wordki.pl - nauka słówek
KLICHOWSKI
ośrodkowy układ nerwowy tworzapień mózgu, rdzeń kręgowy, móżdżek
kraniotomiachirurgiczne otwarcie czaszki
trepanacjachirurgiczne wykonanie otworów w czaszce odsłaniające wybrane fragmenty mózgu
FRENOLOGIAPierwsza koncepcja funkcjonalna mózgu, lokują konkre czynn psych w konkr stru mózgu. mapy mózgu
kresomozgowie odpowiada zamyślenie, poznawanie, zapamiętywanie, uczucia (półkule)
móżdżek odpowiada zamowe, utrzymanie rownowagi
pień mozgupodstawowe funkcje życiowe np bicie serca
4 płaty każdej polkulipłat czołowy, ciemieniowy, skroniowy, potyliczny
przypominanieinforma trze podzieli na mniejsze cze, umieszcza są w pamie roboczej. mozg łączy-powsta na nowo.A
a) Arystotelesowska epigenezapredeterministyczna interpretacja/ probabilistyczna interpret/ dynamiczny interakcjonizm/ preformizm
1. predeterministyczna interpretacjaKREOD-ścieżka rozw psych. rela miedzy psych a środ-te czynn TOWARZ rozw psych. Naucz funkcja wspi
2. probabilistyczna interpretacjaSTYMULACJA- środo stymulu rozwój. rozw psych zależy od czynników środo. Nauczyciel stymu, kreuj
3. Dynamiczny interakcjonizmrozwi probabil. środo zmienia wychowanka ALE wych również wpływa na środ. rozw cywiliz to cykl
4. Preformizm/ preformacjonizmNIE MA ŻADNEGO ZWIĄZKU między środ a rozw, tylko nasze geny! Nauczyciel niepotrze, tylko opiekun
b) Konstruktywizm psychologicznyJean Piaget, Bruner, Lew Wygotski
Piagetaspekt epistemologiczny- nasza wiedza jest indywidu wytwo, wiedza jest konstru, każdy pozna świat
Jerome S. Brunerkażdy ma poznawczą ramke, przez nią patrzymy na rzeczyw, każdy ma inną, RAMKA JEST WYTWO SPOŁE
Lew Wygotskito, co czło umie, wynika z interakcji ze starszy.
SARStrefa aktualnego rozwoju- to, co dziecko umie aktualnie
SNRSrefa najbliższego rozwoju- to, co dzie jest w stanie maksym sie naucz, przy max wsparciu naucz. (k
c) Behawioryzmczłowiek jako czysta karta, geny nie mają żadne znacze, jedynym determinatorem jest środo
1.prawo kojarzenia i warunkowanie klasyczne (relatywne)- IVAN PAWŁOW
2.Prawo efektu- (przypadku) - uczenie sie przez przypadek, koty
3.Warunkowanie instrumentalne (sprawcze)- SKINNER
SKINNER- warunkowanie sprawcze (instrumentalne)mechaniz nagradz- wzmoc pozyt i negat, mech karania, modelowa(teo spol uczen sie) Bandura, eks z lal
d) uczenie sie samorzutneuczymy sie tego, czego chcemy, sprawia nam to przyjemn, stajemy sie oksper. Jeśl na sile- nie inter
e) Dyskursy dynamiki zainteresowań1. dyskurs dynami. zain. wpisujący sie w paradygm dyskursu modernist/ 2. -||- postmodernistycznego
1. modernistycznego1. rozwój zainteresowań zdeterminowany biologicznie, 2. uniwersalny profil dynamiki zainteresowań
2. postmodernistycznego1. rozwój dynamiki zaintere. zdetermin środowiskowo 2. wielość profili dynamiki zainteresowań