| 1. Humanistyczna (hermeneneutyczna) teoria wych, DILTHEY | podział nauk na przyr i human (o faktach i o doświa), humani pow omijać schema,trzy sie praw życ |
| Humanistyczna cd | pedagogi powinna dążyć do rozu wycho, stosować metode rozumie, nie ma normy, praxis- koło herme |
| Humanistyczna cz 3 | Wychowanie polega na tym, że modyfikujemy cele, doświa, jest to cykl |
| Humani cz 4 | nie ma dowodów na to, że teoria jest dobra. TEORIA BETON |
| 2. Empiryczna teoria wychowania | Karl Popper- Krytyczny racjo. działa wychwa jest hipote, każda hipt podle prób falsyfi |
| Empiry cz2 | Postulat neutralizmu aksjologicznego- nie ma wartości, proces analityczny TEORIA BETON |
| 3. Normatywna teoria wychowania | Imm. Kant! materia poznania (świat zewn) i forma pozn (okulary zmysłów) |
| Normaty cz 2 | Człowiek rodzi sie zbrakowany, trzeba go wychowac- kształtować formy poznania |
| normaty cz 3 | Idea formy poznania to norma- standard wychowawczy. Oku zmysł są normatywne- konstr wych |
| 4. Krytyczna teoria wychowania | Adorno i ruchy studenckie. KRYTYKA-ukazywanie niewłaściwych istnie ideologii. |
| Krytyczna 2 | Wychowywać to ujawniać ideologiczne treści i pokazy jak sie uwalniać od nich, jak emancypować s |
| Krytyczna 3 | Wychow emancypacy pozbawione jest autory i ideologii |
| Krytyczna 4 | Osoba ma byś krytyczna tak, by widziała że wykładowca mówi ideologicznie |
| 5. Konstruktywistyczna teoria wychowania | Parsons- nie ma rzeczywistości, a jedynie konstru naszej świadomo. |
| Konstrukty 2 | Wychowanie to tworzenie kontekstu konstruowania indywid świadomości rzeczyw |
| Konstrukty 3 | Koncepcja starego pierdziela :D Związana z socjolo podstawami wychowania, wychowując two środowis |
| konstruktyw 4 | nie możemy oddziały bezpośrenio, a pośrednio kształtu czlowieka w pewnym kontekście |
| 5. STRUKTURALISTYCZNA I POSTSTRUKTURALISTYCZNA | MICHAEL FOUCAULT- pedagogika powokacyjna, polega na analizie ukrytych struktur instytu:więzie, szpi |
| Struktu 2 | Każda instytu ma ukrytą strukturę dyscyplinującą ciało, a w konsekwecji umysł |
| Str 3: Ukryte struktury sæ przepełnione | relacją wiedza-władza-strukturalna przemoc. |
| Strukt 4: Wychowanie jest produktem... | struktury władzy, następuje śmierć podmiotu, narodziny przedmiotu wychowania |