przekazanie | |
unresponsiveness (to something) | brak reakcji (na coś) | |
user experience (UX) designer | projektant UX/ projektant doświadczeń użytkownika | |
user story | historyjka użytkownika | |
(to) validate | potwierdzać | |
velocity | prędkość (zespołu) | |
v-model | model v | |
waterfall methodology | metodyka kaskadowa | |
white paper | biuletyn informacyjny/biała księga | |
won’t have requirement | wymaganie, które nie zostanie spełnione, ale może zostać wzięte pod uwagę w przyszłości | |
workflow | przepływ pracy | |
working software | działające oprogramowanie | |
working system | działający system | |
work-in-progress | praca w toku | |