| ośrodkowy układ nerwowy tworza | pień mózgu, rdzeń kręgowy, móżdżek |
| kraniotomia | chirurgiczne otwarcie czaszki |
| trepanacja | chirurgiczne wykonanie otworów w czaszce odsłaniające wybrane fragmenty mózgu |
| FRENOLOGIA | Pierwsza koncepcja funkcjonalna mózgu, lokują konkre czynn psych w konkr stru mózgu. mapy mózgu |
| kresomozgowie odpowiada za | myślenie, poznawanie, zapamiętywanie, uczucia (półkule) |
| móżdżek odpowiada za | mowe, utrzymanie rownowagi |
| pień mozgu | podstawowe funkcje życiowe np bicie serca |
| 4 płaty każdej polkuli | płat czołowy, ciemieniowy, skroniowy, potyliczny |
| przypominanie | informa trze podzieli na mniejsze cze, umieszcza są w pamie roboczej. mozg łączy-powsta na nowo.A |
| a) Arystotelesowska epigeneza | predeterministyczna interpretacja/ probabilistyczna interpret/ dynamiczny interakcjonizm/ preformizm |
| 1. predeterministyczna interpretacja | KREOD-ścieżka rozw psych. rela miedzy psych a środ-te czynn TOWARZ rozw psych. Naucz funkcja wspi |
| 2. probabilistyczna interpretacja | STYMULACJA- środo stymulu rozwój. rozw psych zależy od czynników środo. Nauczyciel stymu, kreuj |
| 3. Dynamiczny interakcjonizm | rozwi probabil. środo zmienia wychowanka ALE wych również wpływa na środ. rozw cywiliz to cykl |
| 4. Preformizm/ preformacjonizm | NIE MA ŻADNEGO ZWIĄZKU między środ a rozw, tylko nasze geny! Nauczyciel niepotrze, tylko opiekun |
| b) Konstruktywizm psychologiczny | Jean Piaget, Bruner, Lew Wygotski |
| Piaget | aspekt epistemologiczny- nasza wiedza jest indywidu wytwo, wiedza jest konstru, każdy pozna świat |
| Jerome S. Bruner | każdy ma poznawczą ramke, przez nią patrzymy na rzeczyw, każdy ma inną, RAMKA JEST WYTWO SPOŁE |
| Lew Wygotski | to, co czło umie, wynika z interakcji ze starszy. |
| SAR | Strefa aktualnego rozwoju- to, co dziecko umie aktualnie |
| SNR | Srefa najbliższego rozwoju- to, co dzie jest w stanie maksym sie naucz, przy max wsparciu naucz. (k |
| c) Behawioryzm | człowiek jako czysta karta, geny nie mają żadne znacze, jedynym determinatorem jest środo |
| 1. | prawo kojarzenia i warunkowanie klasyczne (relatywne)- IVAN PAWŁOW |
| 2. | Prawo efektu- (przypadku) - uczenie sie przez przypadek, koty |
| 3. | Warunkowanie instrumentalne (sprawcze)- SKINNER |
| SKINNER- warunkowanie sprawcze (instrumentalne) | mechaniz nagradz- wzmoc pozyt i negat, mech karania, modelowa(teo spol uczen sie) Bandura, eks z lal |
| d) uczenie sie samorzutne | uczymy sie tego, czego chcemy, sprawia nam to przyjemn, stajemy sie oksper. Jeśl na sile- nie inter |
| e) Dyskursy dynamiki zainteresowań | 1. dyskurs dynami. zain. wpisujący sie w paradygm dyskursu modernist/ 2. -||- postmodernistycznego |
| 1. modernistycznego | 1. rozwój zainteresowań zdeterminowany biologicznie, 2. uniwersalny profil dynamiki zainteresowań |
| 2. postmodernistycznego | 1. rozwój dynamiki zaintere. zdetermin środowiskowo 2. wielość profili dynamiki zainteresowań |